Det gør mig utroligt ondt, at I skal opleve at miste jeres barn. Der er allerede skrevet meget i denne tråd, som jeg synes er så rigtigt og fornuftigt, men vil bare melde mig på banen, fordi jeg også har fået en sen abort, dog i uge 21. Jeg kan ikke lide betegnelsen sen abort, fordi det får mange mennesker til at tro, at det minder om en abort inden for 12 uger. Det er bare så forskellige ting!
Vi valgte at se vores barn, og ligesom dig var jeg ikke helt afklaret med det, men jeg lyttede til jordemoderens råd, og da det skete føltes det rigtigt. Nu kan jeg slet ikke forestille mig andet. Og jeg har mindet om et meget lille barn, der lå helt stille i mine arme og så så fredfyldt ud. Det har hjulpet at genkalde mig det, når jeg har haft det svært, fordi dette trods al sorgen var en smertefri afslutning for mit elskede lille barn. Alternativet havde været så meget værre, og det skulle mit barn ikke gå igennem.
Vi tog ingen billeder. Det virkede bare forkert for os. Jeg ville hellere bare være der i nuet og huske det på den måde. Så mærker man bare i situationen hvor længe man kan holde til at sidde med barnet, og man kan evt. få lov at holde det igen lidt senere, mens man stadigvæk er på sygehuset.
Min mor fik et dødfødt barn, og dengang ville lægerne ikke lade hende se barnet. Det må have været sidst i halvfjerdserne. Det var enormt traumatiserende, og hun kom aldrig godt igennem sorgen. Det er selvfølgelig ikke det samme som at man selv fravælger det, men sorgen var så underligt diffus i hendes tilfælde. Måske giver det mening?
Det bliver en hård tid uanset hvad, og mange er sygemeldt nogle måneder på grund af sorgen. Giv dig selv tid, kontakt landsforeningen for spædbarnsdød og brug alt hvad du kan af lægens tilbud om tilskud til psykologhjælp og sorggruppe eller lignende.
Kæmpe stort knus, og pas på hinanden
Anmeld
Citér