Søger gode råd vedr. suttestop

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. oktober 2016

Mariehøne123

Profilbillede for Mariehøne123
Bare gæst skriver:

Nu ved jeg godt at man ikke skal sammenligne børn, men hendes kusine som lige er fyldt 3 år, forstår og snakker rigtig godt og har gjort det i et godt stykke tid.. hun kan umuligt være et særtilfælde, så nogle 3-årige børn forstår jo godt. Jeg ved at min datter ikke forstår noget af det når vi siger sådan til hende, men jeg er nødt til at prøve at fortælle hende hvorfor hun ikke får sutten mere og at hun vil blive belønnet for det. Men jeg kunne bare godt tænke mig at høre hvad alle I andre har gjort.. der er mange der belønner med gaver fx. hvor deres børn forstår det, men nu står jeg med en datter der ikke gør.. Men vi må prøve igen og så må jeg bide det i mig, for det er hårdt men nødvendigt. Tak for dit svar. 

Jeg skrev nok lidt uklart min 3 årige forstår også hvad jeg siger. Men det er de færreste 3 årige der 100 pct gennemskuetr konsekvensen. Selvfølgelig siger de ja til en gave men vil stadig have sutterne senere de er jo stadig meget lyst og impuls styret 

jeg mener stadig i bare skal se at få smidt dem ud og desuden er det ikke kun dårligt at hun forstår mindre. Vi tog min datters da hun var 2,5 år det gik ret nemt hendes fætter var 3,9 år og kunne argumentere meget mere om at de bare kunne købe nogle nye osv

held og lykke

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. oktober 2016

Bak

Bare gæst skriver:

Jeg ved godt at der er tonsvis af tråde om netop suttestop, men jeg finder desværre ingen svar i de tidl. tråde som jeg kan bruge i min situation. Derfor endnu et emne om suttestop og et inderligt håb om at nogen kan hjælpe mig.

Lidt historie: Min datter på 3 år er langt bagud med sprog og sprog forståelse. Da hun var 6 mdr. fik hun lagt dræn og vi har siden da været til regelmæssig tjek hos ørelægen. Hun fik igen dræn i ørene sidste år, og derfor håbede vi at der nu ville ske en forbedring med hendes sprog, men der skete intet. Hun startede så i børnehave d. 1/7 i år. Vi ved godt at det måske lige tidligt nok at forvente noget men mange siger at sproget kommer lyn hurtigt efter børn er startet i børnehave, vi ser desværre bare ingen forbedring. Hun er 3 år og 3 mdr. og kan kun et par gloser, ikke sætninger. 
Der er nu kommet en tale pædagog på hende, men hun fortælle os at hun intet kan gøre før at vores datter er stoppet med at bruge sut. Hun har kun haft den når hun har været ked af det eller når hun skulle sove. Hun er Meget glad for sutten!
I aftes prøvede vi at forklare vores datter at hun måtte prøve at sove uden sut, og hvis hun kunne det, ville hun få en gave dagen efter. Først siger hun ja, men når det så går op for hende at hun ikke får sutten, bliver hun meget vred og ked af det. Så jeg lagde mig hos hende til hun faldt i søvn.
Hun vågner så midt om natten og kan ikke finde sin sut. Vi måtte igen prøve at fortælle hende at sutten ikke var der, men intet virkede for os. Hun blev hysterisk, græd og vred sig i sengen af hysteri. Jeg havde det ikke godt, skal det lige siges, men vi er simpelthen nået dertil at vi begge er villige til at gøre hvad der skal til. Men jeg kunne ikke holde til det.. Gråden til sidst gjorde at jeg gav efter og hun fik sutten og min mand blev - forståeligt nok - sur på mig.

Jeg aner ikke hvad jeg skal stille op og hvordan jeg skal takle det her suttestop. Problemet er netop at hun ikke forstår det, og så aner jeg ikke hvordan jeg skal gribe det hele an... 

Er der nogen der har nogle gåde råd, så vil jeg med glæde tage imod dem! 

Tusinde tak! 

Beklager hvis andre har skrevet det samme, som jeg nu skriver. 

Jeg tror I skal droppe det med at belønne så lang tid efter. Vi hang sutterne på suttetræet, gik i zoologisk have og købte en bamse. Så havde hun jo bamse til trøst om aftenen. Så var der en konkret ting hun kunne søge trøst ved, som hun vidste var en erstatning for sutterne. 

Og min datter var 2,5 år. 

Selvom din datter ikke taler så meget, forstår hun så det samme som jævnaldrende? For så ville jeg bare klø på med den kolde tyrker. Og ja, lad være med at have sutter i huset! 

Anmeld Citér

6. oktober 2016

Babilooo

Ved du hvorfor de anbefaler suttestop .. i forhold til sprogudviklingen. Vi har en søn som ikke taler sp meget og bruger sut om natten. Men jeg har svært ved at se koblingen mellem nattesut og sprogudviklingen..?

Anmeld Citér

6. oktober 2016

Frk.S

Min ældste havde det med at få bidt hul på sin sut. En dag sagde vi til hende, at næste gang der gik hul på én, måtte det stoppe for det var den sidste vi havde.

Det skete så - tilfældigvis - en aften, hvor vi havde haft besøg af min veninde og hendes datter, som er jævnaldrende med min og som lige var stoppet med sut. Lige dét sammentræf hjalp hende nok en del. Vi fortalte hende, at vi næste dag kunne sende den til julemanden, som så ville sende en gave retur. Desuden lovede vi hende, at hun måtte få en nussekanin (som min venindes datter også havde fået ved suttestop) - altså sådan en slags nusseklud med kaninhoved.

Så første nat uden sut gik helt uden nogle problemer. Næste dag sendte vi sutten til julemanden (hun puttede den selv i postkassen) og hun fik en gave med takkebrev fra julemanden samt den lovede kanin.

Den aften spurgte hun efter sutten én gang og måtte mindes om at den var sendt afsted og nu havde hun kaninen hun kunne nulre med.

Siden har hun ikke nævnt det overhovedet. Så det gik jo super nemt (håber virkelige det kommer til at gå lige så nemt med de andre).

Personligt tror jeg, at det der gjorde det så smertefrit her var:

- At hun kendte en på samme alder der også lige var stoppet.

- At hun selv puttede kuverten i - og selv "gav slip"

- At hun fik et sovedyr, som hun kunne nulre med i stedet for

Og ja, så er det jo vigtigt at stå fast. Hvis hun ved at bare hun skriger længe nok, så får hun den igen, så er det da dét hun gør. 

HELD og LYKKE med projektet

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.