Mulat eller?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1. februar 2017

Mini_h

Profilbillede for Mini_h
Aristocats skriver:

Og må jeg spørge, hvilke erfaringer du helt specifikt leder efter omkring blandede børn? For jeg kan da godt dele ud, men jeg ved altså ikke helt hvad dine "forventninger" eller således er. 

Jeg er en voksen kvinde, der har egne holdninger og indstillinger. Jeg har ingen forventninger.

Da jeg er "gammel-gravid" og længe har ønsket barn, er det eneste jeg på nuværende tidspunkt (udover at vente) kan stille op med mig selv (som jeg kender) er at researche alt hvad der omhandler andres erfaringer med graviditet/baby. Jeg har haft store problemer med at finde mixed par og børn - derfor går jeg nu direkte til kilden, ved at spørge herinde 

Med hensyn til omskæring, har jeg tænkt at det er mandens sag, men kan se min mor og min kæreste kommer op at skændes om det, hvis det er en dreng 

Hvad med religion?

Hvad med racisme (er der meget af, hvor jeg bor)?

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

1. februar 2017

Mami

Min søn er i den grad blandet 

græsk/dansk/romænsk

trinny/hollandsk 

Anmeld Citér

1. februar 2017

Ai sha

Jeg har 4 blandede børn.

Vestafrika/dansk.

Mine drenge er omskåret. Min pige er selvfølgelig ikke.

Vi bor ikke i danmark så kan ikke sige noget om rasisme der men jeg tror at det forekommer alle vejne. Om det ikke er det ene så er det det andet.

Anmeld Citér

1. februar 2017

Aristocats

Mini_h skriver:

Jeg er en voksen kvinde, der har egne holdninger og indstillinger. Jeg har ingen forventninger.

Da jeg er "gammel-gravid" og længe har ønsket barn, er det eneste jeg på nuværende tidspunkt (udover at vente) kan stille op med mig selv (som jeg kender) er at researche alt hvad der omhandler andres erfaringer med graviditet/baby. Jeg har haft store problemer med at finde mixed par og børn - derfor går jeg nu direkte til kilden, ved at spørge herinde 

Med hensyn til omskæring, har jeg tænkt at det er mandens sag, men kan se min mor og min kæreste kommer op at skændes om det, hvis det er en dreng 

Hvad med religion?

Hvis du ikke bryder dig om omskæring, så sig fra. Det er jo absolut unødvendigt og jeg håber at du kan stå fast overfor din kæreste. For mig ville det være et klart nej - uanset om det gik på kompromis med min mands religion. Har dog ingen personlige erfaringer, da jeg hverken har drengebørn og min mand er langt mere kristen end noget andet 

I må vel blive enige omkring om barnet skal opdrages i navn af en vis religion, eller om det er underordnet. Igen, jeg har ingen personlige erfaringer. Religion har ikke været noget problem her. Min mand er kristen (dog ikke fanatisk eller noget) og jeg er agnostiker. Min mand præsenterer kristendommen for vores unger og jeg forholder mig neutralt. 

Når det så er sagt, så har der ikke været de store kulturelle forskelle i forhold til min mand og jeg, han er fra USA, så der har der ikke været de store omvæltninger eller problematikker. Dog gør vi meget ud af at ungerne bliver reprænsenteret for folk og figurer der ligner dem og har en helt del bøger, som tilgodeser deres udseende og deres afro-amerikanske ophav. Selvom mine børn selvfølgelig er lige så meget hvide som de er sorte, så ved både min mand og jeg at ude i samfundet vil de udelukkende blive anset som sorte - hvilket også fører til racisme-problematikker og andet. Mine unge spejler sig utroligt meget i min mand og generelt hans familie. Nu er min mand så også utroligt god til at styrke deres selvbillede jeg har helt klart en opfattelse af, at min (den største i hvert fald) godt ved at hun ikke ligner de fleste andre i Danmark, men absolut ikke er flov over det og nyder at lære om sit ophav og ser op til folk, der ligner hende. Hun knuselsker min mands familie og jeg kan tydeligt se at hun stråler, når hun befinder sig i den del af familien som hun nok identificerer sig mest med. Husk altid, at repræsentation for den anden kultur er vigtig at få med. Vi lærer vores unger meget om racisme og samfundsforhold, selvfølgelig i børnehøjde og ikke på en måde så de får at vide at de for nogen er direkte forhadte eller lignende, men læser om The Civil Rights movement, The Black Panthers og lignende og har også børnebøger om feks. Obama, Michelle Obama og Martin Luther King JR. - vi snakker meget om de forskellige ting og mennesker som også bliver repræsenteret som forbilleder men som også giver en historie og en viden omkring forskellige ting og verden og hvordan den har været, men igen selvfølgelig så de stadig kan følge med og har lov til at være børn uden alverdens bekymringer  Men det er absolut nødvendigt at oplyse sine børn og lære dem at elske sig selv - men det gælder jo for alle, lige meget om de er blandede eller ej. En god hovedregel altid!

Anmeld Citér

1. februar 2017

Aristocats

Liv_86 skriver:

Jeg har en datter der er mulat. Halv dansk og halv afro amerikansk. 

Hvilke erfaringer leder du efter? Der er ikke rigtig noget der er anderledes

Sjovt, har aldrig mødt en i Danmark før der også har (har haft?) en partner som er afro-amerikaner. 

Anmeld Citér

1. februar 2017

Lul85

Profilbillede for Lul85
Mini_h skriver:

Hvad med religion?

Har selv tre "blandingsbørn". Dansk/tamilsk. 

Med hensyn til stillingstagen ift. religion og andre traditioner (konfirmation, dåb mv). Lader vi det være op til vores børn at bedømme.

Jeg er kristen og deres far hindu og det vigtigste for os er at de selv finder deres egen vej i livet.

Personligt mener jeg, at religion skal søges og ikke pålægges

Anmeld Citér

1. februar 2017

Mariehøne123

Profilbillede for Mariehøne123
Mini_h skriver:

Hvad med omskæring?

Dansk/udenlandsk efternavn?

Sprog? 

Fordomme? 

Ja, alt hvad I kan komme i tanke om.. 

Det er hverken for at være negativ eller fordømmende men synes det er foruroligende at du er gravid inden i har drøftet vigtige emner som omskæring religion mv. 

Når din mand er arabisk gætter jeg på han måske også er muslim. Det vil medføre en række kulturforskelle som I er nødt til at have en plan for ellers går det galt. 

Skynd jer at sætte jer ned og snakke om de vigtige ting inden barnet kommer til verden. Min mand er pæredansk men alligevel havde jeg afstemt de vigtigste ting inden jeg satte børn til verden. 

Og held og lykke du får sikkert nogle kønne og dejlige børn. 

I øvrigt har din jordmoder muligvis noget materiale om det at vente et mixed barn. Det kender jeg flere der har fået udleveret og som har været glade for de input det giver. 

Anmeld Citér

2. februar 2017

Miti's mama

Profilbillede for Miti's mama

Min mand er fra Polynesien, og bliver ofte antaget for at komme fra mellemøsten. Vi oplever desværre en del racisme når vi går på gaden sammen nogle steder, og der er slet ingen forskel på om vi har vores datter med eller ej, så hun kommer til at se/høre en del. Racismen er dog altid rettet imod os som voksne og ikke vores datter. Det her var jeg meget overrasket over.

Mht til omskæring har vi indgået et kompromis. Fordi omskæring er en kultur ting i Polynesien (ikke religiøs, men hygiejnisk), har vi aftalt at hvis vi skulle få en dreng, så kan han omskæres når han er gammel nok til selv at bestemme det. Ca 12-14 år gammel må han spørge ham, ikke før. Det er noget vi har diskuteret MEGET, og det har taget os lang til at komme frem til, men det virker for os. Prøv evt at lave et lignende kompromis.

Mht til udseende... ja, det svinger en del. Da mørkt hår og brune øjne er dominante gener, er det højst sandsynligt at barnet får dette. Men der er ingen garantier. En af vores vennepar som er amerikansk/polynesisk har en blond/blåøjet lille dreng. Men han/hun bliver højst sandsynlig mørk som far, måske ikke i huden dog.

Min moster er gift med en indfødt fra Sydamerika, og hendes ældste ligner sin far meget, mens de andre er lysere jo yngre de er. Vi driller hende med at hun skal skifte farvepatron  Datteren er 8 år og er fuldt bevidst om at hun ser anderledes ud end de fleste af hendes klassekammerater, men hun er aldrig blevet drillet eller udsat for racisme.

Mht til navn... så tror jeg det kommer meget an på kultur og kompromis. Vores børn får alle et polynesisk fornavn, fordi navnene der har en særlig betydning, og vi har alle min mands efternavn, både fordi jeg synes det er rigtig pænt og fordi det kommer til at have stor betydning mht til arveret af land i Polynesien for børnene i fremtiden. MEN, de har alle et dansk mellemnavn de kan hive frem og bruge som fornavn hvis de finder det nødvendigt. Der er desværre meget diskrimination i Danmark når det kommer til navne og ansøgning til job osv. Forhåbenlig er det et mindre problem når børnene skal bruge det om 16-18 år, men man ved aldrig.

Hvis der er andet du vil vide må du meget gerne spørge  Tillykke med bebsen!

Anmeld Citér

2. februar 2017

lineog4

Profilbillede for lineog4
Mod

Altså vi er måske ikke så blandede og så alligevel. Jeg er dansk om min mand er italiensk.

Og selvom vi som kulturer anses for at være tætte, så støder vi da på forskellene og især nok omkring børn. Det har været alt lige fra skal børn sove uden for, hvilket mad er okay og hvordan man opdrager (er dog sikker på jeg også kunne møde dansk etnisk dansk hvor jeg ville være uenig på de punkter). 

Der har også været spørgsmålet om navne, men vi har da fundet nogle som så nok hverken er danske eller italienske 

Udseende, har en mand med sort hår (altså nu er det mere gråt), brune øjne, kan blive let mørkebrun i solen og har sort hår over snart hele kroppen. Og ud er kommet 3 børn med klare blå øjne, lyst hår og en af dem endda en der bliver rød hvor gang han ser solen - en stor overraskelse for os begge to især fordi jeg også bære brune øjne og mørkt hår med mig fra min fars side og delvist far min mors. Men mine børn er nok de sidste man ville tro var italienere 

Anmeld Citér

3. februar 2017

CC79

Profilbillede for CC79
Mor til 4

Jeg har tre halvsøskende som har en arabisk far. Vi har samme mor. Deres udseende er meget forskelligt. Min søster ser mest "arabisk" ud mens min ældste bror ligner enhver dansker. De har dog alle sort hår. Min mor levede i 8 år med deres far og drengene er omskåret. To af dem har arabiske navne. Mine brødre lever som danskere og har henholdsvis en dansk og en svensk kæreste. Min søster blev tvangsgift af sin far som 16-årig og fik tidligt to børn med den arabiske mand hun blev viet med. De blev dog skilt indenfor 4 år og idag er hun gift med en halvt arabisk/dansk mand hun selv har mødt og valgt. Ham har hun så fået to børn med også. Min mor kunne ikke leve med deres far fordi han var voldelig og efter nogle år sammen begyndte at kræve hun gik med tørklæde, ik holdte jul mv. Min søster lever med begge kulturer i sit liv og taler også arabisk og hendes børn har tydeligt arabisk udseende. Mine brødre derimod har intet forhold til deres arabiske rødder og interesser sig slet ikke for det. Mine søsters drengebørn er også omskåret mens mine brødres drenge ikke er.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.