Potte træning, hvornår/hvordan?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. november 2016

Love Angel

Profilbillede for Love Angel
Mor til 4
Goggelogge skriver:

Hun var nok en 2 år og 6 måneder oh hun var blefri inden børnehave start vores dagpleje lærte lidt hendes tis/bæ tidspunkter at kende, /0 hun blev sat på toilettet inden det kom i bleen

Okay tak for svar

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. november 2016

Fru Jørgensen

Vores situation er nok lidt anderledes, da vi "pottetrænede" allerede fra omkring 4 måneder, med det resultat at ungen var blefri hjemme da den var omkring et år, og i DP da den var ca halvandet (hvis nogle er interesserede kaldes tilgangen elimination communication (EC)). Men pointen er at det handler om at aflæse barnets signaler for hvornår det skal besørge, og så tilbyde wc/potte der. Vi gjorde ligeledes det at vi i en lang periode satte på wc med relativt faste intervaller, mener det var hver halvanden time. Derudover før hver lur og som det første efter lur/nat. Altså ca lige så ofte som man ville skifte en ble. I overgangsperioden kan det være en ide at sætte på wc/potte i forbindelse med hver skiftning så handlingen "wc/potte" for barnet forbindes med tis/afføring. Derudover er det vigtigt at undgå at rose barnet når det lykkes at komme af med noget i wc/potte "hvor er du sej, stor, dygtig etc" (ved godt det er svært, vi er selv faldet i fælden mange gange af lutter stolthed) men derimod anerkende processen med eksempelvis "du tisser/pøller" sagt med et smil☺️

Anmeld Citér

25. november 2016

lineog4

Siger hun til, vil hun have bleen af når hun har tisset, siger hun fx nu tisser jeg, stopper hun i legen eller bemærker hun det slet ikke? Det er tegn på om de er klar. Man kan selvsagt gøre dem mere klar og hurtigere også uden at presse, lad hende løbe rundt uden ble mee numsen bar der hjemme og sig: hvis du skal tisse så sæt dig på potten, hvis du så oplever alt tis ender på gulvet i flere dage, så er det ikke nu. 

Mine 3 børn har været så forskellige, storesøster smed bleen da hun var 2 år og 4 mnd og det var min skyld, tilgengæld var hun slet ikke parat til st lave lort på toilettet og tænker drt var forkert jeg tog hendes ble. Mellemste dreng var slet ikke klar før han var lidt over 3 år smed så tilgengæld ble og Natble på en uge og har aldrig haft et uheld. Lillebror var ikke en gang fyldt 2 år før han ville på toilettet/potte. Han kunne så ikke finde ud af det hvis han havde bukser på for så troede han at han havde ble på. Men var helt uden ble da han var 2 1/2 også om natten. 

Men absolut størst succeser der hvor jeg lod dem vise mig de var parat.

Anmeld Citér

26. november 2016

Love Angel

Profilbillede for Love Angel
Mor til 4
lineog4 skriver:

Siger hun til, vil hun have bleen af når hun har tisset, siger hun fx nu tisser jeg, stopper hun i legen eller bemærker hun det slet ikke? Det er tegn på om de er klar. Man kan selvsagt gøre dem mere klar og hurtigere også uden at presse, lad hende løbe rundt uden ble mee numsen bar der hjemme og sig: hvis du skal tisse så sæt dig på potten, hvis du så oplever alt tis ender på gulvet i flere dage, så er det ikke nu. 

Mine 3 børn har været så forskellige, storesøster smed bleen da hun var 2 år og 4 mnd og det var min skyld, tilgengæld var hun slet ikke parat til st lave lort på toilettet og tænker drt var forkert jeg tog hendes ble. Mellemste dreng var slet ikke klar før han var lidt over 3 år smed så tilgengæld ble og Natble på en uge og har aldrig haft et uheld. Lillebror var ikke en gang fyldt 2 år før han ville på toilettet/potte. Han kunne så ikke finde ud af det hvis han havde bukser på for så troede han at han havde ble på. Men var helt uden ble da han var 2 1/2 også om natten. 

Men absolut størst succeser der hvor jeg lod dem vise mig de var parat.

Okay. 

Og nej DSV siger hun ikke til. Jeg skal nogle gange løbe efter hende i hele stuen for bare skifte hendes ble med tis. 

Men til modsætning her forleden dag. Der jeg hentet hende fra dagpleje og vil til at putte hende til middag, der sagde hun selv til, hvor hun pegede på hendes numse og sagde ader. Og der var det hun lavet pølser der. 

Kan du følge mig nu, hvorfor jeg siger i starten af min tråd at nogle gange føler jeg hun er klar og Andre gange ikke klar?

Anmeld Citér

26. november 2016

Babilooo

Fru Jørgensen skriver:

Vores situation er nok lidt anderledes, da vi "pottetrænede" allerede fra omkring 4 måneder, med det resultat at ungen var blefri hjemme da den var omkring et år, og i DP da den var ca halvandet (hvis nogle er interesserede kaldes tilgangen elimination communication (EC)). Men pointen er at det handler om at aflæse barnets signaler for hvornår det skal besørge, og så tilbyde wc/potte der. Vi gjorde ligeledes det at vi i en lang periode satte på wc med relativt faste intervaller, mener det var hver halvanden time. Derudover før hver lur og som det første efter lur/nat. Altså ca lige så ofte som man ville skifte en ble. I overgangsperioden kan det være en ide at sætte på wc/potte i forbindelse med hver skiftning så handlingen "wc/potte" for barnet forbindes med tis/afføring. Derudover er det vigtigt at undgå at rose barnet når det lykkes at komme af med noget i wc/potte "hvor er du sej, stor, dygtig etc" (ved godt det er svært, vi er selv faldet i fælden mange gange af lutter stolthed) men derimod anerkende processen med eksempelvis "du tisser/pøller" sagt med et smil☺️

Hold da op... det har jeg aldrig hørt før. Et barn på 4 måneder kan næsten ikke sidde oprejst selv på potten. Imponerende nok

Anmeld Citér

26. november 2016

Fru Jørgensen

Smølfine123 skriver:

Hold da op... det har jeg aldrig hørt før. Et barn på 4 måneder kan næsten ikke sidde oprejst selv på potten. Imponerende nok

Der sad hun heller selv, vi støttede hende over sådan et toiletbrætsindsats☺️ Hun kunne først sidde stabilt selv i en alder af 7-8 måneder☺️ Der findes endda nogle der er mere "ekstreme" end os, der får babyerne ikke ble på fra nyfødt af, men derimod holdes de over vask/wc/skål eller andet der lige er ved hånden. Havde vi kendt til EC så tidligt havde vi måske også forsøgt det ��

Anmeld Citér

27. november 2016

FrkLarsen

hej i søde damer

min kære mand og jeg har en datter på 2 år og 3 måneder. I sommerens købte vi en potte til hende og tænkte vi skulle måske begynde så småt med potte træning. Men det endte med at hun selv gik rundt med den igenem hele huset i stedet for at tisse i den. Men vi fortalte hende at den skal blive på badeværelset og hun tog den ikke op mere. Og hun begyndte at side på den når jeg eller min mand går ind og tisser. Så hun lidt aber efter men hun tisser ikke. 

Og siden sommerens har det jo bare været sjov og ballade med den potte. 

Men hvordan skal jeg begynde at rigtig at træne potte og gribe det rigtig an? Ved ikke hvad jeg lige gjort forkert siden det kun bliv sjov og ballade uden jeg kunne få hende til at tisse ikke en gang et eneste gang på potten??

så kære damer hvornår startet i på potte træning og hvordan greb i det an? Og hvor gamle var jeres børn da han/hun tisset på potten første gang?

på forhånd tak

Her nægtede vores at bruge potte 

Vi købte sådan et lille sæde til at sætte ovenpå det almindelige dejlige toilet, og pludselig synes hun det var meget sjovere og viste meget mere interesse i selv at ville gå på wc  

Hun var 3 år da hun smed bleen fuldstændig, også om natten.  

Anmeld Citér

27. november 2016

EKAB

Profilbillede for EKAB
Love Angel skriver:

Okay. 

Og nej DSV siger hun ikke til. Jeg skal nogle gange løbe efter hende i hele stuen for bare skifte hendes ble med tis. 

Men til modsætning her forleden dag. Der jeg hentet hende fra dagpleje og vil til at putte hende til middag, der sagde hun selv til, hvor hun pegede på hendes numse og sagde ader. Og der var det hun lavet pølser der. 

Kan du følge mig nu, hvorfor jeg siger i starten af min tråd at nogle gange føler jeg hun er klar og Andre gange ikke klar?

Hvorfor så ikke bare vente, så du er sikker på at det bliver en succesoplevelse?

Anmeld Citér

29. november 2016

Kaarinaa

Hej

vores datter blev ble fri som 2,5 årigt

vi har aldrig nogensinde brugt en potte..

hun har fra hun var ca 1.5 år kommet på alm toilet med børnebræt på. Hver morgen stort set  og generelt blev hun tilbudt at sidde på toilet inden hun fik ble på.. selvfølgelig jo ældre hun blev jo mere fast blev det og hun blev ik presset til noget hun ikke ville.. hun var også uden ble om natten fra samme dag vi smed bleen om dagen..

vores søn er 6 måneder og vil helt klart bruge alm toilet og bræt igen.  Vi købte forresten det bræt hvor hun selv kunne gå op og sidde da hun var lidt større. Som start var det bare selve brættet hvor vi satte hende som ca 2 årig gik hun selv op og ned 

Anmeld Citér

30. november 2016

Førstegangsmor-88

Synes I skal blive ved med pottetræningen når hun får skiftet ble og snakke med institutionen om de ikke ku gøre det samme. Det virker lidt som om hun ik har helt forstået hvad den skal bruges til. I kan evt lave et belønnings system i starten hvor hun får et klistermærke hver gang hun tisser i den. Måske starte med at vise hende at mor eller far får et klistermærke når I tisser så hun kan se hvad det handler om. Når hun begynder at tisse regelmæssigt kan I begynde at tage bleen af hende f.eks i weekender eller om aftenen hvor I ikke skal noget. Hun kommer til at tisse i bukserne i starten men så lærer hun også det ikke er sjovt at have våde bukser . I skal self altid sige det ikke gør noget og så bare give hende rent tøj på. Når hun er begyndt at have få uheld kan man tage den helt af hende

Til en anden god gang (med jeres næste barn) vil jeg klart anbefale jer at starte pottetræning allerede når det er 1,5 år. 

Jeg arbejder selv i en vuggestue og vi starter allerede så tidligt self på børnenes præmisser. Kun når de vil. De synes dog det er sjovt. Vi sætter dem hver gang de får skiftet ble og har haft rigtig stor succes med mange blefrie børn omkring 2-2,5 års alderen.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.