Må man bytte sine julegaver?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. december 2016

Lunae

Selvfølgelig må man bytte gaver, hvis de ikke kan bruges. Jeg synes det handler om, hvordan man gør det. Hvis man er typen der altid bytter alting og slet ikke overvejer, at giver har lagt noget i at udvælge gaven til én, så synes jeg måske at glæden ved at give, går lidt af. Og var jeg giveren, ville jeg enten stoppe med at give gave eller købe et gavekort.

I forhold til legetøjet til børnene, så mener ville jeg ikke bytte tingene til termotøj. Mine børn er 6 og 3,5 år. Hvis de har gaver, som skal byttes, så får de selv lov at vælge, hvad de vil have i stedet for.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. december 2016

Lilleguldklump

Her hjemme må man sagtens bytte! :-) 

vi er heldigvis så søde at vi tit lige stiller giveren bonen inden vi går, hvis vi ved en gave var et sats. Så står modtageren ikke der akavet og skal spørger om den. Sådan kan vi bedst li det :-) vi gjorder også det i år at fordi vi sov der hvor vi holdt jule aften, så kunne folk dagen efter lige prøve alle tøj gaver for at se om de passede eller faldt i deres smag når det kom på, ingen sure miner men et "arg jeg tror jeg ville blive øv over at den kradset sådan. Så ærgerligt fordi den er ellers mega fin!" Svar. 

Og lige med tøj er jeg altid okay med at folk bytter. Selv når jeg køber tøj til mig selv kander være svært at finde ud af om det er min smag nogen gange, så det jo bare 10 gange svære til andre mennesker :-)

Anmeld Citér

26. december 2016

EKAB

Profilbillede for EKAB
Lilleguldklump skriver:

Her hjemme må man sagtens bytte! :-) 

vi er heldigvis så søde at vi tit lige stiller giveren bonen inden vi går, hvis vi ved en gave var et sats. Så står modtageren ikke der akavet og skal spørger om den. Sådan kan vi bedst li det :-) vi gjorder også det i år at fordi vi sov der hvor vi holdt jule aften, så kunne folk dagen efter lige prøve alle tøj gaver for at se om de passede eller faldt i deres smag når det kom på, ingen sure miner men et "arg jeg tror jeg ville blive øv over at den kradset sådan. Så ærgerligt fordi den er ellers mega fin!" Svar. 

Og lige med tøj er jeg altid okay med at folk bytter. Selv når jeg køber tøj til mig selv kander være svært at finde ud af om det er min smag nogen gange, så det jo bare 10 gange svære til andre mennesker :-)

Det gør vi også, det med bonen! 

Det gør det bare så meget lettere, også hvis gaven går i stykker, så skal man ikke til at grave kvitteringen frem til modtageren af gaven.

Anmeld Citér

26. december 2016

Anonym trådstarter

Tak for debatten Jeg kører den lige videre og spørger: Når man til et lille barn får en masse legetøj man ikke har ønsket, selvom barnet mangler en masse praktiske ting (og er for lille til at have en holdning), er det så ok at bytte?

Og hvis én i familien konsekvent købte dyre gaver, som vedkommende selv synes  man skulle ønske sig (men man ikke gør), samtidig med at der sjældent er byttemærke på... hvordan ville I så mene at man kunne gribe det an?

Jeg er ikke ude på at virke utaknemmelig, men nu er debatten jo godt i gang

Anmeld Citér

26. december 2016

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar

Selvf. må gaver byttes.. 

Jeg tror bare tit det handler om, hvordan det gøres og hvad begrundelsen er for bytningen.  

Anmeld Citér

26. december 2016

Troldemommi

Giveren vil da helst have at gaven er brugbar for modtageren, så selvfølgelig må en gave byttes, jeg fik f.eks. 3 eksemplarer af den samme bog, de to af dem vil jeg da bytte til andre spændende bøger 

Anmeld Citér

26. december 2016

Benjamins'mor

Anonym skriver:

Inspireret af en anden tråd, hvor en familie nærmest er gået i opløsning over en uenighed op området, har jeg lyst til at spørge til folks holdninger til bytning af gaver:

Når nu fx min mand giver mig en lækker og virkelig pæn strikbluse, men som desværre kradser og kun må håndvaskes (det får jeg ikke gjort), er det så ok at bytte den?

Eller hvis svigermor gentagende gange køber gaver (ofte dyre), som man ikke har ønsker sig, eller rigtig kan finde brug for, er det så ok at bytte til noget man får glæde af?

Når mormor og morfar køber tonsvis af legetøj til barnebarnet, som det ikke har behov for og/eller plads til, samtidig med at barnet virkelig står og mangler fx nyt termotøj eller støvler?

Osv. Osv. Osv.

Såfremt man ønsker at bytte en gave, udviser man selvfølgelig stadig stor taknemmelighed for givers fine omtanke - men er det generelt ok med et: "Tusind tak, hvor er det sødt af dig at tænke på mig, men det er dog ikke lige noget for mig"?

Min mand og jeg er ikke helt enige - han mener i højere grad af man skal bide sin mening i sig og pakke gaverne væk i bunden af skabet, hvis man ikke kan bruge dem.

Jeg bytter kun noget hvis det vitterligt ikke kan bruges. Fx fik min datter voksen sengetøj men hun bruger altså junior dyne, så vi bytter det til junior sengetøj. Min søn fik et trænings sæt som er for lille, det bytter vi også. Og så fik vi selv en badevægt men vi ønskede en bagevægt/køkkenvægt - så den skal også byttes, vi kan ikke bruge 2 badevægte til noget.

Jeg synes det er helt ok at bytte hvis man vitterligt ikke kan bruge det. Men synes ikke man bytter børnenes legetøj for at købe termotøj, så må i selv købe termotøj til dem. Det er jo en ønskeseddel og ikke bestillings seddel.

Anmeld Citér

26. december 2016

Kattha

Jeg bytter normalt aldrig. Det plejer ikke at være nødvendigt, for man kan jo godt bruge tingene alligevel. Men kommer til at bytte kærestens gave i år. Han købte en halvdyr pels/læder overdel, ved ikke hvad de hedder. Men ved bare jeg aldrig vil bruge den, så den kommer til at ligge og samle støv, synes det er synd. Og han vil også helst have jeg får noget jeg vil bruge. Han har valgt den sammen med vores datter, men så må de bare komme med og hjælpe med at vælge igen. 

Anmeld Citér

26. december 2016

alenemor42

Jeg syntes Faktisk Det er mangel på respekt at modtage en gave for så at lægge den i et skab og rådne op fordi man lider af hensynsbetændelse som i bund og grund kun er hensyn til sig selv 

Selvfølgelig bytter man gaver man ikke kan bruge

Anmeld Citér

26. december 2016

Love Angel

Profilbillede for Love Angel
Mor til 4

Både herhjemme og alle dem vi hivet gaver til og de giver os gaver. Er det meget normalt at bytte gaver. Og vi kan alle sagens side juleaften og pakke en pakke op og sige tak for gaven men jeg bytter gaven til noget andet da den er for stor str/for lille elller farven osv osv. 

Synes ikke der er noget galt i at bytte. Det er da bedre end at den bliver gemt bagest i skabet. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.