Som flere gangs hundeejer, vil jeg mene, at det er vigtigt at du læser om de hunderacer du har i tankerne, sæt dig grundigt ind i, hvad det er for en slags hund, og lyt ikke kun til familie og venner, for det er ikke altid folk vil indrømme hvor meget arbejde der reelt er i, at have en hund.
Vi har selv en Golden hvalp - og før denne var det også en Golden. For det første så er det dyrt, at anskaffe sig en hund - prisen variere selvfølgelig om man vil have en raceren, eller en blandingshund. Vi har altid haft racerene, og der er købsprisen 10.000 kr. Så kommer al udstyret, forsikring, vacciner, foder osv.
En Golden er et flok dyr - det er alle hunde går jeg udfra, selvom nogle racer sikkert er mere selvstændige end andre. Men når man anskaffer sig en hvalp er det efter min mening, alfa omega, at man har tiden til den, ikke kun lige når man får den hjem, hvor man skal have 1-3 uger hvor man kan være sammen med den næsten døgnets 24 timer, for at skabe den rigtige tilknytning, men også hvor man langsomt kan træne "alene hjemme", og hvor opdragelse tager en kæmpe potion af ens tid - der er ikke megen fritid (alenetid) med en hvalp i huset
Når man har trænet alene tid sammen, med sin hund, så er det stadig vigtigt, at man har tid i hverdagene efter job til at gå tur, nusse, lege og opdrage - og det stopper aldrig.
En Golden er en rigtig familiehund, og vores familie kunne ikke forestille os, at have andre racer, men sådan er det vist for de fleste, man forelsker sig i en race og holder ved den.
De fleste gange, kræver en Golden ikke voldsom megen pelspleje, men det sker. Vores lille Molly som lige er blevet 16 uger, kræver børstning, olie i maden og bad med specialshampoo (børstning er hver dag, badet er en gang om ugen) da hun har kronisk skæl - og det er ikke noget hun vokser sig fra.
En hund kan være ens bedste ven, men det er ikke man kommer sovende til
, det kræver hårdt arbejde, fra starten af...
En anden ting, man også skal holde sig for øje er, hvad med ferier? Kan man få hunden passet, af nogle man kender eller er man nødt til at sende den på hundepension, og hvor mange gange om året er man villig til at "efterlade" sin hund? Holder man ferie i DK, som vi fx. gør, så skal man sikre sig, at der eventuelt må komme hund med i et sommerhus.
Det med at få hund, kan være vældig berigende for ens liv, men man skal tænke sig grundigt om 
Held & Lykke.