Potte træning, hvornår/hvordan?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

30. november 2016

Førstegangsmor-88

Fru Jørgensen skriver:

Vores situation er nok lidt anderledes, da vi "pottetrænede" allerede fra omkring 4 måneder, med det resultat at ungen var blefri hjemme da den var omkring et år, og i DP da den var ca halvandet (hvis nogle er interesserede kaldes tilgangen elimination communication (EC)). Men pointen er at det handler om at aflæse barnets signaler for hvornår det skal besørge, og så tilbyde wc/potte der. Vi gjorde ligeledes det at vi i en lang periode satte på wc med relativt faste intervaller, mener det var hver halvanden time. Derudover før hver lur og som det første efter lur/nat. Altså ca lige så ofte som man ville skifte en ble. I overgangsperioden kan det være en ide at sætte på wc/potte i forbindelse med hver skiftning så handlingen "wc/potte" for barnet forbindes med tis/afføring. Derudover er det vigtigt at undgå at rose barnet når det lykkes at komme af med noget i wc/potte "hvor er du sej, stor, dygtig etc" (ved godt det er svært, vi er selv faldet i fælden mange gange af lutter stolthed) men derimod anerkende processen med eksempelvis "du tisser/pøller" sagt med et smil☺️

1. Det lyder virkelig spændende. Tror det er noget jeg skal afprøve når baby engang kommer ud

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. december 2016

Love Angel

Profilbillede for Love Angel
Mor til 4
Fru Jørgensen skriver:

Vores situation er nok lidt anderledes, da vi "pottetrænede" allerede fra omkring 4 måneder, med det resultat at ungen var blefri hjemme da den var omkring et år, og i DP da den var ca halvandet (hvis nogle er interesserede kaldes tilgangen elimination communication (EC)). Men pointen er at det handler om at aflæse barnets signaler for hvornår det skal besørge, og så tilbyde wc/potte der. Vi gjorde ligeledes det at vi i en lang periode satte på wc med relativt faste intervaller, mener det var hver halvanden time. Derudover før hver lur og som det første efter lur/nat. Altså ca lige så ofte som man ville skifte en ble. I overgangsperioden kan det være en ide at sætte på wc/potte i forbindelse med hver skiftning så handlingen "wc/potte" for barnet forbindes med tis/afføring. Derudover er det vigtigt at undgå at rose barnet når det lykkes at komme af med noget i wc/potte "hvor er du sej, stor, dygtig etc" (ved godt det er svært, vi er selv faldet i fælden mange gange af lutter stolthed) men derimod anerkende processen med eksempelvis "du tisser/pøller" sagt med et smil☺️

Hold da op det var tidlig. Men nok ikke dumt ide. 

Anmeld Citér

1. december 2016

Love Angel

Mor til 4
EBK skriver:

Hvorfor så ikke bare vente, så du er sikker på at det bliver en succesoplevelse?

Ja det nok også en god ide hvis jeg bliver ved med at opleve at hun ikke gider komme tæt på den potte jeg jeg siger til hende om vi ikke skal prøve at sidde på potten. 

Anmeld Citér

1. december 2016

Love Angel

Mor til 4
Førstegangsmor-88 skriver:

Synes I skal blive ved med pottetræningen når hun får skiftet ble og snakke med institutionen om de ikke ku gøre det samme. Det virker lidt som om hun ik har helt forstået hvad den skal bruges til. I kan evt lave et belønnings system i starten hvor hun får et klistermærke hver gang hun tisser i den. Måske starte med at vise hende at mor eller far får et klistermærke når I tisser så hun kan se hvad det handler om. Når hun begynder at tisse regelmæssigt kan I begynde at tage bleen af hende f.eks i weekender eller om aftenen hvor I ikke skal noget. Hun kommer til at tisse i bukserne i starten men så lærer hun også det ikke er sjovt at have våde bukser . I skal self altid sige det ikke gør noget og så bare give hende rent tøj på. Når hun er begyndt at have få uheld kan man tage den helt af hende

Til en anden god gang (med jeres næste barn) vil jeg klart anbefale jer at starte pottetræning allerede når det er 1,5 år. 

Jeg arbejder selv i en vuggestue og vi starter allerede så tidligt self på børnenes præmisser. Kun når de vil. De synes dog det er sjovt. Vi sætter dem hver gang de får skiftet ble og har haft rigtig stor succes med mange blefrie børn omkring 2-2,5 års alderen.

Hvorfor omkrend 1,5 år? 

Anmeld Citér

1. december 2016

Love Angel

Mor til 4

Til jer alle tusind tak for alle de råd i kom med. Må indrømme jeg prøvet i en dag det med at når jeg skifter hendes ble så sagde jeg om skal vi lige gå hen og satte os på potten. Men for ikke presse hende bliv jeg ved med at kalde på en smile måde og lave lidt sjov Men det endte med at hun kom først hen til mig da hun tisset på gulvet  siden den dag har jeg stoppet med at prøve. Før bliver ked af fordi jeg føler at jeg presser hende til noget hun ikke vil. 

Må prøve igen om et par uger måske og begynde frem over at tag bleen af hende mens vi stå ved siden af potten. 

Anmeld Citér

1. december 2016

EKAB

Profilbillede for EKAB
Love Angel skriver:

Ja det nok også en god ide hvis jeg bliver ved med at opleve at hun ikke gider komme tæt på den potte jeg jeg siger til hende om vi ikke skal prøve at sidde på potten. 

Giv det tid. Hun er ikke klar eller interesseret i det, og det er helt okay og helt normalt.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.