Eksperthjælp: Hvornår skal man kunne mærke liv?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

384 visninger
2 svar
0 synes godt om
30. oktober 2016

Karen Bøhrnsen

Hej. Jeg er sådan nervøs. Jeg er første gangs gravid. Jeg har mærket liv siden jeg var 17+. Nu er jeg 19+2 og har ikke rigtig mærket liv hele dagen. Er det normalt man ikke mærker noget derfra,når man ikke er så langt henne, eller?
Man bliver bare så nervøs, så nu ville jeg lige prøve at skrive til dig:-).

Karens svar

Kære Henriette

Dejligt at du allerede har mærket liv - og ja, det er helt normalt, ikke at mærke regelmæssigt liv endnu!

Selv om den lille inde i maven vokser for hver dag der går og den træner sine musker ved at bevæge sig, så har den kun kræfter nok til at sparke dig, så du kan mærke det, når den f.eks ligger og sparker lige ind mod dit maveskind.

Du vil højst sansynligt ikke kunne mærke den lille, hvis den ligger og sparke ind mod dine indvolde eller, hvis den bruger moderkagen til at støde fra på.

Faktisk skal du først kunne mærke dit barn sparke med sikkerhed fra uge 26. Så, der er lidt tid endnu, før du skal være sikke på, at du har mærket dit barn sparke hver dag.

Venlig hilsen

Karen Bøhrnsen

Jordemoder og ammekonsulent

Like og del: facebook.com/jordemoder.net

Karen tilbyder i brevkassen personlig og individuelt tilpasset vejledning i graviditet, fødsel, barsel og ikke mindst i amning.

Se Karens hjemmeside: www.jordemoder.net

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

30. oktober 2016

HenrietteJensen

Profilbillede for HenrietteJensen
jordemoder skriver:

Hej. Jeg er sådan nervøs. Jeg er første gangs gravid. Jeg har mærket liv siden jeg var 17+. Nu er jeg 19+2 og har ikke rigtig mærket liv hele dagen. Er det normalt man ikke mærker noget derfra,når man ikke er så langt henne, eller?
Man bliver bare så nervøs, så nu ville jeg lige prøve at skrive til dig:-).

Karens svar

Kære Henriette

Dejligt at du allerede har mærket liv - og ja, det er helt normalt, ikke at mærke regelmæssigt liv endnu!

Selv om den lille inde i maven vokser for hver dag der går og den træner sine musker ved at bevæge sig, så har den kun kræfter nok til at sparke dig, så du kan mærke det, når den f.eks ligger og sparker lige ind mod dit maveskind.

Du vil højst sansynligt ikke kunne mærke den lille, hvis den ligger og sparke ind mod dine indvolde eller, hvis den bruger moderkagen til at støde fra på.

Faktisk skal du først kunne mærke dit barn sparke med sikkerhed fra uge 26. Så, der er lidt tid endnu, før du skal være sikke på, at du har mærket dit barn sparke hver dag.

Venlig hilsen

Karen Bøhrnsen

Jordemoder og ammekonsulent

Like og del: facebook.com/jordemoder.net

Karen tilbyder i brevkassen personlig og individuelt tilpasset vejledning i graviditet, fødsel, barsel og ikke mindst i amning.

Se Karens hjemmeside: www.jordemoder.net

Tak for dit svar. :-) 

så der er ingen grund til at gå og være nervøs når jeg ikke mærker liv derinde? Før uge 26, hvor jeg skal mærke det hver dag? 

Anmeld Citér

2. november 2016

Karen Bøhrnsen

Kære Henriette

Nej, ingen grund til bekymring.

Men hvis det kan berolige dig yderligere, kan du til hver en tid opsøge en privat jordemoder eller en scanningsklinik og få lyttet en hjertelyd (det plejer ikke at koste ret meget) eller på lavet en tryghedsscanning.

Venlig hilsen Karen - jordemoder :-)

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.