Eksperthjælp: Ufrivillige aborter

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

445 visninger
1 svar
1 synes godt om
11. oktober 2016

Karen Bøhrnsen

Hej Karen
Jeg er en 25 årige kvinde der føler det hele ramler. Jeg har nu haft to spontane aborter inden for de sidste 5 måneder. En i uge 6 og en i uge 10! Jeg synes det hele ser lidt håbløs ud, kan der være en forklaring på dette, er det mig der er noget i vejen med? Eller har jeg bare være uheldig.! Hvad gør jeg for at komme ovenpå igen, føler mig helt tom inden i, og kan slet ikke magte at skulle gøre det hele igen. Vi har mange venner der bliver gravide og føder deres børn. Så det gør det heller ikke bedre.
Mvh mig

Karens svar

Hej med dig

Der er ikke noget i vejen med dig! Tvært i mod laver din krop et fantastisk stykke arbejde! 

Især i den helt tidlige graviditet udvikler fosterets sig med rivende hast og de forprogrammerede celler formerer sig effektivt.

En gang i mellem sker der fejl i denne formering. Faktisk går 50 % af alle graviditeter til grunde af sig selv pga. disse fejl – og nogle gange uden kvinden overhovedet opdager, hun er gravid - du har så nået at opdage det...

I de ganske få tilfælde, hvor kroppen ikke selv får aborteret de fejlslagne embryoner, udvikler barnet sig med misdannelser - så din krop gør et godt stykke arbejde, når den reagerer på fostre, der med stor sandsynlighed ikke ville kunne overleve alligevel!

Mit råd til dig er at give tid og rum til  dig selv!

Find ind i et regelmæssigt liv, undgå stress, rygning og for meget alkohol. Spis sundt og dyrk motion. Og lav ting, du godt kan lide. Tag også kosttilskud med folinsyre. Og prøv så - uden at blive fanatisk - at dyrke sex omkring dit ægløsningstidspunkt!

Hvis du gentagne gange (mere end to) aborterer spontant vil du kunne bede din læge om at blive udredt på en specialklinik.

Venlig hilsen

Karen Bøhrnsen

Jordemoder og ammekonsulent

like og del: facebook.com/jordemoder.ne t

Karen tilbyder i brevkassen personlig og individuelt tilpasset vejledning i graviditet, fødsel, barsel og ikke mindst i amning.

Se Karens hjemmeside: www.jordemoder.net

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

13. oktober 2016

ErDuHerIkkeSnart

Profilbillede for ErDuHerIkkeSnart

MKære du

Jeg er meget enig i det fine ekspertsvar, og vil blot tilføje lidt omkring det følelsesmæssige - jeg forstår og kender desværre til fulde den krise du står i lige nu, efter at have været igennem fire aborter.

1) Det er IKKE selvforskyldt. Aborter er sjældent livsstilsbetingede og handler næsten altid og "fejl" på fostrene. Ved 3 på hinanden følgende aborter kan du henvises til udredning på Rigshospitalets HAB-afdeling.

2) Ovenstående gør ikke din sorg mindre - men kan måske fjerne lidt "skyldfølelse". Du har stadig ret til at sørge over jeres tab!

3) Det er bare pisse hårdt at hele resten af verden er gravide og får børn - og du er ikke et dårligt menneske for at synes det. Du er bare ked af det!

4) Dine tanker styrer ikke hverken opnåelse af graviditet eller risikoen for abort. Så giv sig selv lov til at nogle dage bare er svære og skal overståes. Andre dage er nemmere og optimismen vokser - sådan svinger det.

Jeg håber at det snart er jeres tur. Mange tanker herfra!

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.