Jeg har aldrig nogensinde byttet en gave. Både fordi jeg er doven
- og fordi jeg synes gaven mister sin "effekt" som gave, hvis jeg selv går ud og "bestemmer" den.
Jeg ville dog selvfølgelig bytte, hvis jeg fik 2 ens ting. Jeg fik faktisk en gave igår som jeg helst så i en anden farve - dog vælger jeg ikke at bytte; da personen netop har valgt den farve ud med tanker om at det var lige præcis den farve jeg skulle have. For mig er det effekten og filosofien bag en gave og så kommer en "bedre" farve i baggrunden for mig. Det er dét, der er med gaver - nogle gange kunne det godt have været en anden farve, en anden funktion, en anden pasform... men gaver er ikke bestillinger og folk har købt det i den bedste mening og helt sikkert gjort sig tanker om hvad der ville gå godt til én. Det er det betydningsfulde i gaver for mig, nogle gange kunne det ideelt godt have været en smule anderledes, nogle gange var det ikke noget man havde købt til sig selv... men de er blevet købt med en bestemt tanke og for mig udgør det "uventede" også overraskelsesmomentet og afslører den eftertænksomme tanke bag.
Selvfølgelig er det helt op til én selv om man vil bytte gaver - og jeg ville aldrig blive sur hvis en anden byttede en af mine gaver - men for mig er det betydningsfulde i gaven netop nogle gange det man ikke selv ville have valgt, overraskelsen, det lidt skæve... derfor ønsker jeg at beholde en gave som den var og tanken bag.
Anmeld
Citér