Wampires skriver:
det lyder som en sensitiv dreng der har svært ved at rumme det at sige farvel generelt...
jeg ville faktisk vende det med SP...
jeg som voksen har selv svært ved det med afsked og har altid haft det sådan... bare tanken om at jeg senere i dag f.eks. skal ud at køre i 2.5 time og derfor være væk fra min familie giver mig næsten ondt i maven...
så vil sige rum ham, sørg for at han ved at I ser at han er ked af det men prøv at nedtone afskeden med korte forståelige sætninger han kender....
Håber det gav mening :)
Tak for svar, ja jeg tror også han er ret sensitiv - vi har også store problemer med at han ikke kan sove derhenne, vi troede først der måske var noget fysisk i vejen med ham, så opdagede vi at han åbenbart er bange for at ligge alene, og derfor ikke ville sove i BV, han skreg når han blev lagt, og sov kun i BV hvis der sad en pædagog og rørte ham konstant - de bruger virkelig nogle ressourcer på den dreng. Så kom han på madras, det hjalp - altså han holdt ihvertfald op med at skrige, men han sover stadig kun max 40 min på en dag, nogle dage slet ikke (herhjemme i weekenden tager han gerne en ordentlig skraber).
Anyway, vi snakkede om at det måske var en fejl at putte ham i VG, måske DP ville have været bedre, men det er jo ret sent at skifte nu, og så står vi bare med problemet når han skal i BH om et år - det var vi igennem med storesøster, det tog hende 6 mdr at falde til.
Så noget med sensitiv, angst for at blive forladt/være alene (han panikker også hvis pædagogen rejser sig og henter noget i et andet lokale, uanset at han stadig kan se hende), og så selve det at skulle tage afsked.
SP har vi ikke set i over et år, men vi har selvfølgelig mange snakke med institutionen om ham (som sagt tager han en del ressourcer), og han har da også flere gange været oppe som emne på nogle special møder som kommunen tilbyder til institutioner. Jeg var selv med en dag og snakkede med en psykolog & en ergoterapeut. Det var interessant, vi fik nogle arbejdsredskaber, men det ændrede ikke noget videre.
Yndlingsordene for tiden er "bange" og "med".... Og så er der jo så det at når først han er kommet igang med at lege, så er der ingen problemer, og så gider han ikke engang med hjem når vi kommer. Det virker meget modsat - hvad f* skal man tænke....?!
Men ja, vi må jo bare klø på og håbe at det går bedre og bedre, håber virkelig ikke det fortsætter ind i hans voksenliv som med dig, det må da være svært at få en hverdag til at fungere når man har det sådan.
Lige til slut vil jeg sige til alle der læser med, at vi altså aldrig har ladt ham ligge i længere tid eller noget, så der er ikke nogen traumer ind over!