Eksperthjælp: Livmoderen bliver hård

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

534 visninger
0 svar
0 synes godt om
7. oktober 2016

Karen Bøhrnsen

Hej.. Ok, jeg er første gangs gravid og er nu 17+1, men altså helt grøn hvad alle disse oplevelser angår.
Jeg ku næsten sværge alt på at jeg er begyndt at mærke liv derinde. Når jeg sidder i bestemte stillinger er der små bobler nederst ved symfysen. Så det er jo dejligt. Men - næsten hver dag jeg får fri fra job i de sidste to uger oplever jeg en hårdhed i maven omkring livmoderen. Det letter ikke rigtig før et par timer senere. Jeg har mest af alt lyst til at ligge ned. Ikke fordi det gør ondt det er bare ubehageligt. Er dette mon plukveer eller bare alm livmoder udvikling?
Hilsen Sarah

Karens svar

Kære Sarah

Tillykke med din graviditet og dejligt, at du allerede mærker liv - så får tilknytningen lige et ryk fremad. Bobler er de første spæde tegn på liv.

Din livmoder går til et par fingre under din navle nu og de fleste kan som regel godt mærke livmoderen som et lidt mere hård struktur i forhold til resten af maven.

Jeg tolker din beskrivelse som en blanding af plukveer og en fast førstegangsfødendes livmoder. Nogle gravide har en meget fin kropsfornemmelse og mærker selv den mindste forandring i livmoderen.

Udgangspunktet - også for helt tidlige plukveer - er, at hvis de ikke gør ondt, så er der ingen grund til bekymring.

Du kan jo prøve at lægge mærke til, om det kun er arbejde, der fremkalder en spændt livmoder eller om du også har det efter en fridag.

Hvis du begynder at få menstruationsagtige smerter i forbindelse med at maven spænder op og hvis smerten ikke går væk igen - selv om du hviler dig - er det en god ide, at gå til din egen læge til et tjek. Efter uge 20-24 (afhængigt af fødested) er det dit fødested, du skal ringe til, hvis du får smertefulde regelmæssige plukveer.

Venlig hilsen

Karen Bøhrnsen

Jordemoder og ammekonsulent

like og del: https://www.facebook.com/jordemoder.net/

Karen tilbyder i brevkassen personlig og individuelt tilpasset vejledning i graviditet, fødsel, barsel og ikke mindst i amning.

Se Karens hjemmeside: www.jordemoder.net

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.