Barnebarn i dagplejen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. januar 2017

BABYPIGEnr4

Junipige15 skriver:

Godaften til alle 

Jeg har behov for at høre andres mening i forhold til en nyopstået problematik i vores dagpleje. 

Vores datter på 18 måneder går i en kommunal dagpleje som vi har været ok tilfredse med. Vi har haft nogle episoder, men det tænker jeg der er mange steder. 

Hun  har i dag, da jeg hentede min datter, fortalt at hun skal have sit barnebarn hos sig i vores dagpleje. 

Jeg må indrømme at jeg på ingen måde synes det er ok, og det kom totalt bag på mig at man overhovedet måtte det. Jeg sagde direkte, at det  vil jeg ikke ligge skjul på at jeg var meget bekymret for som mor, særligt i forhold til forskelsbehandling, som jeg tænker er totalt uundgåeligt i sådan en situation. Hun var meget uforstående overfor min undren, og kan slet ikke se problematikken i det. Vi talte lidt frem og tilbage, men følte mig slet ikke mødt. Jeg var så ked af det og frustreret på min datters vegne efter vi kom hjem. Jeg synes det er virkelig uprofessionel af dagplejekontoret at de ud af de ca 10 dagplejemødre der er, placere ham hos sin bedstemor. Og at de slet ikke har overvejet at det kan skabe en konflikt hos os som forældre, er mig en gåde. 

Jeg har bestemt mig for at kontakte pladsanvisningen, og høre om der er mulighed for at vi kan få rykket hende i den vuggestue, der hører sammen med den børnehave hun skal gå i. 

Jeg vil rigtig gerne høre jeres tanker om denne situation, og hvad i selv ville gøre. Tak 

Jeg er selv dagplejer og har passet begge mine egne børn i dagplejen uden problemer med forældrene. Jeg ville selv flytte dem, hvis jeg oplevede det var et problem med at de fx ikke ville høre efter, som de andre børn i gruppen. Jeg oplevede at den ene de sidste par måneder inden børnhavestart synes hun skulle bestemme over de andre, og at jeg måtte holde ekstra øje med hende.

Det kan godt være svært at forstå for udeforstående, men der har for mig været stor forskel på mit forhold til egne børn i dagplejens åbningstid og efter lukketid. Mine børn vidste udemærket godt hvad der gjaldt i åbningstid og udenfor. 

Jeg holder rigtig meget af mine dagplejebørn og de er som en del af vores familie her. 

Jeg kan se hvor svært det er, for børn der flyttes. Så har dit barnebarn det godt hvor det er, så synes jeg du skal tage udgangspunkt i barnet og ikke dine egne følelser.

Hvis det bliver et problem senere, så kan forældrene jo finde ud af hvad de vil.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. januar 2017

BABYPIGEnr4

Junipige15 skriver:

Tusind tak for alle jeres svar! 

Jeg er glad for at høre at nogle har erfaring med samme situation, og ikke har oplevet det som et problem. 

jeg kan bare ikke lade være at tænke på, at jeg jo aldrig ville se den forskelsbehandling der Evt opstår, da jeg jo ikke ser dem andet end ved aflevering og afhentning. Spørgsmålet er, som en skriver, om jeg grundlæggende har så meget mistillid til at hun kan være professionel omkring det. Hun har haft barnebarnet meget på besøg under moderens barsel, også i arbejdstiden. Måske derfor jeg ikke er helt pjattet med tanken.

Uanset hvad, kan jeg mærke at det har en negativ effekt på mig, og det må vi som forældre afklare her i weekenden, om er noget vi kan arbejde med. Og forene os med. 

Jeg er dog også glad for at andre deler min holdning og bekymring omkring det, og det nogle steder ikke er tilladt, og hælder stadig til at hun skal flyttes. 

Tak for alle jeres svar, jeg vil bruge de næste par dage på at overveje hvad vi gør 

Jeg er selv dagplejer og hvis jeg oplevede så stor mistillid fra forældrene, så ville de have valgt forkert da de startede her.

Det lyder som en meget stressende situation for dit barnebarns dagplejer.

Sikke et angreb på jeres dagplejeres evner og professionelle tilgang.

Måske er den bedste løsbing, at stoppe samarbejdet for begge parter med sådan en indtilling.  En dagplejer man skal have 100% tillid til. Hvilket jeg læser du ikke har.

Jeg har en stor omgangskreds af dagplejere og har ikke oplevet forskelsbehandling, som du frygter måske kan ske.

Skulle man tage forbehold for alt skidt der måske kunne ske et barn, så kunne man få travlt.

Jeg tror en flytning og negativitet er meget mere skadelig. 

Jeg ved ikke hvad der ellers er sket i dagplejen. Men jeg foreslår at tage udgangspunkt i fakta og ikke spekulationer.

Held og lykke til dit barnebarn

Anmeld Citér

10. januar 2017

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
BABYPIGEnr4 skriver:

Jeg er selv dagplejer og har passet begge mine egne børn i dagplejen uden problemer med forældrene. Jeg ville selv flytte dem, hvis jeg oplevede det var et problem med at de fx ikke ville høre efter, som de andre børn i gruppen. Jeg oplevede at den ene de sidste par måneder inden børnhavestart synes hun skulle bestemme over de andre, og at jeg måtte holde ekstra øje med hende.

Det kan godt være svært at forstå for udeforstående, men der har for mig været stor forskel på mit forhold til egne børn i dagplejens åbningstid og efter lukketid. Mine børn vidste udemærket godt hvad der gjaldt i åbningstid og udenfor. 

Jeg holder rigtig meget af mine dagplejebørn og de er som en del af vores familie her. 

Jeg kan se hvor svært det er, for børn der flyttes. Så har dit barnebarn det godt hvor det er, så synes jeg du skal tage udgangspunkt i barnet og ikke dine egne følelser.

Hvis det bliver et problem senere, så kan forældrene jo finde ud af hvad de vil.

TS har ikke noget barnebarn? 

Anmeld Citér

10. januar 2017

Junipige15

Mor og meget mere skriver:

TS har ikke noget barnebarn? 

Tænkte også selv at hun må have misforstået indlægget - svaret gav i hvert fald ikke mening 

Anmeld Citér

10. januar 2017

Skovsneglen

Junipige15 skriver:

Godaften til alle 

Jeg har behov for at høre andres mening i forhold til en nyopstået problematik i vores dagpleje. 

Vores datter på 18 måneder går i en kommunal dagpleje som vi har været ok tilfredse med. Vi har haft nogle episoder, men det tænker jeg der er mange steder. 

Hun  har i dag, da jeg hentede min datter, fortalt at hun skal have sit barnebarn hos sig i vores dagpleje. 

Jeg må indrømme at jeg på ingen måde synes det er ok, og det kom totalt bag på mig at man overhovedet måtte det. Jeg sagde direkte, at det  vil jeg ikke ligge skjul på at jeg var meget bekymret for som mor, særligt i forhold til forskelsbehandling, som jeg tænker er totalt uundgåeligt i sådan en situation. Hun var meget uforstående overfor min undren, og kan slet ikke se problematikken i det. Vi talte lidt frem og tilbage, men følte mig slet ikke mødt. Jeg var så ked af det og frustreret på min datters vegne efter vi kom hjem. Jeg synes det er virkelig uprofessionel af dagplejekontoret at de ud af de ca 10 dagplejemødre der er, placere ham hos sin bedstemor. Og at de slet ikke har overvejet at det kan skabe en konflikt hos os som forældre, er mig en gåde. 

Jeg har bestemt mig for at kontakte pladsanvisningen, og høre om der er mulighed for at vi kan få rykket hende i den vuggestue, der hører sammen med den børnehave hun skal gå i. 

Jeg vil rigtig gerne høre jeres tanker om denne situation, og hvad i selv ville gøre. Tak 

Hvorfor er din første tanke, at hun har tænkt sig at gøre forskel på børnene?

Hvis du har så lidt tillid til hende, så gør hende den tjeneste at sige hende op.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.