75 pers. til dåb , KUN de nærmeste. HJÆLP!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.745 visninger
23 svar
53 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
21. oktober 2016

Super-Karla

Har ikke en gang født endnu, og sidder og stresser lidt over at vi helt vildt gerne vil holde dåbsfest, men når vi har lavet listen med de ALLER nærmeste familie og venner, bliver vi 75 personer i alt. Der KAN IKKE blive skåret nogen fra uden at gøre nogen oprigtigt kede af det.

Vi bor i en lejlighed på 41kvm, så der er ikke mulighed for stående servering. Gården kunne vi måske godt bruge, men det er lidt risikabelt i forhold til vejret.
Det skal siges at vi er studerende og ikke har råd til sådan lige at holde festen/receptionen ude i byen i kbh/frederiksberg. 

Nå, mit spørgsmål er: 

Eller er der nogen der har kreative ideer til hvordan man kan få det hele til at løbe rundt økonomisk? Er det for nærrigt at lave sammenskudsgilde? 

Eller kunne man holde dåb uden en reception bagefter?

Måske jeg bare lige skulle slappe af og få født først, men tanken sidder fast i hovedet lige nu 

ideer modtages med kyshånd <3

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. oktober 2016

Kattha

Super-Karla skriver:

Har ikke en gang født endnu, og sidder og stresser lidt over at vi helt vildt gerne vil holde dåbsfest, men når vi har lavet listen med de ALLER nærmeste familie og venner, bliver vi 75 personer i alt. Der KAN IKKE blive skåret nogen fra uden at gøre nogen oprigtigt kede af det.

Vi bor i en lejlighed på 41kvm, så der er ikke mulighed for stående servering. Gården kunne vi måske godt bruge, men det er lidt risikabelt i forhold til vejret.
Det skal siges at vi er studerende og ikke har råd til sådan lige at holde festen/receptionen ude i byen i kbh/frederiksberg. 

Nå, mit spørgsmål er: 

Eller er der nogen der har kreative ideer til hvordan man kan få det hele til at løbe rundt økonomisk? Er det for nærrigt at lave sammenskudsgilde? 

Måske jeg bare lige skulle slappe af og få født først, men tanken sidder fast i hovedet lige nu 

Vi lejede et beboerhus. Kostede vist omkring 1000 kr for et døgn. Og der var mulighed for at komme aftenen før og pynte op og gøre klar. Lavede også selv mad i det ret så gode køkken der var, med to ovne, vaske og alt udstyr. Gæsterne kan da også hjælpe, enten i køkkenet eller ved at medbringe lidt selv. Så det behøver ikke at koste voldsomt meget at holde en rigtig god fest. Måske kan det bruges? 

Anmeld Citér

21. oktober 2016

Anonym

Super-Karla skriver:

Nå, mit spørgsmål er: 

Jeg ved godt, det ikke er det svar, du efterlyser, men jeg ville ikke invitere 75 mennesker til barnedåb, med mindre jeg kunne komme let til både lokaler og mad - og havde råd til det. Jeg ville skære helt ind til benet og kun invitere bedsteforældre, forældrenes søskende og evt. partnere plus oldeforældre. Det kan umuligt blive 75. 

Jeg tænker mest på, at det ærligt talt ikke lyder som gode rammer for en rolig og hyggelig dåbsfejring at sætte 75 mennesker sammen. Og jeg ville ikke være bekendt at invitere folk til bare at komme i kirken - det er jo knap nok en invitation, for dåben indgår i den almindelige gudstjeneste, som alle er velkomne til under alle omstændigheder. 

Det ER "bare" en dåb - ikke et bryllup - I står med et lillebitte barn og har nok at se til og ikke behov for stressfaktorer - og I har fuldt forståeligt ikke råd til at bespise så mange. Det MÅ folk kunne forstå. 

Anmeld Citér

21. oktober 2016

Super-Karla

Anonym skriver:

Jeg ved godt, det ikke er det svar, du efterlyser, men jeg ville ikke invitere 75 mennesker til barnedåb, med mindre jeg kunne komme let til både lokaler og mad - og havde råd til det. Jeg ville skære helt ind til benet og kun invitere bedsteforældre, forældrenes søskende og evt. partnere plus oldeforældre. Det kan umuligt blive 75. 

Jeg tænker mest på, at det ærligt talt ikke lyder som gode rammer for en rolig og hyggelig dåbsfejring at sætte 75 mennesker sammen. Og jeg ville ikke være bekendt at invitere folk til bare at komme i kirken - det er jo knap nok en invitation, for dåben indgår i den almindelige gudstjeneste, som alle er velkomne til under alle omstændigheder. 

Det ER "bare" en dåb - ikke et bryllup - I står med et lillebitte barn og har nok at se til og ikke behov for stressfaktorer - og I har fuldt forståeligt ikke råd til at bespise så mange. Det MÅ folk kunne forstå. 

Tusinde tak for svar, og ja, det er måske ikke lige det svar jeg ledte efter da det du skriver allerede er i mine tanker.

Både min kæreste og jeg har rigtig store familier, og til en alm fødselsdag med den ene side af familien kan let løbe op i 40 mennesker. Jeg har et meget tæt forhold til mine fætre, kusiner og mostre og onkler så det er fuldstændig utænkeligt at de ikke skulle inviteres :/ så hellere droppe det hele helt! 

Jeg er meget i vildrede og er vant til at vores fester i familien bliver store, og selvom der er mange mennesker kan det også blive rigtig hyggeligt og stille og roligt. Det er jo også hvad man er vant til.  

Anmeld Citér

21. oktober 2016

Ms.Momo

Profilbillede for Ms.Momo
så fik jeg to fredagsbørn; Victor 11.01.08 og Elise 11.04.14

Nå, mit spørgsmål er: 

Min veninde og hendes kæreste er begge fra store sammensatte søskendeflokke (hhv. 6 og 9 børn) og da de skulle holde barnedåb regnede de ud at de ville blive 50+ så de endte med at vælge at det kun var faddere og gudforældre, bedsteforældre og biologiske oldeforældre der var inviteret med til festen, så de blev 'kun' 21. Alle andre fik at vide vi var velkommen til at dukke op i kirken hvis vi ønskede, og de havde lagt tid ind til at de der mødte op i kirken kunne få lov til at få/tage billeder.

Til gengæld holdt de en kæmpe fest da datteren fyldte 1 år.

Anmeld Citér

21. oktober 2016

ErDetSnartNU

Super-Karla skriver:

Tusinde tak for svar, og ja, det er måske ikke lige det svar jeg ledte efter da det du skriver allerede er i mine tanker.

Både min kæreste og jeg har rigtig store familier, og til en alm fødselsdag med den ene side af familien kan let løbe op i 40 mennesker. Jeg har et meget tæt forhold til mine fætre, kusiner og mostre og onkler så det er fuldstændig utænkeligt at de ikke skulle inviteres :/ så hellere droppe det hele helt! 

Jeg er meget i vildrede og er vant til at vores fester i familien bliver store, og selvom der er mange mennesker kan det også blive rigtig hyggeligt og stille og roligt. Det er jo også hvad man er vant til.  

Men hvis du er så tæt med dine fætre og kusiner, så forstår de vel også, at du ikke kan overskue så mange mennesker på én gang med en lille baby? Hvad om I holder en lille (!) dåb nu her, og så holder en større fest for baby på gården til sommer, hvor I bedre kan regne med vejret? 

Jeg synes slet ikke der er noget skidt i at sige til dem, at 75 mennesker simpelthen ikke er en mulighed for jer lige nu, men at I rigtig gerne vil se dem til en "revanchefest" i juli 

Anmeld Citér

21. oktober 2016

Anonym

Vi har/havde samme problem. Med se nærmeste familie og venner blev vi 70 til dåb også havde 10 meldt fra. 

Vi tog konsekvensen. Vi lejede et lokale med mad i knæ for 12.000kr. Vi sparede op til det (vi er også studerende) og fik lidt hjælp af forældre (i stedet for gaver) 

Det var brunch med kaffe og te osv. Det var vigtigt for mig, at jeg kunne slappe lidt af da vores datter var kolikbarn. Og tror jeg ville have ventet til hun var fyldt 6 måneder. For så havde jeg kunne være mere med OG vi kunne have sparet mere op. 

Ville det være en mulighed for jer måske?

Anmeld Citér

21. oktober 2016

Smilet:)

Jeg tror jeg ville leje et fest lokale altså i et forsamlingshus mener ikk de er så dyre igen og så self lave maden selv det gør det en del billigere  

du skal ikk være ked af det tænker også allerede på barnedåben selvom jeg kun er 13+1 henne 

Anmeld Citér

21. oktober 2016

Kildebakken

Giv bedsteforældrene æren af at arrangere det eller få de nærmeste til at bage Kage og boller, Kaffe på kanden og så en tur I frb have til sommer. 

Anmeld Citér

21. oktober 2016

Carina:-)

Jeg er tæt på både mine egne kusiner osv og mandens fam.

Men her valgte vi at inv vores allernærmeste og det var bedsteforældre søskende og deres fam og ikke andre.

Det er en dåbsfest og det er hverken i baby eller jeres int at det bliver til en kæmpefest .

Og mener du at du slet ikke kan lade være med at inv dine kusiner fætre osv så må du da kunne skære venner væk eller alternativt lave en fest på et andet tidspunkt for venner.

Nære venner vil godt kunne forstå jeres prioteringer- vi har en ret stor omgangskreds men har aldrig været eller inv til dåb da det er en fest for barnet og dets familie og ikke forældrenes fest.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.