Bordskik...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. oktober 2009

ivfmarie

Kaufie skriver:

Det har han aldrig fået - nok mest fordi moren synes det er lige lovlig dyrisk at sidde og sutte i ben.....

Men det kan da godt være Claus og William skulle have en gang ribs en dag - så må jeg bare lave en ekstra gang salat til mig.....

sådan er det her.. salat og grøntsager til moren.. Kød til mænnerne og pastaskruer til Freja...

Marie

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. oktober 2009

Joan ( Smallie )

Niels får sådan set også selv lov til at bestemme hvordan han vil spise maden. Han er nu ret flink til at sidde pænt og når han er færdig tøre han fingerne og munden og siger tak for mad og kravler ned. Så kan det godt blive lidt svært at give Anne mad for hun drejer hovedet efter ham heletiden, men jeg syntes ikke han skal blive ved der bare for hendes skyld. At han så tit vælger at gå ind og hente en bog han kan læse i ved boret er jo bare dejligt.
Han spiser ikke meget kød heller men igen det får han selv lov til at bestemme. Og han bliver spurt om hvad han vil have. Tit er det dog sådan at han har taget gulerødder når vi sætter os, han elsker kogt gulerødder og hans aftensmad består tit kun af det.

Joan

Anmeld

5. oktober 2009

Anja

ivfmarie skriver:

Jeg har tænkt på det flere gange, og nu kom det lige op igen da jeg læste om Bastian.

Hvad forlanger I af ungerne ved middagsbordet?

Vi stiller ikke mange krav til vores - hvis de ikke vil spise, må de lade være. Hvis de vil spise med fingrene, så må de det. De får altid kniv og gaffel tilbudt, men de bestemmer selv når og om de vil bruge dem.

De skal selvfølgelig sidde ordenligt og lade være med at hælde/spilde/smide med mad og drikke. Og når de ikke vil have mere må de gå fra bordet hvis de siger tak for mad - også selvom vi andre ikke er færdige.

Efter vi har indstillet os på denne "metode" er vore måltider blevet betydeligt hyggeligere. Det betyder selvfølgelig at ungernes aftensmad af og til består af 5 pastaskruer og ikke mere.. men det er vel deres problem, og så spiser de mere til et andet måltid (I hope!!?)

Hvad gør I?

Marie

Vi gør stort set som jer.

Anmeld

5. oktober 2009

bette

det er det samme med mikkel..
nogen gange vil han gerne spise meget andre gang næsten ingen ting..

jeg forlanger kun at han skal sidde ved bordet når maden bliver serveret..
om han vil spise det er så op til ham. jeg vil dog ik have at han sidder og sviner ud over det hele eller slår skeen ned i bordet mm.

kan dog på ingen måde få drengen til at spise grønt..eller noget der ligner..

så alt i alt ligner det vist jer andres.. bortset fra at mikkel kun kan sige madmad=tak for mad. lol

Anmeld

5. oktober 2009

Nadi

ivfmarie skriver:

Jeg har tænkt på det flere gange, og nu kom det lige op igen da jeg læste om Bastian.

Hvad forlanger I af ungerne ved middagsbordet?

Vi stiller ikke mange krav til vores - hvis de ikke vil spise, må de lade være. Hvis de vil spise med fingrene, så må de det. De får altid kniv og gaffel tilbudt, men de bestemmer selv når og om de vil bruge dem.

De skal selvfølgelig sidde ordenligt og lade være med at hælde/spilde/smide med mad og drikke. Og når de ikke vil have mere må de gå fra bordet hvis de siger tak for mad - også selvom vi andre ikke er færdige.

Efter vi har indstillet os på denne "metode" er vore måltider blevet betydeligt hyggeligere. Det betyder selvfølgelig at ungernes aftensmad af og til består af 5 pastaskruer og ikke mere.. men det er vel deres problem, og så spiser de mere til et andet måltid (I hope!!?)

Hvad gør I?

Marie

Nøjagtig som du har beskrevet!
Sådan er de også hjemme hos os. Vi prøver dog at lokke Ollie til at spise lidt mere ved at sige han skal blive til vi er færdige, nok også lidt fordi sådan gør de hos dp'en, men vi giver som regel op og han får lov til at gå fra bordet. Men ellers er vi meget frie hjemme hos os.

Man må også gerne synge ved bordet hos mig! Det er en ting jeg altid har HADET at jeg ikke måtte hjemme, så det besluttede jeg for længe siden at det måtte mine børn godt

Anmeld

5. oktober 2009

birgittemarie

Hmmm et godt emne, som vi har tænkt en del over på det sidste herhjemme...

NM er en barbar ved et bord og har altid været det. Hun elsker at gøre alt det, hun ved, hun ikke må.
Vi har altid taget madsituationen meget roligt, så det først og fremmest var hyggeligt at spise og ikke udviklede sig til krig af den ene eller anden art. Vi har de samme regler som de fleste af jer: Spis hvis du har lyst, spis det med kniv og gaffel eller i mælkeglasset og sig tak for mad og gå, når du er færdig og ikke vil sidde længere.

Men aben er for det første ikke særligt interesseret i at spise. Hun foretrækker at kaste med maden og vælte sin mælk og sit vand.
Nej, nu lyder det også værre end det er. Som oftest spiser hun faktisk pænt og ordenligt og hun er også god til at sige tak for mad og hun er meget interesseret i at give os andre mad på tallerknerne osv.
Men på et eller andet tidspunkt i næsten hvert måltid bliver hun VILD og så skal mælken eller vandet væltes - eller hældes ud rettere - og maden skal fyres ned på gulvet.
Vi har gennem laaang tid reageret ved at advare hende første gang, det sker og sætte hende op på sit værelse anden gang, det sker. Men lige meget hjælper det. Og vi forklarer hende også hver gang, hvorfor vi ikke vil have, hun smider med mad og mælk.

Så er der nogle, der har en god idé til, hvordan man får sådan en vandal til at holde op med sine slette rænker, vil det virkelig være dejligt!

Knus B, der i hvert fald er glad for at høre, at det ikke kan være fordi, vi er for bordskiks-slappe ved ormen, når nu de fleste andre er i stand til at opholde sig ved spisebordet under samme forhold uden at gå bersærkergang.

Anmeld

6. oktober 2009

Lise

Her er det vist nogenlunde det samme som hos jer andre..

Simon skal komme og sidde når maden bliver serveret. Men det er slet ikke noget problem - faktisk venter vi med at dække bord til det øjeblik vi er færdige med maden, for så sidder han der, vil have hagesmæk på og råber MAAAAAAAD!!!!  Han spiser for det allermeste pænt med ske og gaffel. Simon hader nemlig at få mad (puh'ba) på hænder/Arme/ben/fødder, og hvis det sker, så bryder helvede løs. Heldigvis går det for det meste godt. Hvis han skaber sig fuldstændig vanvittigt - hvilket 99% af gangene er fordi han har tabt lidt på stolen, og bagefter slet ikke kan sidde der, på trods af at det ER tørret væk, så sætter vi ham på gulvet med ryggen til os. Det gør ham helt ulykkelig, og så kravler han selv op igen, og spiser pænt og charmer. Så den metode virker helt sikkert. Men vi bruger den altså kun når han er helt vavittig!
Elles må han spise det han vil have ved bordet, og når han er færdig siger han "maaad" (tak for mad) - ej at forveksle med MAAAAAD, som betyder jubiii, nu skal vi spise - får vasket ansigtet og forlader bordet mens vi stadig sidder der...
Lige for tiden kører måltiderne roligt og hyggeligt, og det er heldigvis lang tid siden vi har sat ham på gulvet sidst

Én ting er dog et problem. Hvis vi har lavet noget mad som han af den ene eller anden grund ikke vil have (ikke så tit, da vi altid sørger for at der er noget til ham), og går fra bordet uden at have spist særlig meget, så er han bare tæskesulten når han skal i seng. Og så kan jeg ikke sige "så skulle du sørme have spist, kammerat", når ungen hyler "maaaaad, mere maaaaaaaad"... men heldigvis også sjældent det sker...

Lise - skal på job NU!!!!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.