Eksperthjælp: Bekymret for næste ammeforløb

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

500 visninger
0 svar
0 synes godt om
7. oktober 2016

Karen Bøhrnsen

Hej Karen
Jeg er gravid med mit nr 2 barn.
Jeg kan mærke på mig selv at jeg allerede bekymre mig lidt omkring det her med at amme.
Det gik galt med min søn, uden overdrivelse lå han faktisk kun hos mig de første 5 uger.
Synes aldrig han fik ordentligt fat og endte med at bruge suttebrikker, men min søn blev ikke mæt, når jeg sagde det til min sundhedsplejeske grinte hun af mig og sagde det var noget pjat og jeg skulle bare ligge i min seng og blive ved med at prøve.
min søn græd konstant, indtil jeg tog en beslutning efter 5 ugers kamp at han skulle på nan1 og det var fantastisk for både min søn og jeg!

Det var den meget korte version, men humlen er at jeg er godt nok bekymret for at skulle hele rumlen igennem igen! At jeg ikke kan give mit barn den mad han hun skal bruge og at det mætter.
Vil virkelig gerne amme den næste.

Karens svar

Kære 'Anden gangs mor'

Tak for dit brev.

Jeg kan godt forstå, du er bekymret. Det er ikke kun dit hoved, der husker dit første ammeforløb. Du har også en ren kropslig hukommelse, der husker smerten og frustrationenerne fra første ammeforløb.

MEN der er noget at gøre. Og en af tingene er netop det, du gør nu; forholder dig til dit første ammeforløb.

Jeg vil gerne begynde med at sige, at børn er lige så forskellige som voksne og det kan være, dit næste barn er helt anderledes og bare stimulere dine bryster på en måde, der får mælkeproduktionen i top.

Det  kan også være, du bliver udfordret på din mælkeproduktion næste gang.

Mit aller bedste råd til dig, som jeg tror, vil gøre dig mest tryg, er at opsøge en professionel ammerådgiver (IBCLC - International Board Certified Lactation Consultent) og fortælle hende detaljeret om dit første ammeforløb - allerede nu her i graviditeten.

Hun vil ud fra din fortælling højst sandsynligt og helt lavpraktisk kunne gå ind og vurdere, hvad der gjorde, at du ikke kunne mætte din dreng. Hun vil derud fra kunne komme med forslag til, hvordan du kan forbedre din produktion af den fede og mættende mælk efter næste fødsel.

Hun vil også kunne støtte og rådgive dig efter fødslen både telefonisk eller ved et hjemmebesøg. 

Der findes både sundhedsplejerskere, sygeplejerskere og jordemødre der er professionelle ammerådgivere (IBCLC) - til gengæld er det lidt svært at finde privatpraktiserende IBCLC'er - prøv at google dig frem til, hvad der findes i dit område. 

Når det er sagt, findes der mange små fif til at øge mælkeproduktionen, men jeg tænker, at det lige præcis i dit tilfælde vil være mest gavnligt at indrage dine egen erfaringer fra dit første ammeforløb.

ÉN sidste ting lige præcis til dig: Det gode, du har taget med fra sidste gang, er, at du ved, hvor din grænse går, hvornår nok er nok. Giv den hele armen med amningen - og stop, hvis frustrationerne tager overhånd. Det vigtigste er at hverdagen fungerer og at du kan gå i seng om aftenen og sige, at du har haft en god dag og at du har været en god nok mor! 

Venlig hilsen

Karen Bøhrnsen

Jordemoder og ammekonsulent

like og del: https://www.facebook.com/jordemoder.net/

Karen tilbyder i brevkassen personlig og individuelt tilpasset vejledning i graviditet, fødsel, barsel og ikke mindst i amning.

Se Karens hjemmeside: www.jordemoder.net

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+