Jeg indrømmer ærligt at jeg ikke har læst alle indlæg, men jeg har til gengæld læst arveret....
Grunden til at enhver familieadvokat vil anbefale jer at blive gift når i får barn, er at selvom den danske lovgivning er blevet opdateret flere gange, er den stadig så forældet at det ikke er muligt at sikre hinanden ligeså godt ved hjælp af testamenter, fælleseje mv. som en underskrift på en vielsesattest. Kort og godt.
Det er ikke sandt at man efter 2 års samliv er sidestillede med ægtefæller. Der er nogle få forsikringsselskaber der gør dette, men i forhold til arveloven er det kun ægteskab der tæller. En af de store forskelle er at en samlever ikke er at betragte som livsarving (tvangsarving) og det er både ægtefælle og børn. Hvis din ægtefælle dør og I ikke har skrevet testamente arver dit barn det hele og du får lige præcis intet - du har ikke arveret efter en samlever, hvis samleveren har livsarvinger, dvs. børn.
Noget af det kan klares med et testamente og samejekontrakter på fx hus, og med den nye ændring af arveloven er tvangsarven (der er en brøkdel af boet) blevet begrænset i forhold til tidligere hvor den var ½ af boet. Det betyder at den del af boet man kan råde over ved testamente er større, men der er stadig væsentlig forskel i hvad der skal betales i arveafgift hvis man er livsarving kontra hvis man er samlever. Helt håbløst er det hvis der udover fællesbørn er særbørn..
Hvis I af den ene eller anden grund ikke vil giftes, så gå i det mindste til en familieadvokat og få lavet testamente mv og snakket situationen igennem med advokaten, så I ikke ender i en situation hvor fx den ene af jer dør, og den anden bliver tvunget fra hus og hjem, fordi der skal udredes arv overfor børnene. Eller I går fra hinanden og typisk vil det være manden der ejer bilen, og tv'et osv, osv, mens kvinden har købt mad og tøj osv.. og står tilbage med intet.
Vi er selv blevet gift efter vi fik Freja og har derudover fået lavet et testamente der siger at den længstlevende af os skal arve mest muligt (dvs. Freja og evt. kommende børn skal arve mindst muligt after den der dør først - de arver jo efter den længstlevende)
Anmeld