Hvad tænker i andre om økologi?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

Afstemning: Vil du købe økologisk tøj til dit barn?

Du skal være logget ind, for at kunne deltage i afstemningen.

1.856 visninger
31 svar
39 synes godt om
11. november 2016

Line-Frederiksen

Jeg ELSKER økologi og det meste af det mad jeg laver derhjemme er da også økologisk/organisk, og ja - jeg er måske en anelse fanatisk her - men nu tænker jeg på at min skønne lille guldklump også skal have økologisk på kroppen.  

Min tanke er at det jo er sundere for en babys hud uden alle de her pesticider og tilsætningsstoffer, og så kan jeg måske forhindre noget allergi eller andet i den boldgade med tiden, hvis jeg holder sundheden i top mens hun er lille. Jeg bruger selv lidt økologisk tøj engang imellem, og selvom jeg selvfølgeligt ikke kan mærke den store forskel giver det mig alligevel en god samvittighed.

Nu købte jeg den her dejlige sovedragt/sparkedragt til min brors dreng for lidt tid siden - det er en (website slettet) som jeg købte online hos (website slettet), og han er rigtig glad for den, og så tænkte jeg selv at gå lidt shopamok i det økologiske.

Hvad tænker i andre, kan i se eller mærke nogen forskel på om det er normalt tøj uden forbehold for nogetsomhelst, eller om det er sundt og økologisk tøj i giver jeres børn? 

Er jeg måske bare en smule fanatisk her?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. november 2016

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20
Line-Frederiksen skriver:

Jeg ELSKER økologi og det meste af det mad jeg laver derhjemme er da også økologisk/organisk, og ja - jeg er måske en anelse fanatisk her - men nu tænker jeg på at min skønne lille guldklump også skal have økologisk på kroppen.  

Min tanke er at det jo er sundere for en babys hud uden alle de her pesticider og tilsætningsstoffer, og så kan jeg måske forhindre noget allergi eller andet i den boldgade med tiden, hvis jeg holder sundheden i top mens hun er lille. Jeg bruger selv lidt økologisk tøj engang imellem, og selvom jeg selvfølgeligt ikke kan mærke den store forskel giver det mig alligevel en god samvittighed.

Nu købte jeg den her dejlige sovedragt/sparkedragt til min brors dreng for lidt tid siden - det er en wislaki sparkedragt som jeg købte online hos shop4baby.dk, og han er rigtig glad for den, og så tænkte jeg selv at gå lidt shopamok i det økologiske.

Hvad tænker i andre, kan i se eller mærke nogen forskel på om det er normalt tøj uden forbehold for nogetsomhelst, eller om det er sundt og økologisk tøj i giver jeres børn? 

Vi har meget økologisk tøj til vores datter. Dog har vi ikke selv så meget. 

Anmeld

11. november 2016

Abracadabra

Økologisk tøj er formodentlig mere CO2 og miljøbelastende, så man skal nok tænke sig om, før man køber ALT økologisk. 

Anmeld

11. november 2016

Abracadabra

Glemte at skrive: I øvrigt skal man ALDRIG købe noget på lige præcis den hjemmeside! Det er nogle amoralske røvere, der står bag!

Anmeld

11. november 2016

AnoMom

Abracadabra skriver:

Økologisk tøj er formodentlig mere CO2 og miljøbelastende, så man skal nok tænke sig om, før man køber ALT økologisk. 

Har på ingen måde forstand på det så det er af ren nysgerrighed jeg spørger; hvordan kan det være mere miljøbelastende og CO2 i økologisk tøj?

Anmeld

11. november 2016

ErDuHerIkkeSnart

Jeg tror at det er en stor fejl at stirre sig blind på, at økologi nødvendigvis er = det bedste. Med mindre man for alvor bruger tid på kritisk at undersøge indhold, produktionsforhold, pris, kvalitet, osv.

Jeg køber økologisk i de tilfælde hvor jeg finder det meningsfuldt og lækkert - men ikke for enhver pris. Økologi er eksempelvis langt fra = dyrevelfærd eller ordentlige arbejdsforhold, ligesom der er grund til at stille spørgsmål ved definitionen af hvornår en vare er økologisk.

Anmeld

11. november 2016

Rockertand

Line-Frederiksen skriver:

Nu købte jeg den her dejlige sovedragt/sparkedragt til min brors dreng for lidt tid siden - det er en wislaki sparkedragt som jeg købte online hos shop4baby.dk, og han er rigtig glad for den, og så tænkte jeg selv at gå lidt shopamok i det økologiske.

Så tanken er, at hvis det er stemplet økologisk, så beskytter du dit barn bedst muligt fra skadelige stoffer?

Det er desværre ikke så enkelt. 

Man må gerne stemple økologisk, hvis blot nogle af fibrene er dyrket økologisk.....derefter er det helt lovligt at bade tøjet i en ordentlig omgang kemi for at farve - og desværre jo mørkere farver, jo værre (ingen generalisering, blot en mulighed), det samme gælder tryk.

Blot til info....

Anmeld

12. november 2016

karisima

Hvis din tanke bag at købe økologisk er at undgå kemi på dit barns hud så skal du hellere købe secondhand. Kemien er vasket ud men den har selvfølgelig været der 

Anmeld

12. november 2016

Miti's mama

Økologi i Danmark er kun statscertificeret når det gælder mad. Alt andet må i reglen kalde økologi som man vil... også derfor du kun finder det røde mærke på mad...

Anmeld

12. november 2016

Abracadabra

AnoMom skriver:

Har på ingen måde forstand på det så det er af ren nysgerrighed jeg spørger; hvordan kan det være mere miljøbelastende og CO2 i økologisk tøj?

Konventionelt landbrug (og vel også dyrkning af bomuld og græs til får) er mere effektivt - altså man får flere gulerødder/kvadratkilometer. Især når det kommer til dyrehold (altså får/geder), betyder det noget.

Derfor er økologi ikke nødvendigvis mere CO2-besparende. Hvis der sidder en biolog et eller andet sted, der vil fortælle mere, lytter jeg meget gerne!

Nu fik jeg ikke lige tjekket varedeklaration på den body til 300 kr, TS anbefalede, men man skal jo huske, at fx polyester/viscose/akryl er plastikprodukter og et biprodukt fra råolie (som også bruges til asfalt, diesel, benzin. Derfor er polyester vel naturligt økologisk, fordi de planter, råolien er lavet af, er millioner år gammel og ganske sprøjtegiftfri. 

Det er ganske komplekst!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.