Anonym skriver:
Jamen hvem siger man skal følge det idelle billede man har af at man skal have børn inden en hvis alder eller at der skal være så mange år mellem ens børn?
Jeg tror kun, man er med til at stresse sig selv og stille "urimlige krav" man måske ikke kan opfylde og så bliver kampen endnu hårdere.
Jeg havde også en drøm om at få to børn inden jeg blev 25. Nu er jeg snart 30 og har stadig ingen.
Jeg har nok bare lært i min kamp, at man tit er alt for hård ved sig selv, når det omhandler ting som man slet ikke selv kan kontrollere. indimellem må man justere sine planer og prøve at indfinde sig med at det ikke bliver lige som man i hovedet har forstillet sig. 
Du har helt ret i, at jeg er for hård ved mig selv. Har meget lavt selvværd og har været opdraget strengt - der var ikke plads til at træde ved siden af. Det er noget jeg arbejder med og har gjort i mange år, jeg er nået langt, men har stadig et stort behov for selvkontrol for at fungere.
Har taget en beslutning om kun at fokusere på de ting, jeg kan gøre noget ved. Jeg vil gerne tabe de 6 kg jeg har taget på siden aborten, det kan jeg kontrollere ved motion og mad. Jeg vil gerne være gladere, kan ikke altid styre mit humør, men jeg kan blive bedre til at øve mig på det.
Jeg kan ikke styre min mands sexlyst, så jeg kan ikke øge chancerne for at blive gravid igen snart, derfor vil jeg lade det helt gå nu, og forsøge at slippe alle former for kontrol af min krop, hvor langt jeg er i cyklus, temperaturmåling, etc. Det vil ikke ændre på, jeg bliver ked af det, hver gang jeg får mens, men måske jeg så stresser mindre gennem cyklus, fx når jeg ved jeg har ÆL og manden ikke har lyst til sex.
Det med aldersforskellen mellem søskende handler i høj grad om, at både min mand og jeg har søskende med stor aldersforskel (hhv næsten 5 år og 7,5 år) og vi har manglet noget bånd med vores søskende, og har først fået et egentligt sammenhold med dem efter vi er blevet voksne. Desuden har jeg haft en drøm om 3 børn, og den drøm kommer jeg i hvert fald til at smide væk nu, for skal ikke have børn efter jeg er fyldt 35 år (uanset om vi snakker 2 eller 3 børn, så slutter kampen om pb den dag jeg fylder 35 af hensyn til mit helbred og risiko for barnet).