Eksperthjælp: Ingen regler men forpligtelser

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.832 visninger
1 svar
1 synes godt om
21. januar 2017

Trine Andreasen

Hej!
Jag undrar hur många timmar eller gånger per dag ni tycker att barn skall vistas utomhus?
Där jag går nu så har mitt barn varit utomhus 5-7 gånger de senaste 5 månaderna, vilket jag tycker är snudd på misskötsel av vuggestuen.
Är inte bekant med de danska lagarna och regler.



Trines svar

Kære du

Der er ingen regler i Danmark for hvor meget et barn skal være ude i løbet af dagen.

Desværre! For børn har brug for at være ude i den friske luft og i naturen.

Men der er forskellige anbefalinger som mange daginstitutioner følger.

De officielle råd i forhold til børn og motion, er at børn skal være aktive mindst en time om dagen. At være aktiv kan være forskellige ting men jeg ved at mange daginstitutioner bruger dette som en guideline for hvor meget børn skal være ude. Altså en mindst en time om dagen.

Men særlig de større by institutioner har ikke mulighed for at være ude da de har meget lidt ude areal. Derfor er der flere af dem der benytter sig af gymnastiksale eller andre større rum til leg.

Det er særlig børnehaver der benytter sig af disse muligheder.

Vuggestuer har ofte en anden tilgang eller kultur omkring det at være ude og være aktiv. Det er ikke lige så vigtigt.

Dog med undtagelse af når børnene skal sove. Der har vi nemlig en tradition at børn har bedst af at sove ude i den friske luft.

Når du skriver at dit barn kun har været udenfor 5-7 gange i løbet af de sidste 5 måneder, kan jeg ikke lade være med at tænke at det er simpelthen for dårligt.

Der er så meget læring i at være ude, særlig for små vuggestuebørn. Både i forhold til deres sanseperception, motorik og sociale kompetencer.

Samtidig er der faktisk også de 6 læreplanstemaer som alle offentlige daginstitutioner er forpligtet til at arbejde med.

Et af læreplanstemaerne er netop Naturen og naturfænomener.

Der står blandt andet følgende:

 

" 5) Naturen og naturfænomener
Udgangspunktet for at forstå verden er også forståelsen af den natur, mennesker lever i og har ansvar for. Naturoplevelser i barndommen bidrager både til den følelsesmæssige, mentale og fysiske udvikling. En naturfaglig dannelse skabes af oplevelser med, interesse for og viden om naturen i et miljø, hvor der er plads til at undres, stille spørgsmål og finde svar.

Når børn har mulighed for at være i, sanse og opleve naturen på alle årstider, i forskelligt vejr og landskaber, styrkes også deres sanseapparat og deres motoriske udfoldelse. Naturen er en enestående legeplads for både sind og krop. Når børn leger i naturen, får fantasien og samværet med andre spillerum, og børnene udfordres på mange planer både kropsligt og mentalt.

Naturen er en skatkiste af kundskab. I skov, på mark og ved strand har børnene mulighed for at hente førstehåndsindtryk om dyr, planter og materialer. De kan bygge, skabe og konstruere og udforske materialer og
teknikker. Gennem vidende og medlevende voksne kan børnene få vigtige erfaringer, eksperimentere og hente masser af viden om naturfænomener og tekniske sammenhænge."

 

Dog kan hver institution selv bestemme hvordan de vil arbejde med dette tema. Og de bliver derfor ikke "hængt" op på om de lever op til et bestemt krav.

Når det så er sagt så synes jeg at du skal tage denne i hånden og gå til dit barn vuggestue og stille dig undrende over hvorfor de ikke lever op til deres forpligtelser. For børn har brug for luft, natur og voksne som viser dem glæden ved at være udenfor.

Jeg håber du kan bruge mit svar. Ellers er du velkommen til at skrive igen.

Mange hilsner

Trine 

 

 



Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.

Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. januar 2017

Patriark

Trine skriver:

Hej!
Jag undrar hur många timmar eller gånger per dag ni tycker att barn skall vistas utomhus?
Där jag går nu så har mitt barn varit utomhus 5-7 gånger de senaste 5 månaderna, vilket jag tycker är snudd på misskötsel av vuggestuen.
Är inte bekant med de danska lagarna och regler.



Trines svar

Kære du

Der er ingen regler i Danmark for hvor meget et barn skal være ude i løbet af dagen.

Desværre! For børn har brug for at være ude i den friske luft og i naturen.

Men der er forskellige anbefalinger som mange daginstitutioner følger.

De officielle råd i forhold til børn og motion, er at børn skal være aktive mindst en time om dagen. At være aktiv kan være forskellige ting men jeg ved at mange daginstitutioner bruger dette som en guideline for hvor meget børn skal være ude. Altså en mindst en time om dagen.

Men særlig de større by institutioner har ikke mulighed for at være ude da de har meget lidt ude areal. Derfor er der flere af dem der benytter sig af gymnastiksale eller andre større rum til leg.

Det er særlig børnehaver der benytter sig af disse muligheder.

Vuggestuer har ofte en anden tilgang eller kultur omkring det at være ude og være aktiv. Det er ikke lige så vigtigt.

Dog med undtagelse af når børnene skal sove. Der har vi nemlig en tradition at børn har bedst af at sove ude i den friske luft.

Når du skriver at dit barn kun har været udenfor 5-7 gange i løbet af de sidste 5 måneder, kan jeg ikke lade være med at tænke at det er simpelthen for dårligt.

Der er så meget læring i at være ude, særlig for små vuggestuebørn. Både i forhold til deres sanseperception, motorik og sociale kompetencer.

Samtidig er der faktisk også de 6 læreplanstemaer som alle offentlige daginstitutioner er forpligtet til at arbejde med.

Et af læreplanstemaerne er netop Naturen og naturfænomener.

Der står blandt andet følgende:

 

" 5) Naturen og naturfænomener
Udgangspunktet for at forstå verden er også forståelsen af den natur, mennesker lever i og har ansvar for. Naturoplevelser i barndommen bidrager både til den følelsesmæssige, mentale og fysiske udvikling. En naturfaglig dannelse skabes af oplevelser med, interesse for og viden om naturen i et miljø, hvor der er plads til at undres, stille spørgsmål og finde svar.

Når børn har mulighed for at være i, sanse og opleve naturen på alle årstider, i forskelligt vejr og landskaber, styrkes også deres sanseapparat og deres motoriske udfoldelse. Naturen er en enestående legeplads for både sind og krop. Når børn leger i naturen, får fantasien og samværet med andre spillerum, og børnene udfordres på mange planer både kropsligt og mentalt.

Naturen er en skatkiste af kundskab. I skov, på mark og ved strand har børnene mulighed for at hente førstehåndsindtryk om dyr, planter og materialer. De kan bygge, skabe og konstruere og udforske materialer og
teknikker. Gennem vidende og medlevende voksne kan børnene få vigtige erfaringer, eksperimentere og hente masser af viden om naturfænomener og tekniske sammenhænge."

 

Dog kan hver institution selv bestemme hvordan de vil arbejde med dette tema. Og de bliver derfor ikke "hængt" op på om de lever op til et bestemt krav.

Når det så er sagt så synes jeg at du skal tage denne i hånden og gå til dit barn vuggestue og stille dig undrende over hvorfor de ikke lever op til deres forpligtelser. For børn har brug for luft, natur og voksne som viser dem glæden ved at være udenfor.

Jeg håber du kan bruge mit svar. Ellers er du velkommen til at skrive igen.

Mange hilsner

Trine 

 

 



Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.

Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk


Jeg er helt enig. Det er grænsende til det absurde.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.