Hvor længe har I været sammen?
Jeg skriver lidt om min erfaring når jeg har puttet min søn. Har været igennem det samme nemlig.
Her er min historie, som ligner din rigtig meget.
Jeg lærte min mand at kende, da hans søn var 4. Vi havde været sammen i nogle måneder inden vi (sønnen og jeg) blev præsenteret for hinanden.
Allerede ved vores første møde kunne jeg se ting og sager som jeg ikke brød mig om. Fx. drengen fik lov til at spise en hel pose kinder æg lige inden aftensmad. Eller han afbrød KONSTANT da vi forsøgte at føre en samtale og hans far henvendte sig straks til drengen for at høre hvad han ville. Ikke for at fortælle ham at han ikke må afbryde når de voksne taler sammen eller at han skulle vente til vi var færdige med at snakke. (Han afbrød også når andre var til stede).
Jo længere tid vi tilbragte sammen, jo mere frustreret blev jeg. Hver gang så jeg noget nyt, som jeg slet ikke kunne forstå.
Hvis vi spillede et spil, skulle drengen altid vinde for ellers blev han sur eller ked af det. Når han begyndte at græde, vidste hans far slet ikke hvordan han skulle håndtere det. Så drengen fik altid sin vilje. Han fik aldrig nogle grænser. Drengen bestemte stort set hvordan vores weekend skulle se ud, når han var på besøg. (Det her er kun nogle af de ting, som foregik. Der var mange flere episoder)
Hurtigt gik det op for mig at jeg blev nødt til at sige noget. Jeg prøvede indirekte at fortælle ham, at det ikke gavner meget, at drengen altid skal vinde bare fordi han ikke skal græde. Og han svarede altid at han kun så ham hver anden weekend og at han ikke ønskede at bruge de 2 dage på noget negativt.
Jeg forsøgte løbende at gøre faren opmærksom på flere episoder, men han fandt altid en eller anden undskyldning for hvorfor det var som det var.
Efter en længere periode, blev jeg simpelthen så frustreret over det, at jeg en dag brød sammen foran ham og sagde at jeg godt kunne forstå at han kun så sin søn 2 dage hver anden weekend og at han har dårlig samvittighed over ikke at være i hans liv hver dag, men at jeg simpelthen ikke kan se os to planlægge en fremtid sammen (med vores børn), hvis vores opfattelse af hvad opdragelse er, er så forskellig. At jeg har brug for at han skal komme på banen, at han skal sætte grænser for hans søn kan jo ikke selv sætte grænser.
For at gøre historien kort, så blev han rimelig chokoret over min udmelding. Han havde en lidt anden opfattelse og mente ikke det var så slemt at han altid gav efter i og med at han kun havde ham så lidt ad gangen.
Han mente også at han ikke kunne opdrage ret meget på ham, da de kun sås hver anden weekend og at hans mor slet ikke satte grænser for ham (det er så også en helt anden historie).
Han sagde også til mig "vent til du får dit eget barn..." og "det er ikke altid så nemt som det står skrevet i (psykologi)bøgerne..."
Efter at have tænkt lidt over tingene, gik han med til at forsøge at ændre på sine vaner. Fx. Når drengen afbrød os midt i en samtale, sagde han til ham at han måtte vente til vi blev færdige. Det gik langsomt, men for mig betød det meget at se at han prøvede.
Et par år senere flyttede vi sammen og fik børn. Efter at jeg selv er blevet mor, har jeg indset at jeg måske har været lidt for hård ved ham. Han har sagt til mig at han faktisk overvejde at gå fra mig dengang men at han besluttede sig for at give det en chance. Idag er jeg ked af, at jeg håndterede det på den måde, men jeg vidste ikke bedre dengang. Nu ved jeg det.
Jeg ville råde dig til at snakke med ham stille og roligt og forklare ham hvilke værdier du lægger vægt på omkring børneopdragelse.
Jeg er sikker på at han er enig med dig og at han formentligt vil komme til at opdrage på jeres fællesbørn i fremtiden. Det der er svært for ham er hans dårlige samvittighed ift. Hans datter. Men han må indse at han gør hende en bjørnetjeneste ved at lade hende opføre sig sådan og ved ikke at sætte grænser.
Jeg ønsker dig al mulig held og lykke. Jeg ved præcist hvor hårdt det er. Men med god kommunikation kommer man langt