Hvor meget har I brugt? Førstegangsforældre

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. december 2016

ErDuHerIkkeSnart

Vi mangler intet rent økonomisk - men jeg ønskede af princip ikke at være med til at fodre det "monster" der er babyindustrien for usikre førstegangsforældre

Så vi brugte vel en 8000-10.000 kr. på alt - inkl. kombivogn, altanbarnevogn, to autostole, tøj, slungevugge, osv. Seng fik vi foræret og tæller ikke med.

Løsningen var at låne eller arve lækre kvalitetsting, købt brugt, samt at lave og sy mange ting selv (seng, sengerand, slyngevugge, tøj, ammepude, tæpper, osv.). 

Sidst men ikke mindst, så sparede vi virkelig mange penge på en lidt kritisk indstilling til udstyr - for hvor er der dog mange unødvendige ting derude Står man endelig og mangler noget, kan det såmænd som regel købes efter fødslen!

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. december 2016

Christabelle

Vi brugte mellem 25 og 30.000. Vi købte alt fra nyt og fik intet forærende/arvede intet. 

Vi købte alt tøj op til og med str 62 inden vores datter blev født (hun kom først i str 62 da hun var 5 mdr), så alt var ikke til "opstart"

Anmeld Citér

2. december 2016

Anonym

Vi arvede stort set alt fra familie og venner (vugge, tremmeseng (begge familieting), tøj op til str 68, ammepude, legetøj, bæreselen, skråstol, højstol mm), så vi brugte stort set kun penge på kombivogn og puslebord, hvilket nåede lidt over 10.000 kr (Ny Emmaljunga + lift). Og så har vi også selv tilføjet lidt til babygarderoben. 

Jeg synes, det har været fedt at låne/arve så meget, for så har vi kunne teste, hvad der fungerede for os og baby. Noget er siden givet videre til andre, pakket væk eller skiftet ud (da det simpelthen bare var slidt).

Men jeg er så glad for, at jeg kunne teste så meget, så vi ikke købte os fattige i dyre ting, vi ikke ville få brugt. Jeg kan i hvert fald klart anbefale, at man låner eller lejer nogle af de ting, man er i tvivl om :-)

Anmeld Citér

2. december 2016

lineog4

vi brugte 2000 til brugt barnevogn, med lift og nye madrasser. Købte en brugt tremmeseng til 200. Købte et par hylder og en plade til at lave pusleplade på vores kommode der blev vel 200 kr. købte en puslepude og lagner for 300 og det var det vi købte før hun blev født. 

Da hun så var født købte vi badekar, bæresele og en lille smule tøj (fik meget foræret) og et træ legestativ og stofbleer.

Anmeld Citér

2. december 2016

NBNixen

Anonym skriver:

Hej fra nysgerrige mig 

Jeg har regnet ud hvad vi havde -og stadig mangler at bruge penge på til babyudstyr. Vi har været fornuftige og sparet hvor vi kunne og gad, der er dog få steder som barnevogn og seng hvor vi gerne vil have det bedste til en lille nye 

Jeg har set og hørt flere der har brugt flere penge end os, og det dømmer jeg slet slet ikke! I har med garanti også været fornuftige. Hvis der er mode eller mærkedyr til stede så slå jer endelig løs -om I har brugt mindre eller mere, er op til jer selv og jeres pengepung.

Denne tråd er ikke startet for at skulle disse andres valg, kun for hyggens skyld, og for at se om jeg eventuelt har glemt noget. I mit regnskab er der ikke inkluderet tøj til baby, ej heller autostol og baby alarm, da det er noget vi har fået eller får af familien, og ikke tæller det med i vores budget. 

På listen af ting er eller alt man har brug for (behovet variere jo fra familie til familie) Vi er førstegangsforældre og spørger derfor kun til hvad I brugte første gang.

På listen af de materielle ting som indeholder barnevogn m. alt inklusiv, tremmeseng, madras, dyner og alt til puslebordet samt selve puslebordet, bæresele m. indsats, skråstol, højstol m.m. Vi har også valgt at inkludere et par "småting" til både baby og mor, som for eksempel et badekar til baby, baby kam/børste, termometer, aktivitettæppe, brystpumpe, stofbleer, savlesmække og andre små ting. Det er de ting vi har valgt at købe som førstegangsforældre. 

Til slut ender vi med at have brugt for 15.000 kr.

Vi fik rigtig meget af tøj, seng og sådan ellers købte vi mange ting brugt for næsten ingen penge. Det dyreste var barnevognspakken, men der hvor vi købte den skulle de have renoveret butikken, så der var rigtig gode procenter  

Tror måske maks vi er oppe på lige knap 5000 kr. grundet barnevognspakken

Anmeld Citér

2. december 2016

Anonym trådstarter

ErDuHerIkkeSnart skriver:

Vi mangler intet rent økonomisk - men jeg ønskede af princip ikke at være med til at fodre det "monster" der er babyindustrien for usikre førstegangsforældre

Så vi brugte vel en 8000-10.000 kr. på alt - inkl. kombivogn, altanbarnevogn, to autostole, tøj, slungevugge, osv. Seng fik vi foræret og tæller ikke med.

Løsningen var at låne eller arve lækre kvalitetsting, købt brugt, samt at lave og sy mange ting selv (seng, sengerand, slyngevugge, tøj, ammepude, tæpper, osv.). 

Sidst men ikke mindst, så sparede vi virkelig mange penge på en lidt kritisk indstilling til udstyr - for hvor er der dog mange unødvendige ting derude Står man endelig og mangler noget, kan det såmænd som regel købes efter fødslen!

Vi har valgt at købe diverse ting nye, ikke alle ligger inde med udstyret til at sy og lave tingene selv.  Usikre er vi skam  slet ikke!! vi ville bare oprette en hyggelig tråd, som folk kunne dele deres køb og hvor meget de havde brugt på det. 

Super fedt at I kan lave tingene selv og spare en masse penge, og det lyder da også til at i har gjort det. 

Anmeld Citér

2. december 2016

Anonym trådstarter

Christabelle skriver:

Vi brugte mellem 25 og 30.000. Vi købte alt fra nyt og fik intet forærende/arvede intet. 

Vi købte alt tøj op til og med str 62 inden vores datter blev født (hun kom først i str 62 da hun var 5 mdr), så alt var ikke til "opstart"

Så er man godt dækket ind. Det er jo perfekt. For vores vedkommende ved vi at vi får en masse tøj, derfor har vi ikke gjort det store indkøb til det endnu, men forskellige størrelser bliver der helt sikkert købt ind på et tidspunkt 

Anmeld Citér

2. december 2016

ErDuHerIkkeSnart

Anonym skriver:

Vi har valgt at købe diverse ting nye, ikke alle ligger inde med udstyret til at sy og lave tingene selv.  Usikre er vi skam  slet ikke!! vi ville bare oprette en hyggelig tråd, som folk kunne dele deres køb og hvor meget de havde brugt på det. 

Super fedt at I kan lave tingene selv og spare en masse penge, og det lyder da også til at i har gjort det. 

Det var slet heller ikke dig jeg specifikt refererede til - det var såmænd blot en mere generel konstatering for mit eget vedkommende af, at der findes en kæmpe industri (også) på dette område, som lukrerer på at mange er usikre og tror at det er bedst for deres barn, at de går ud og køber en masse dyrt udstyr.

Jeg havde ikke rigtig syet eller lavet håndværk før, ud over et askebæger i folkeskolen i 90'erne ... men jeg kom langt med en lånt symaskine og en pæn portion tålmodighed

Anmeld Citér

3. december 2016

AnoMom

Anonym skriver:

Ja, tænkte nok jeg skulle have lavet en der hed 0-5000 for de der brugte færre, må have overset den rubrik her til aften 

Fantastisk at I kunne få alt andet foræret. Vi har ikke købt alt på vores liste endnu, men regner med at købe visse ting mens de nu er på tilbud for at være sikre på vi får den bedste pris  Så tager vi glædeligt imod alt familie samt venner vil forære 

Pyt. Det gør jo ingen forskel om man trykker i en boks eller skriver i svar ;-) 

fornuftigt mens det er på tilbud. Det er møg dyrt jo :-)

var bare heldig at jeg har en storebror med 2 børn jeg kunne arve en masse fra :-)

Anmeld Citér

3. december 2016

lineog4

Anonym skriver:

Det handler jo ikke om at pege fingre af mennesker, men af en industri. Vi er vel alle en smule usikre som forælder, jeg er mor til 4 den ældste er 13, derudover har jeg haft min kærestes (nu mand) søn i mit liv i de sidste 25 år og tro mig jeg er stadig usikker, usikker på om jeg i denne verden der drøner afsted gør det bedste for mine børn så jeg giver dem det bedste med i fremtiden. Og lige her rammer industrien ned: køb den hængevugge den stimulerer dit barn motorik og det er bevist det giver en bedre udvikling kognitivt - gisp hvis jeg ikke køber den vugge har jeg så givet mit barn de bedste muligheder. Køb det her mad, det er bevist det giver et mere roligt barn og et roligt barn kan lære mere - gisp tænk hvis jeg ikke køber det.

Jeg kan stadig falde i fælden og bruge det dobbelte på et eller andet industrien giver mig indtryk af er bedre. Jeg har set igennem industrien opdagede fx øllebrød kostede 1/4 af  baby øllebrød og ingredienserne var præcis de samme. Og alligevel falder jeg i. Alligevel er jeg da usikker. 

Tænk bare på de der lister; det skal du have når du får en baby. Jeg brugte og havde brug for 1/4 af hvad der stod på listen og priser mig lykkelig for jeg i min usikkerhed som 1. Gangs mor, var en fattig studerende og jeg derfor intet købte før jeg havde behov for det. Jeg kendte heller ikke kønnet så gik ikke amok i tøj, for igen jeg havde slet ikke behov for så meget. At være fattig som en kirkerotte har nogle gange sine fordele 

Så jo vi er vel alle sammen usikre og det er der en industri der lukrerer vildt på. Og hvorfor er det egentlig en skam at være usikker - jeg suger det da med stolthed i stemmen, for oplever det som en naturlig ting af det at være mor, oplever det som en del af den store ufattelige kærlighed, jeg vil det aller alle aller bedste for mine børn, og jeg er da helt igennem usikker på om det jeg gør giver de bedste vilkår. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.