Søger gode råd vedr. suttestop

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.243 visninger
13 svar
2 synes godt om
6. oktober 2016

Bare gæst

Jeg ved godt at der er tonsvis af tråde om netop suttestop, men jeg finder desværre ingen svar i de tidl. tråde som jeg kan bruge i min situation. Derfor endnu et emne om suttestop og et inderligt håb om at nogen kan hjælpe mig.

Lidt historie: Min datter på 3 år er langt bagud med sprog og sprog forståelse. Da hun var 6 mdr. fik hun lagt dræn og vi har siden da været til regelmæssig tjek hos ørelægen. Hun fik igen dræn i ørene sidste år, og derfor håbede vi at der nu ville ske en forbedring med hendes sprog, men der skete intet. Hun startede så i børnehave d. 1/7 i år. Vi ved godt at det måske lige tidligt nok at forvente noget men mange siger at sproget kommer lyn hurtigt efter børn er startet i børnehave, vi ser desværre bare ingen forbedring. Hun er 3 år og 3 mdr. og kan kun et par gloser, ikke sætninger. 
Der er nu kommet en tale pædagog på hende, men hun fortælle os at hun intet kan gøre før at vores datter er stoppet med at bruge sut. Hun har kun haft den når hun har været ked af det eller når hun skulle sove. Hun er Meget glad for sutten!
I aftes prøvede vi at forklare vores datter at hun måtte prøve at sove uden sut, og hvis hun kunne det, ville hun få en gave dagen efter. Først siger hun ja, men når det så går op for hende at hun ikke får sutten, bliver hun meget vred og ked af det. Så jeg lagde mig hos hende til hun faldt i søvn.
Hun vågner så midt om natten og kan ikke finde sin sut. Vi måtte igen prøve at fortælle hende at sutten ikke var der, men intet virkede for os. Hun blev hysterisk, græd og vred sig i sengen af hysteri. Jeg havde det ikke godt, skal det lige siges, men vi er simpelthen nået dertil at vi begge er villige til at gøre hvad der skal til. Men jeg kunne ikke holde til det.. Gråden til sidst gjorde at jeg gav efter og hun fik sutten og min mand blev - forståeligt nok - sur på mig.

Jeg aner ikke hvad jeg skal stille op og hvordan jeg skal takle det her suttestop. Problemet er netop at hun ikke forstår det, og så aner jeg ikke hvordan jeg skal gribe det hele an... 

Er der nogen der har nogle gåde råd, så vil jeg med glæde tage imod dem! 

Tusinde tak! 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. oktober 2016

Mariehøne123

Profilbillede for Mariehøne123

Vi afleverede dem til julemanden og hun fik en gave. 

Men jeg tror du overvurdere hvad en 3 årig forstår. Selvfølgelig vil hun gerne have en gave men hun forstår ikke konceptet at sutterne så er væk og hun ikke kan fortryde. 

I jeres tilfælde ville jeg se at få ALLE sutter smidt ud og få det overstået det går ikke at i giver op nu og da. Væk med sutterne det er overstået inden weekenden er slut. Held og lykke

og få din mand til at tage nattetjansen i nat

Anmeld Citér

6. oktober 2016

Bare gæst

Mariehøne123 skriver:

Vi afleverede dem til julemanden og hun fik en gave. 

Men jeg tror du overvurdere hvad en 3 årig forstår. Selvfølgelig vil hun gerne have en gave men hun forstår ikke konceptet at sutterne så er væk og hun ikke kan fortryde. 

I jeres tilfælde ville jeg se at få ALLE sutter smidt ud og få det overstået det går ikke at i giver op nu og da. Væk med sutterne det er overstået inden weekenden er slut. Held og lykke

og få din mand til at tage nattetjansen i nat

Nu ved jeg godt at man ikke skal sammenligne børn, men hendes kusine som lige er fyldt 3 år, forstår og snakker rigtig godt og har gjort det i et godt stykke tid.. hun kan umuligt være et særtilfælde, så nogle 3-årige børn forstår jo godt. Jeg ved at min datter ikke forstår noget af det når vi siger sådan til hende, men jeg er nødt til at prøve at fortælle hende hvorfor hun ikke får sutten mere og at hun vil blive belønnet for det. Men jeg kunne bare godt tænke mig at høre hvad alle I andre har gjort.. der er mange der belønner med gaver fx. hvor deres børn forstår det, men nu står jeg med en datter der ikke gør.. Men vi må prøve igen og så må jeg bide det i mig, for det er hårdt men nødvendigt. Tak for dit svar. 

Anmeld Citér

6. oktober 2016

MorTil3+

Vi gav også sutterne til julemanden. Og det var alle sutterne så kan man som forældre nemlig ikke give efter når der ingen sutter er. Hos os gik der 3 dage så var der ikk mere gråd ved sengetid. Og hun var også meget glad for sutten.

Anmeld Citér

6. oktober 2016

Babilooo

Hvis barnet ikke har sutten om dagen .. hvad gør det så at barnet bruger sut når det sover.

bare nysgerrig. ..?

Anmeld Citér

6. oktober 2016

Babilooo

Smølfine123 skriver:

Hvis barnet ikke har sutten om dagen .. hvad gør det så at barnet bruger sut når det sover.

bare nysgerrig. ..?

... mht sproget 

Anmeld Citér

6. oktober 2016

Loa

Vores datter var også MEGET glad for sin sut, men vi afleverede dem i BR og hun fik en gave derfra. Hun blev dog ked af det om aftenen og vi havde en skod nat mht gråd og søvn, men derefter var det slut og hun reagerede ikke efterfølgende overhovedet.

Anmeld Citér

6. oktober 2016

Leneur

Da projekt suttestop gik i gang herhjemme. Gik jeg en uge-14 dage og sagde at julemanden snart skulle have sutterne til de små babyer men hun ville få en stor gave i bytte (min datter kan bedst med forandringer hvis vi får snakket om det i god tid) Da dagen kom var hun med til at binde ALLE sutter på snor. Vi skrev et brev til julemanden og hun bar selv alle sutterne op til postkassen og postede dem glad og stolt. Hjemme igen tada havde julemanden allerede været med en løbecykel. Om natten var der lidt uro men hun faldt da i søvn til sidst, for vi havde jo ingen sutter og julemanden skulle jo have cyklen tilbage hvis hun fik en sut igen og det ville hun lige godt ikke være med til.

Anmeld Citér

6. oktober 2016

Mortilah

Jeg ville benhårdt gennemføre det. Evt når du har et par feriedage. Den skal afsted en dag den sut. Efter min mening er 3 år på tide at smide den. (Ja. Det er så bare min mening;-)

Simpelthen væk med de sutter sådan at det ik er en mulighed.. ville så lade hende sove hos jer og bare passe og trøste hende så godt som muligt:-) 

Pludselig er de sutter glemt! 

Anmeld Citér

6. oktober 2016

FruK

I skal bestemme jer for at det skal være slut og så skal I holde fast. I gør det kun værre ved at give efter - det bliver ikke lettere næste gang. Tværtimod tænker jeg.

Vi smed dem (ALLE!) i postkassen. Begge mine unger har selv smidt dem i, for at de bedre kunne forstå, at de jo var væk.

Så...

1. Lad hende selv smide dem i postkassen eller hvad de nu skal. 

2. De skal alle væk - det skal ikke være muligt at fortryde. 

3. Jeg synes belønningen skal falde med det samme - her smed vi dem i postkassen, og så gik vi ind og købte en gave (fra julemanden).

Når hun savner sutten er forklaringen så "dem har vi ikke mere, for dem har du jo selv smidt i postkassen - det var derfor du fik en gave".

Og så forståelse for at hun savner det "denharvi jo ikke mere, men jeg kan godt forstå at du savner den lidt" - og uanset hvad: hold fast når det er gjort, ellers lad være!!

Jeg studser også over at det skulle betyde så meget, hvis hun kun har den om natten - så kan børnehaven vel egentlig være ligeglad...?!

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.