Eksperthjælp: Vægttab under graviditet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

608 visninger
0 svar
0 synes godt om
7. december 2016

Karen Bøhrnsen

Vægttab under graviditet.

Jeg er i dag 20+2 med datter nr. 2. Med min store pige der nu er 2,5 år tog jeg 18 kg på i løbet af graviditeten. Jeg tabte de 10 kg den første uge på hospitalet da jeg ikke kunne holde mad i mig (fik akut kejsersnit pga uforklarlige smerter der viste sig at være tarmslyng). Der har siden da sneget sig et par kg på, så da jeg blev gravid med lillesøster vejede jeg 99 kg - med mine 178 cm var det i overkanten men overskuddet til at tabe mig har ikke været der.
Sidst havde jeg lettere kvalme i de første 6 måneder. Denne gang har jeg ekstremt meget kvalme og kaster en del op, min læge har prøvet med alt muligt forskelligt, og har fundet noget kvalmestillenede som virker, men det er noget jeg skal tage så lidt som muligt af for babys skyld.
I løbet af det kvalmehelvede det har været er jeg blevet deltidssygemeldt, hvilket har hjulpet på overskuddet, men min appetit er væk. Jeg får kvalme af det meste mad, kan ikke holde meget af det i mig jeg får ned og derfor har jeg her halvvejs i graviditeten tabt mig 8 kg.
Hvis kvalmen igen varer 6 måneder og jeg fortsat taber mig som hidtil, når jeg næsten ned på det jeg vejede før jeg blev gravid med storesøster.

Skal jeg være bekymret over at jeg taber mig så meget?

Jeg har lige været til misdannelsesscanning og lillesøster vokser og tager på som hun skal.

Karens svar

Hej med dig

Kvalme forringer livskvaliteten og er desværre noget alt for mange gravide må leve med.

Et rigtig godt udgangspunkt er dog, at dit barn vokser som det skal. Det er det, du lige nu skal læne dig op af!

Rigtig mange gravide taber sig i begyndelsen af graviditeten uden det på nogen måde er skadeligt for graviditeten. Især hvis man er overvægtig inden graviditeten, er det fint, hvis man ikke allerede i begyndelsen af graviditeten tager for meget på. Det er nemlig mest normalt at tage mest på sidst i graviditeten. Det er fint, hvis du her i slutningen ikke tager mere end 10 kilo på fra nu.

Sørg for at spise de ting, der smager dig bedst. Det fleste gravide med kvalme, har glæde af at spise hyppige små måltider. Sørg for at spise den sunde fedt, som avocado og mandler etc og drik også vand hyppigt. Drik mælk eller spis yoghurt og husk at tage dit jernpræparat. 

Som udgangspunkt, skal barnet nok få, hvad det har brug for for at vokse. Det er i længden dig, der kommer til at mangle vitaminer, mineraler og andre stoffer, hvis du spiser megetensidigt. SÅ find dig nogle gode rutiner, hvor du forkæler dig selv lidt i løbet af dagen - ikke kun med mad men også med små hvil, et godt dameblad eller andet, der lyser op i din hverdag. God bedring med kvalmen.

Venlig hilsen

Karen Bøhrnsen

Jordemoder og ammekonsulent

like og del: facebook.com/jordemoder.net

Ny gravid-app: Min Graviditet – skrevet af en jordemoder!

Karen tilbyder i brevkassen personlig og individuelt tilpasset vejledning i graviditet, fødsel, barsel og ikke mindst i amning.

Se Karens hjemmeside: www.jordemoder.net

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.