Hej Trine.
Min spørgsmål handler om dagplejen.
Jeg har 2 drenge på henholdsvis 12 mdr og 2 1/2 år. De går i dagpleje sammen og det går rigtig fint. Udover dem går der en pige på 14 mdr, og en dreng på 19 mdr.
Min ældste skal i børnehave 1 april.
Nu er situationen så den, at den anden dreng på 19 mdr, som er den min søn leger med, skal stoppe til januar. Min yngste skal så overtage hans plads, og tælle for 2, hvilket betyder at min dreng på 2 1/2 kommer til at gå kun med sin lillebror og pigen der også er halvandet år yngre end ham.
Jeg er bekymret for det sociale, i forhold til at han jo ikke rigtig får noget ud af dem, hverken i forhold til leg eller sprog. I forvejen kommer de ikke ud blandt andre dagplejebørn særlig tit, fordi min den yngste er ekstremt sensitiv og ikke kan være med særlig ofte eller særlig længe ad gangen, så det er begrænset hvor mange jævnaldrende han møder.
Jeg er bange for at det bliver 3 meget lange måneder for min store dreng, og at han kommer til at kede sig, eller gå i stå i sin udvikling fordi de små kræver så meget, og der hverken er særlig meget tid til ham, eller nogen jævnaldrende at lege med.
Jeg overvejer faktisk om det ville være bedre for ham at starte lidt tidligere i børnehave?
Hvad tænker du? Bekymrer jeg mig for meget, eller bør jeg undersøge mulighederne for børnehave?
Ser frem til at høre fra dig 
Trines svar
Kære Mie
Tak for dit spørgsmål. Kan faktisk godt forstå at du bliver lidt bekymret.
Børn udvikler sig jo enormt, særlig i de første 3 leve år. Og derfor er det også utrolig vigtigt at de bliver stimuleret i netop disse år.
Det er i disse år der dannes forbindelser i hjerne, både i forhold til intelligens, empati og sociale evner.
Børn lære af at efterabe. Derfor vil du særlig med helt små se at de gør det samme som dig. Når de bliver større ser de på de ældre børn og lære af dem.
Inden for psykologien taler man om zonen for nærmeste udvikling. Hvilket går ud på, at børn lære gennem social interaktion og gennem denne bliver den erfaring gjort til sin egen.
Det betyder at børn har brug for social interaktion for at udvikle sig.
Når forældre vælger en dagplejer i stedet for en vuggestue plads er det ofte fordi de har et ønske om tætter kontakt med kun en person. Og fordi denne person så netop bedre kan lære dit barn at kende og tilpasse aktiviteter til hans behov.
I dit tilfældet lyder det dog som om at dagplejeren kommer til at have sine hænder fulde.
Har du talt med hende om dine bekymringer?
Sådan som jeg ser det, kommer din søn ikke til at lide overlast hvis du lader ham blive. Så længe at dagplejeren er kærlig og kan tilgodese hans behov.
Men jeg kan, som du selv, være lidt bekymret for hans sproglige og sociale udvikling.
Sprogligt er der en risiko for at han ikke bliver udfordret, da de små har intet eller meget lidt sprog. Samtidig er der risiko for at dagplejer tilpasser sit sprog til de mindre, hvilket gøre at han ikke får lært de ord som han ellers ville.
Socialt kan det tænkes at han har godt af at være den "store". Det kan give ham muligheden for at udvikle sit "omsorgsgen" ved at hjælpe de små. Måske kan han hjælpe dem i tøjet, hjælpe med at dække bord og række de små maden. Hvis det er tilfældet har han en god mulighed for at udvikle sig socialt.
Men det kan også være at han bliver frustreret over at de små ikke kan lege de lege han vil. Eller at de måske tager det legetøj han vil lege med. Og det kan resultere i at han får mange irettesættelser.
Og det, at de ikke kommer meget ud, kan bekymre mig. Børn i den alder har, modsat mindre børn, brug for at få forskellige sanseindtryk. Hvis de ikke får det, udvikler hjerne ikke de nye forbindelser, hvilker kan gøre det svært senere at bearbejde mange sanseindtryk.
De fleste børn starter i børnehave når de er 2 år og 10 måneder men der findes flere børnehaver som har børn fra de er omkring 2 år og 3 måneder.
Prøv at undersøge muligheden i din kommune. Eller undersøg muligheden for at din søns børnehave kan tage han ind allerede til januar.
Alt i alt hander det om din søns temperament. Og dagplejerens formåen. Hvis han er nysgerrig og kan hygge sig med de mindre børn kan han få noget ud af det. Særlig hvis dagplejeren kan give ham ekstra udfordringer.
Ellers, hvis det er en mulighed, vil han nok få mere ud af at komme i børnehaven.
Jeg håber det giver mening. Ellers er du meget velkommen til at skrive igen.
Mange hilsner
Trine
www.naturligopdragelse.dk
Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.
Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk