Det er svært at sige hvilken pasningsform, andre skal vælge, da det kommer an på det enkelte barn og kvaliteten af de enkelte pasningstilbud. Her hos os, har vi slet ikke haft et valg. Hvis man ville have pasningsgaranti, skulle man vælge dagpleje, da vuggestuerne i området er helt fyldt op. Med det store babyboom er dagplejerne også ved at være fyldt op, så denne gang har jeg ikke selv kunnet vælge, hvilken dagpleje jeg ville have, som jeg ellers kunne med storesøster for nogle år siden.
Begge vores unger er startet, da de var 9-10 måneder, og det har været i dagpleje begge gange. Selv om vi ikke har haft muligheden for at vælge vuggestue, er jeg meget glad for, at vores er endt i dagpleje, da dagplejen fungerer supergodt her hos os. Normeringen hedder max. 4 børn til 1 voksen medmindre, der er et gæstebarn, og dette er kommunal dagpleje, så normeringen varierer nok fra kommune til kommune.
Dagplejegruppen mødes fast 1 gang om ugen til fælles leg i den lokale gymnastiksal og hver anden uge i legestue. Derudover mødes de på kryds og tværs, som de har lyst til, så vores børn kender hinanden og de andre dagplejere de få gange, de har skullet i gæstepleje. Derudover har gruppen et tæt samarbejde med børnehaven, så da vores datter skulle starte i børnehave kendte hun allerede børnehaven, pædagogerne og mange af de andre børn.
Havde vi haft et valg, ville vi derfor også have valgt dagpleje pga. den måde det fungerer så godt i vores område. Havde det i stedet været en gruppe, som dem man hører skrækhistorier om med dagplejemødre, der er brændt ud, fremmede gæsteplejere og mange fraværsdage, så ville vi hellere have haft vuggestue.
Anmeld
Citér