Eksperthjælp: Væske i kroppen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

317 visninger
0 svar
0 synes godt om
28. november 2016

Karen Bøhrnsen

Hejsa!
Jeg er i dag 33+3 i min anden graviditet. Jeg har denne gang heldigvis ikke været voldsomt generet af smerter ligesom sidst. Men de sidste 3-4 dage er jeg vågnet badet i sved 4-5 gange om natten og har drukket ca en liter væske også om natten. Når jeg står op om morgenen gør det voldsomt ondt at træde på gulvet fordi min fødder bare er to hævede klumper. Det stikker og prikker i dem. Jeg ved godt det nok er væske, men hvad kan jeg gøre? Jeg sover køligt og faktisk kun med et tyndt lagen lige for tiden. Hævelsen i fødder og fingre holder også ved hele dagen. Hvad kan jeg gøre? Det er meget smertefuldt.

Kh Natasha

Karens svar

Kære Natascha

Ja, det lyder sørme som om, du har fået væske i kroppen. På fagsprog kaldes det ødemer.

Ødemer opstår pga. den øgede blodmængde i din krop. Du har ca. 50 % mere blod i kroppen end ikke-gravide har. Det bevirker, at venepumperne udfordres og ikke virker så effektiv som hos ikke-gravide.

Ødemer kan være ubehagelige og generende, men de er ikke farlige. 

Man kan nogle gange forebygge eller lindre ødemer ved at lave venepumpeøvelser. Vip med fødderne mens du sidder med benet over kors. Hvis du stadig arbejder, skal du sørge for at skifte arbejdsstillinger, hvis du har stillesiddende arbejde. Nogle synes også, det hjælper at sove med benene på en pude.

Du kan også lægge dig på ryggen med benene oppe i vejret og herfra vippe med fødderne eller ”pumpe” med benene for at sætte gang i venepumperne.

Hvis øvelserne ikke aflaster dig tilstrækkeligt, kan du også opsøge en akupunktør, der vil kunne hjælpe dig med akupunktur.

Svedeture om natten (og på alle andre tidspunkter af døgnet) er en normal og ufarlig graviditetsgene. 

MVH

Karen Bøhrnsen

Jordemoder og ammekonsulent

www.jordemoder.net

Karen tilbyder i brevkassen personlig og individuelt tilpasset vejledning i graviditet, fødsel, barsel og ikke mindst i amning.

Se Karens hjemmeside: www.jordemoder.net

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+