Eksperthjælp: Skal vi være bekymrede?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.337 visninger
0 svar
0 synes godt om
19. oktober 2016

Helle Hansen

Skal vi være bekymrede?

Vi har en dreng på 28 måneder (ene barn), og han kan kun ca. 10-15 ord som han heller ikke bruger særlig tit. Pædagogerne i vuggestuen siger at han slet ikke taler der, og ikke viser interesse for at være social med de andre børn. Han vil gerne være sammen med voksne så snart de har vundet hans tillid. Generelt er han gladere når der kun er få børn i vuggestuen.

Vi har ikke været i stand til at give ham kontakt til andre jævnaldrende børn, da vi ikke har venner med børn i samme aldersklasse.

Sprogmæssigt er han lidt blevet lidt forvirret. Vi bor lidt udenfor Malmø så han hører Svensk i institutionen hvor han har været et år. Der har dog været en del pauser pga. Sommerferie, sygdom, rejser, mv. Min kone har talt portugisisk til ham (da hun oprindeligt er fra Brasilien). Min kone og jeg taler dansk til hinanden, og jeg taler dansk til vores søn. Endvidere har han set ca. 2 timer youtube hver dag på Engelsk.

Da vi pludseligt så at børn i hans alder skulle kunne over 100 ord og tale i sætninger blev vi meget bekymrede, og kombineret med den sociale adfærd blev vi også bange for autisme.

Dog har han ingen problemer med øjenkontakt, han elsker kropskontakt, han kan godt lide at vise os ting og putte mad han ikke selv synes om i munden på os. Samtidig er han glad for at blive ”hoppet”, og har godt kunne lide forandringer og har været med på 8 udenlandsrejser indtil videre, hvor hans humør har været godt.
Endvidere elsker han dans og musik og leger gerne alene med at bygge med duplo.

Motorisk fungerer han fint, men lærte først at gå da han var 15 måneder.

Vi er lidt i tvivl om hvorvidt vi skal sætte en masse undersøgelser i gang med psykolog, læge, mv eller om han bare skal have mere tid og vi f.eks. skal holde os til dansk og svensk for at forvirre ham mindre.

Helles svar

Kære dansksvensk,

Tak for din henvendelse, og beskrivelsen af jeres søn. Der er flere faktorer i spil her -en af dem er tilegnelsen af flere sprog. Hvis man ser på det, så kan man tale om barnets samlede sproglige kompetence, altså hvad barnet kan på alle de sprog det kender til. Børn der tilegner sig flere sprog fra starten kan være lidt langsommere end børn med et sprog - det er ikke et udtryk for at der er noget galt.

I nævner også andre faktorer som fx autisme, men også at han har god kontakt med jer, elsker dans og musik, og at han fungerer godt motorisk.

Jeg kan ikke fortælle jer om i skal være bekymrede eller ej, men hvis i er bekymrede, så del jeres bekymring med daginstitutionen - måske ser de noget andet end jer/eller det samme? Få konkret vejledning af en logopæd i forhold til hvordan i kan sprogstimulere jeres søn bedst muligt, og hvordan i ellers kan kommunikere bedst muligt med jeres søn.

Jeg håber i kan bruge svaret,

De bedste hilsner

Helle

Helle svarer på spørgsmål om dit barns sproglige udvikling, om hvor man kan søge hjælp, hvis ens barn har brug for en talepædagogisk indsats, om sprogstimulering mm. Helle holder desuden foredrag om børns tidlige sproglige udvikling i mødregrupper og på barselscafeer.

Se Helles hjemmeside: www.sprogligudvikling.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.