Eksperthjælp: Blødning tidligt i graviditeten

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

314 visninger
0 svar
0 synes godt om
4. oktober 2016

Karen Bøhrnsen

Hej. Jeg er i starten af min graviditet, uge 7+2. I går (fredag) blødte jeg en lille smule, senere på dagen blødte jeg mere. Det var mørke rødt. Og havde lidt smerter, derfor blev jeg mere bekymret. Havde snakket med lægen i torsdags, fordi jeg der kom noget lyserødt ned, og de sagde det var normalt så længe jeg ikke voldsomt bløde og fik smerter. De sagde hvis det skulle ske, så kunne jeg ringe fredag morgen og få akuttid. Mine smerter begyndte self efter lægen havde lukket og der begyndte jeg også at bløde. Fik ringet til lægevagt, og de sagde jeg skulle komme derned, det gjorde jeg så. Men de sagde at jeg bare skulle slappe af og tag med ro, hvilket jeg ikke kan, da jeg er meget bekymret og er i panik. De sagde jeg skulle ligge en tid hos lægen på mandag, hvis der stadig var noget.
- Jeg ved ikke om jeg skal en tur forbi lægevagten i dag? Jeg bløder stadig, og har smerter.

Det skal lige siges, at jeg ikke plejer at få smerter under min mens. Så det undre mig faktisk at jeg har smerter nu.

Håber på at hører fra jer hurtigst muligt

Karens svar

Hejsa

Det er ret normalt at blød tidligt i graviditeten og have lidt murren i underlivet - uden det betyder noget. Det er også normalt at opleve en mindre pletblødning omkring uge 7-8, hvor du skulle have haft din anden menstruation. 

Slimhinderne i din skede, som har også skiftet farve fra rød til mere blålig på grund af den øgede blodgennemstrømning, bliver mere porøse i graviditeten og kan derfor nemmere gå i stykker ved f.eks. samleje. Det er ufarligt, at bløde lidt og føle lidt sammentrækninger i livmoderen i forbindelse med samleje.

Blødning helt tidligt i graviditeten kan dog også være tegn på en tidlig abort.

Barnet eller rettere embryoet (forstadie til foster) er i rivende udvikling lige her i begyndelsen og de forudprogrammerede celler formerer sig hurtigt og effektivt. Op til 50% af alle graviditeter går dog til grunde, de fleste af dem inden kvinden overhovedet når at opdage, hun er gravid. Af den ene og simple årsag at celleformeringen slog fejl. En abort kan diagnostiseres ved scanning.

Hvis kroppen af sig selv udstøder barnet så tidligt, er der ikke så megt andet at gøre, end at holde øje med at du kommer af med alt vævet inde i livmoderen. Nogle gange, skal der en udskrabning til.

Men oftest betyder en smule blødning og lidt murren i underlivet som sagt ikke noget.

Venlig hilsen

Karen Bøhrnsen

Jordemoder og ammekonsulent

like og del: https://www.facebook.com/jordemoder.net/

Karen tilbyder i brevkassen personlig og individuelt tilpasset vejledning i graviditet, fødsel, barsel og ikke mindst i amning.

Se Karens hjemmeside: www.jordemoder.net

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+