Eksperthjælp: Frustreret ved brystet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

356 visninger
0 svar
1 synes godt om
15. december 2016

Karen Bøhrnsen

Hej ??. Vi er lige blevet forældre til en skøn dreng, han er 2 måneder idag. Han blev taget ved akut kejsersnit da han var for stor til at få ham ud. Da vi var hos lægen for to uger siden vejede han 5159 g og virker til at ha taget på siden, han er en stor og meget lang dreng. Men jeg skriver da vi har store problemer med at få ham til at falde i søvn med mindre vi går en tur i barnevogn. Når jeg ammer ham spiser han godt ved det første bryst men spiser derefter meget uroligt ved det andet bryst og bliver ved med at slippe og pive ( græde) for derefter at tage fat og sutte og igen slippe og blive ked. Sådan foregår de Ca 10 min og nogen gange stopper han helt med at spise og andre gange holder han op med at blive ked og slippe brystvorden og spiser helt normalt. Det er umuligt for os at lægge ham i sin seng eller lift og prøve at få ham til at sove, for selvom han er møg træt og meget overtræt så overgiver han sig bare ikke, han græder og glæder og til sidst må vi gå en tur med barnevognen. Så det gør vi mange gange om dagen, nok mest for at slippe for en grædende baby, som jo selvfølgelig er forkert og det lærer ham jo ikke at falde i søvn i egen seng. Når han falder i søvn hos mig, i forbindelse med amning eller ved at jeg vugger ham, prøver jeg at lægge han i sin seng eller lift efter Ca 30 min, men der går ikke mere end max 10 min så vågner han.
En dag hos os forløbet Ca sådan her:
Vågner kl 5 Ca og bliver ammet og tør ble, falder i søvn i mine arme og jeg må lægge mig på sofaen med ham så han ikke vågner, vi sover Ca 2 tik 2,5 timer. Jeg ammer ham og ren ble, gør mig klar så vi kan gå en tur med barnevognen Ca kl 10, han bliver lagt i liften i soveværelset ned vinduerne åbne og sover Ca 2,5 til 3 timer. Derefter vågner han og igen amning og tør ble. Prøver at putte ham i egen seng men opgiver efter Ca 40 min med gråd og må gå en tur med barnevognen. Han bliver igen lagt i soveværelset og sove Ca 2 til 2,5 time. Omkring kl 19 er han igen så overtræt at vi må gå en tur med barnevognen og han bliver lagt i soveværelset og sovet alt mellem 4 til 6 timer og så starter dagen forfra igen. Hver gang han spiser undtagen nat og morgen så laver han det nummer med at slippe brystvorden og blive sur. Får han ikke nok mad?? Om aftenen inden gå turen kl 18,30 Ca for han en flaske astatningsmælk.
Hvad gør vi?? Hvordan får jeg ham til at sove i egen seng/lift så vi ikke skal ud og trave med barnevognen. HJÆL.

Karens svar

Hej med dig

Tak for dit udførlige brev :-)

Egentlig kommunikerer dit barn meget tydeligt, hvad det er han vil og ikke vil.

Du siger selv, du fornemmer han vokser på din mælk og den flaske, du giver ham om aftenen. Så det er jo et rigtig godt udgangspunkt!

Uden at have set ham og overværet én af de perioder han frustreres ved brystet, så tror jeg, det er hans måde at sige nej tak til nr. 2 bryst. Brystet er så viseligt indrettet, at den første mælk er tynd og slukker tørsten og den sidste mælk er tyk og mættende og det er dén, der får din dreng til at vokse.

Jeg tror, ud fra det du beskriver, at han - som du også selv observerer - trives rigtig godt med det første bryst, men frustreres over at mælken ved det næste bryst, pludselig bare vælter ind i ham.

Det kan være, at han er mæt, men bare har brug for dén tryghed, det er, at ligge ved dig. Du kan prøve at nøjes med kun at give ham ét bryst ved ét måltid og tilbyd ham kun det andet, hvis han selv slipper det første bryst, men stadig virker sulten samtidig med at han ikke vil tage fat på samme bryst igen.

Man kan sagtens opretholde en fuld amning og mætte sit barn ved kun at amme fra ét bryst ved hvert måltid - husk dog at skifte bryst ved hvert måltid - og så kun tilbyde begge bryster, når barnet får et "tigerspring" (sutter mere end sædvanligt for at stimulerer mælkeproduktionen, fordi han er vokset)

Jeg ved, at sut som regel er "no go" i forbindelse med amning. Forældrene kommer nemt til "at holde barnet hen" på sutten i stedet for at lade barnet bruge sin energi ved brystet og dermed understimulerer barnet brystet med nedsat mælkeproduktion til følge.

Hvis din dreng får en periode lige efter at måltid, hvor han afviser begge bryster, men stadig søger og er frustreret, kan du jo forsøge at få ham til at falde til ro ved sutten og endda måske få ham til at falde i søvn.

Din dreng fortæller også ret tydeligt, at han har brug for tryghed. Din dreng har ligget trygt og godt inde i maven i ni måneder. Det bedste du kan gøre lige nu, er at forestille dig en "udvendig graviditet" - at du fortsætter graviditeten uden på maven! Hvis du ikke allerede har en slynge eller en vikle, så anskaf dig en og accepter, at dit barn lige nu, har brug for den tryghed, det er at være hos dig eller blive vugget i søvn i en barnevogn - helt små børn, kan man ikke forkæle. De skal bare have deres behov dækket. Det giver trygge og glade børn.

Det er først, når dit barn er noget ældre, at han bevidst vil kunne  bruge sin gråd til at manipulere sine omgivelser, så kan I begynde at tænke i opdragelse (falde i søvn i egen seng etc.)  - men det er altså ikke endnu med hans kun to måneder.

Jeg håber du finder lidt ro i mine svar til dig :-)

MVH Karen Bøhrnsen

Jordemoder og ammekonsulent

www.jordemoder.net

Karen tilbyder i brevkassen personlig og individuelt tilpasset vejledning i graviditet, fødsel, barsel og ikke mindst i amning.

Se Karens hjemmeside: www.jordemoder.net

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+