Eksperthjælp: Truende for tidlig fødsel

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

466 visninger
0 svar
0 synes godt om
25. oktober 2016

Karen Bøhrnsen

Hej,

Jeg er i et kæmpe dilemma.
Meget tyder på, at jeg er blevet gravid (Jubii) med barn nr 2 i første icsi behandling. Hjemmetest siger svagt positiv, men BP er først imorgen.

I min sidste graviditet åbnede jeg mig i uge 24-25 (formegentlig før ifølge lægen), og blev derfor sygemeldt.
Jeg har en periode gået arbejdsløs og vi besluttede at klø på med projektet, da jeg mener det ville være fedt at få 'overstået' inden et nyt job - især hvis jeg skulle sygemeldes. Nu er det bare sådan, at jeg har fået et vikariat med opstart om en uge.
Det er et drømmejob (medhjælper for fysisk og psykisk handicappede = fysisk hårdt) og med en god chance for evt fastansættelse, meeeeen tør jeg gamble med baby/babyerne? Jeg tænker mest nej, men på den anden side vil min samvittighed og jeg virkelig gerne arbejde.

Hvad mener du/i er forsvarligt? Kan mine graviditeter ligne hinanden? Kan jeg forsvare at have søgt sygemelding så tidligt?

Jeg ville have meget svært ved at overskue endnu en omgang hormoner og selvfølgelig er der også det økonomiske aspekt i det - det er jo frygteligt dyrt!

Håber du/i kan hjælpe mig med at få ro i mit hoved.

Mange hilsner
Mette

Karens svar

Kære Mette

Tillykke med din graviditet.

Det er som regel ikke farligt at arbejde som gravid heller ikke med fysisk belastende arbejde. Og heller ikke selv om du begyndte at åbne dig for tidligt i sidste graviditet.

Så et udgangspunkt i denne graviditet vil være, at du godt kan arbejde. Gravid eller ikke gravid - er det bedst at have hjælpemidler til tunge løft eller andet belastende arbejde. 

Jeg kender dog ikke omstændighederne omkring din sidste graviditet og om du overhovedet fødte for tidligt. Hvilket er afgørerende for, hvordan jeg umiddelbart vil vejlede dig.

Så det bedste jeg kan vejlede dig til - ud fra hvad du har skrevet i din besked - er, at du  lytter til din krops signaler: blødning, regelmæssige sammentrækninger og menstruationslignende smerter  kan være tegn på for tidlige veer. Og så skal du henvende dig til egen læge, hvis du er før uge 22 og på fødegangen, hvis du er efter uge 22. 

Alt afhængigt af dit tidligere forløb, kan det være du bliver tilbudt scanninger af din livmoderhals, for at se hvor lang eller hvor kort den er...

Venlig hilsen

Karen Bøhrnsen

Jordemoder og ammekonsulent

like og del: facebook.com/jordemoder.net

Karen tilbyder i brevkassen personlig og individuelt tilpasset vejledning i graviditet, fødsel, barsel og ikke mindst i amning.

Se Karens hjemmeside: www.jordemoder.net

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.