Eksperthjælp: Nedsunket livmoder efter fødsel

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

787 visninger
0 svar
0 synes godt om
26. oktober 2016

Karen Bøhrnsen

Halløj :-). Jeg har et lidt intimt spørgsmål.
Jeg fødte en dreng på lidt over 4kg for nu en måned siden, men mit underliv har efterfølgende opført sig lidt underligt.
Jeg tog til lægen da jeg tydeligt kunne mærke en klump som fyldte i min skede, i løbet af dagen bliver den større og "hænger" næsten ud sidst på dagen hvor den lukker for hullet. Min læge sagde at det var normalt og jeg skulle være ivrig med bækkenbundsøvelserne og jeg ikke måtte løfte. Hun undersøgte mig ikke indvendigt. Jeg har fuldt hendes anvisninger, men det er kun blevet værre. Og i dag kunne jeg med en finger mærke det jeg tror er en åben livmoderhals og jeg kunne få en enkelt finger ind. Er det normalt en måned efter fødselen? Jeg har kraftig udflåd.
Jeg har ingen smerter og er desuden ung og normalvægtig.

Mvh.

Karens svar

Hej

Ud fra det, du beskriver, lyder det som om, du har en nedsunket livmoder og at det er livmoderhalsen, du kan mærke, når du mærker på dig selv. Det er helt normalt, at din livmoderhals er en lidt åben, så kort tid efter fødslen. Til gengæld er det ikke normalt at din livmoder synker, når du er ung og efter kun én fødsel. Ved nedsunket livmoder forstås at livmoderen synker ned gennem skeden eller lidt ud af skeden.

Livmoderen holdes på plads dels af ligamenter og dels af bækkenbunden. Ligamenterne strækkes under graviditeten af den voksende livmoder, ligesom bækkenbunden belastes ekstra under en fødsel og især efter mange fødsler og efter fødsel af stort barn.

Det er rigtig, du skal træne din bækkenbund ekstra intenst efter en fødsel. Men den er rigtig svær et træne effektivt, når livmoderen hænge så langt nede. Inden du træner din bækkenbund, er det en god ide at du ”presser” din livmoder op i skeden igen. Det kan du gøre ved enten at lægge dig på ryggen med et par puder under numsen - derefter kan du ved hjælp af tyngdekraften og ved at ryste dit bækken lidt få livmoderen til at trække sig tilbage. Du kan også med dine foldede fingre manuelt presse livmoderen på plads op i skeden igen.

Nedsunket livmoder findes i mange grader og er ikke farligt. Skillelinjen mellem om det er en sygdom eller normalt defineres af dig selv! Selvom det ikke er farligt, kan det dog være generende.

Jeg vil anbefale dig at blive tjekket af en gynækolog (bed din læge skrive en henvisning). Gynækologen vil kunne vejlede dig videre. Gynækologen vil også kunne se om din bristning (hvis du har fået en) er helet ordenligt eller om den er skredet eller sprunget op. Du vil nemlig være ekstra udfordret med bækkenbundstræningen, hvis musklerne ikke er samlet.

Gynzone.dk er en rigtig fin hjemmeside med vejledning til bækkenbundstræning: http://www.gynzone.dk/kvinde-liv

Venlig hilsen

Karen Bøhrnsen

Jordemoder og ammekonsulent

Like og del: facebook.com/jordemoder.net

Karen tilbyder i brevkassen personlig og individuelt tilpasset vejledning i graviditet, fødsel, barsel og ikke mindst i amning.

Se Karens hjemmeside: www.jordemoder.net

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.