Eksperthjælp: 6 mdr Start på skemad

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

810 visninger
0 svar
0 synes godt om
2. november 2016

Sarah John

Hejsa.

Jeg har et problem jeg håber kan blive løst med lidt hjælp.

Min datter er lige godt 6 måneder og vi begyndte på mos og gørd for ca 3 uger siden. Vi er oppe på 2 måltider, øllebrød til morgen og grønsagsmos til middag. Hun synes de første 3 skeer er sjove og synker ok (bedst hvis jeg også spiser lidt, synker og hun efterligner). Men hun synes meget hurtigt det bliver kedeligt og vil hellere lege med skeen ( det for hun lov til engang imellem - undersøge den) eller begynder at vende hovedet væk. Hun øver sig også i at drikke af kop men spilder rigtig meget. Hun får også nogle gange grøden lidt galt i halsen, hoster - det gør mig rigtig bange så grøden er pt meget tynd - er det ok, og hvor længe? Tør slet slet ikke tænke på at hun skal spise rugbrød engang. Jeg bliver utålmodig og tænker selvfølgelig; Hun lærer aldrig at spise rigtig mad! Hvad kan jeg gøre? Hun er flaskebarn og spiser rigtig meget og det går hurtigt, så det er hun jo nok mere tilhænger af. Mvh Sara

Sarahs svar

Hej Sara,

Tak for dit spørgsmål.

Hvor er det spændende, at din datter er i gang med at spise rigtig mad. Det er en spændende, men til tider også ret frustrerende periode :-) Det er en kæmpe omvæltning fra kun at spise mælk, og det tager tid for barnet at lære at tygge og håndtere den nye mad i munden, ligesom hun også skal vænne sig til en helt masse nye smagsoplevelser. Så du skal finde den store tålmodighed frem – det skal nok komme :-)

Det er helt normalt, at det i begyndelsen bare er et par skefulde der ryger indenbords ad gangen. Lige nu handler det om at vække hendes interesse for den nye mad, mere end at hun skal spise store portioner. Så bliv endelig ved med at servere grød eller mos 2 gange om dagen – lad hende evt sidde med sin egen ske, mens du mader hende med en anden. Det er helt naturligt, at hun hoster, fordi maden udløser hendes brækrefleks. Det er den måde hun lærer at håndtere maden med tungen inde i munden – barnet skal lære at maden skal tygges, inden den føres med tungen tilbage i munden, som hun ellers kan gøre med mælken. Det skal I træne, og det kan godt tage lidt tid og se lidt voldsomt ud, men som sagt er det helt naturligt :-)

Hvis hun kan sidde selv, kan du også servere mad i stykker, som hun selv kan sidde med og sutte og gumle på. Det kan fx være en ristet rugbrødsbjælke, en appelsinbåd eller en ovnbagt kartoffel. Du skal selvfølgelig altid sidde sammen med hende når hun spiser og skift fingermaden ud, når den bliver så blød at der kan gå større stykker af som hun kan få galt i halsen. Jeg kan varmt anbefale Sempers app ”Klar, parat, spis! Barnets mad det første år” som giver idéer til hvad du kan servere :-)

Jeg håber at dette kan hjælpe dig lidt :-)

Venlig hilsen

Sarah John

God mad giver glade maver og trygge forældre. Derfor ønsker vi i Semper, at dit barn får den bedste mad, og at du får den bedste viden om ernæring, og hvad der er godt for den lille mave. På Sempers hjemmeside finder du alle vores varianter, opskrifter, tips, og gode råd om barnets mad det første år. Og finder du ikke svar på dit spørgsmål, kan du spørge os om alt, der har med dit barns udvikling og ernæring at gøre. Vi er klar til at hjælpe dig, når der er noget, du gerne vil vide mere om.

Se Sarahs hjemmeside: www.semper.dk

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+