En god begynderhund?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. februar 2017

Mamacita til 2 piger

Hvis I ikke har haft hund før, så kunne det måske være en idé med en "genbrugshund" fra fx Dyreværnet. Så får I en hund der passer med temperament og aktivitetsniveau, som I kan "øve" jer på at være hundeejere med. Og så er I klar til en hvalp, når den er blevet gammel.

Det råder jeg ofte folk til, og jeg synrs det er en super fin løsning for langt de fleste. Det ER virkelig ikke sjovt, at have hvalpe. Det er dyrt, mega hårdt arbejde og man får de største fornøjelser af at have hund når de er blevet voksne.  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. februar 2017

Mom

Profilbillede for Mom

Som flere gangs hundeejer, vil jeg mene, at det er vigtigt at du læser om de hunderacer du har i tankerne, sæt dig grundigt ind i, hvad det er for en slags hund, og lyt ikke kun til familie og venner, for det er ikke altid folk vil indrømme hvor meget arbejde der reelt er i, at have en hund.

Vi har selv en Golden hvalp - og før denne var det også en Golden. For det første så er det dyrt, at anskaffe sig en hund - prisen variere selvfølgelig om man vil have en raceren, eller en blandingshund. Vi har altid haft racerene, og der er købsprisen 10.000 kr. Så kommer al udstyret, forsikring, vacciner, foder osv. 

En Golden er et flok dyr - det er alle hunde går jeg udfra, selvom nogle racer sikkert er mere selvstændige end andre. Men når man anskaffer sig en hvalp er det efter min mening, alfa omega, at man har tiden til den, ikke kun lige når man får den hjem, hvor man skal have 1-3 uger hvor man kan være sammen med den næsten døgnets 24 timer, for at skabe den rigtige tilknytning, men også hvor man langsomt kan træne "alene hjemme", og hvor opdragelse tager en kæmpe potion af ens tid - der er ikke megen fritid (alenetid) med en hvalp i huset Når man har trænet alene tid sammen, med sin hund, så er det stadig vigtigt, at man har tid i hverdagene efter job til at gå tur, nusse, lege og opdrage - og det stopper aldrig.

En Golden er en rigtig familiehund, og vores familie kunne ikke forestille os, at have andre racer, men sådan er det vist for de fleste, man forelsker sig i en race og holder ved den.

De fleste gange, kræver en Golden ikke voldsom megen pelspleje, men det sker. Vores lille Molly som lige er blevet 16 uger, kræver børstning, olie i maden og bad med specialshampoo (børstning er hver dag, badet er en gang om ugen) da hun har kronisk skæl - og det er ikke noget hun vokser sig fra. 

En hund kan være ens bedste ven, men det er ikke man kommer sovende til , det kræver hårdt arbejde, fra starten af... 

En anden ting, man også skal holde sig for øje er, hvad med ferier? Kan man få hunden passet, af nogle man kender eller er man nødt til at sende den på hundepension, og hvor mange gange om året er man villig til at "efterlade" sin hund? Holder man ferie i DK, som vi fx. gør, så skal man sikre sig, at der eventuelt må komme hund med i et sommerhus.

Det med at få hund, kan være vældig berigende for ens liv, men man skal tænke sig grundigt om

Held & Lykke.

Anmeld Citér

14. februar 2017

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
sessen1984 skriver:

Hvis I ikke har haft hund før, så kunne det måske være en idé med en "genbrugshund" fra fx Dyreværnet. Så får I en hund der passer med temperament og aktivitetsniveau, som I kan "øve" jer på at være hundeejere med. Og så er I klar til en hvalp, når den er blevet gammel.

Det råder jeg ofte folk til, og jeg synrs det er en super fin løsning for langt de fleste. Det ER virkelig ikke sjovt, at have hvalpe. Det er dyrt, mega hårdt arbejde og man får de største fornøjelser af at have hund når de er blevet voksne.  

Det har jeg også tænkt, at en voksen hund fra f dyreværnet kunne være en god idé. 

Netop fordi der er så meget arbejde i at have en hvalp. Det er noget af det der skræmmer mig lidt ved tanken om at få hund, så en "genbrugshund" som du kalder det, ville nok være en rigtig god løsning.

Anmeld Citér

14. februar 2017

Mamacita til 2 piger

MummiT skriver:

Det har jeg også tænkt, at en voksen hund fra f dyreværnet kunne være en god idé. 

Netop fordi der er så meget arbejde i at have en hvalp. Det er noget af det der skræmmer mig lidt ved tanken om at få hund, så en "genbrugshund" som du kalder det, ville nok være en rigtig god løsning.

Det er en super god idé fordi de "sælger" dig ikke bare en hund. De prøver at matche jer med lige præcis den hund der passer til jeres behov og ønsker, så I får en god oplevelse med at have hund.  

Der er så mange dejlige hunde, der gerne fortjener nye gode og kærlige hjem. 

Anmeld Citér

14. februar 2017

Mom

Profilbillede for Mom
sessen1984 skriver:

Det er en super god idé fordi de "sælger" dig ikke bare en hund. De prøver at matche jer med lige præcis den hund der passer til jeres behov og ønsker, så I får en god oplevelse med at have hund.  

Der er så mange dejlige hunde, der gerne fortjener nye gode og kærlige hjem. 

Vi har selv haft en hund fra Dyreværnet, mellem vores Goldens, for jeg syntes nemlig osse, at konceptet med at give en hund et godt hjem, nu hvor den ikke kan være mere i sit oprindeligt, lyder fint.

Dog skal du være opmærksom på, at:

Det er jer som familie der ansøger om en hund, det kræver at I møder personligt op (selvfølgelig), besøger hunden, og laver et ansøgningsskema, samt snakker med personalet, så de kan finde ud af, om I kan møde de forskellige behov. Derefter går der som regl en rum tid, inden I får svaret, på om I kan få lov til at adopterer hunden (den koster 2.500 kr). 

Et godt råd - være kritiske! En ting er, at I skal igennem en ansøgningsproces, men husk at spørge ind til hvad Dyreværnet egentligt ved om hunden:

Kan den sammen med børn?

Kan den være alene hjemme?

Kan den med andre hunde? - man møder jo en del hunde på sin gå ture?

Hvad er den sygdomshistorie?

Hvordan har det reageret på at være hos Dyreværnet? Og på personalet? Har den været der længe? Og hoster den (kennelhoste)?, hvordan har dens mave haft det under opholdet (tynd mave fx., kan være et tegn på stress).

Har den fulgt vaccineprogrammet?

Alle de ovenstående ting, er vigtige ting i forhold til, om man kan tage sig af hunden, om man kan stole på den (du har jo ikke kendt den hele sit liv), om man kan rumme den i den familie man nu engang har).

Og lad dig endelig ikke spise af med: Den er så god som dagen er lang - spørg ind.....

Anmeld Citér

14. februar 2017

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
Mom skriver:

Vi har selv haft en hund fra Dyreværnet, mellem vores Goldens, for jeg syntes nemlig osse, at konceptet med at give en hund et godt hjem, nu hvor den ikke kan være mere i sit oprindeligt, lyder fint.

Dog skal du være opmærksom på, at:

Det er jer som familie der ansøger om en hund, det kræver at I møder personligt op (selvfølgelig), besøger hunden, og laver et ansøgningsskema, samt snakker med personalet, så de kan finde ud af, om I kan møde de forskellige behov. Derefter går der som regl en rum tid, inden I får svaret, på om I kan få lov til at adopterer hunden (den koster 2.500 kr). 

Et godt råd - være kritiske! En ting er, at I skal igennem en ansøgningsproces, men husk at spørge ind til hvad Dyreværnet egentligt ved om hunden:

Kan den sammen med børn?

Kan den være alene hjemme?

Kan den med andre hunde? - man møder jo en del hunde på sin gå ture?

Hvad er den sygdomshistorie?

Hvordan har det reageret på at være hos Dyreværnet? Og på personalet? Har den været der længe? Og hoster den (kennelhoste)?, hvordan har dens mave haft det under opholdet (tynd mave fx., kan være et tegn på stress).

Har den fulgt vaccineprogrammet?

Alle de ovenstående ting, er vigtige ting i forhold til, om man kan tage sig af hunden, om man kan stole på den (du har jo ikke kendt den hele sit liv), om man kan rumme den i den familie man nu engang har).

Og lad dig endelig ikke spise af med: Den er så god som dagen er lang - spørg ind.....

Tak for de virkelig gode råd!

Der går jo nok et par år før det bliver aktuelt, da der er en del ventetid på de boliger jeg har skrevet mig op til. Men glæder mig til det bliver aktuelt, og så vil jeg bestemt have alle de råd jeg har fået her i baghovedet

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.