Eksperthjælp: Menstruation efter fødslen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

319 visninger
0 svar
0 synes godt om
2. november 2016

Karen Bøhrnsen

Hej Karen
Jeg fødte en dreng for snart 7 måneder siden ved kejseesnit.
Jeg vil hører Om hvornår man burde få regelmæssig menstruation igen - ca 10 uger efter fødslen havde jeg en lille menstruation og har haft to derefter meget små blødninger - men har ikke haft noget efterfølgende.
Er det normalt at der går så lang tid før ens cyklus er oppe at kører igen ?
Synes det er længe ikke at have haft nogle blødning og det bekymrer mig lidt
Mvh Betina

Karens svar

Kære Betina

Fødslen er en ikke kun en stor fysisk og psykologisk omvæltning - du oplever også store udsving hormonelt under graviditet og fødsel. Og kroppen kan godt bruge lidt tid på at finde sig selv hormonelt igen efter fødslen.

Udover at det kan variere endda ret meget, hvornår menstruationerne (som er hormonelt betinget) bliver regelmæssige efter fødslen, er det helt store spørgsmål, om du ammer!!

Hvis du ammer regelmæssigt med max 3-4 timers interval, har du ikke ægløsning og du vil ikke få menstruation. Men hvis der bare èn gang i løbet af et døgn er gået 6-7 timer eller mere end 2 gange i løbet af et døgn er gået mere end 3-4 timer, risikerer du at få ægløsning og dermed blødning, når livmoderen udskiller slimhinden i forbindelse med menstruationen.

Faktisk er amning den mest brugte præventionsmetode på verdensplan. Ikke at vi anbefaler den i de vestlige lande, da den selvsagt ikke er særlig sikker.

Du kan endda have fået din menstruation efter fødslen, som du beskriver og alligvel hæmme ægløsningen efterfølgende, hvis du intensiverer amningen.

Hvis du ikke ammer regelmæssigt eller slet ikke ammer kan menstruationen godt være regelmæssig fra starten af - eller uregelmæssig i op til et år efter fødslen. Begge dele er lige normalt.

Venlig hilsen

Karen Bøhrnsen

Jordemoder og ammekonsulent

Like og del: facebook.com/jordemoder.net

Karen tilbyder i brevkassen personlig og individuelt tilpasset vejledning i graviditet, fødsel, barsel og ikke mindst i amning.

Se Karens hjemmeside: www.jordemoder.net

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.