Jeg synes, du skal tage en god snak med jordemoder om dine følelser og arbejde med din angst. For med mindre der er en medicinsk årsag til at gå udenom vaginal fødsel, så synes jeg, du skal gå efter det (altså vaginal).
Dels er der en masse fordele ved at føde vaginalt, som du ikke får ved kejsersnit, og dels er et kejsersnit jo altså heller ikke en dans på roser. Det er en operation med alt, hvad det indebærer, og der kan jo også sagtens opstå komplikationer der.
Min erfaring er, at det handler meget om ens mind set. Hvilket er utroligt nemt for mig at sige, for jeg frygtede aldrig fødslen. Men jeg havde masser af komplikationer under fødslen, som i mange andre tilfælde kunne have gjort det til en forfærdelig oplevelse (grønt fostervand, lænket til sengen pga diverse måleapparater, voldsomme veer, opkast, vedrop pga epidural, laaaaangsom udvidelse og navlesnor om halsen for at nævne et par stykker). Men alligevel sad jeg bagefter med følelsen af, at det var en drømmefødsel. Inden fødslen var mit udgangspunkt at tage det, som det kommer. Selvfølgelig kan man gøre meget selv, men der er dælme også meget ved en fødsel, du ikke selv er herre over. Jeg ville vildt gerne have været i vand, men det var aldrig en mulighed pga det grønne fostervand, som jeg jo på ingen måde kunne have gjort til eller fra ved.
Det, jeg prøver at sige, er, at hvis du lader angsten tage over, så bliver det en dårlig oplevelse for dig. Så start med at høre din jordemoder og en fødselslæge ad og lyt til dem mht hvad de råder dig til.
Jeg synes i hvert fald, at det er ærgerligt, hvis du misser vaginal fødsel pga angst.
Anmeld
Citér