Eksperthjælp: Motion og graviditet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

362 visninger
0 svar
0 synes godt om
2. september 2016

Karen Bøhrnsen

Min mand og jeg prøver på at blive gravide og hvem ved, måske er den der allerede. Jeg bevæger mig mod datoen for min mens og vi håber i spænding på den udebliver, så vi kan tage en test

Min bekymring er, at jeg træner.
Jeg løber 3 gange i ugen i ca. en halv times varighed, hvor dele af turen er høj intensitet. Udover det styrketræner jeg 2 gange om ugen, hvor jeg ikke bærer noget, der vejer mere, end at jeg kan tage 3 sæt med 15 gentagelser i hver øvelse.
4-5 gange i ugen dyrker jeg også meditativ yoga.

Jeg har læst mig frem til, at man gerne må fortsætte med træning på samme niveau, hvis ens krop er vandt til det, men at man skal sætte præstationen lidt ned.

Men må man så også det? Er der noget man skal være mere påpasselig med end andet? Hvad med yoga, hvor jeg jo strækker mave og ryg rigtig meget?

Jeg håber virkelig der er nogen, som sidder inde med en viden, der kan hjælpe mig. Jeg synes bare det er så ærgerligt, hvis jeg skal stoppe mine gode motionsvaner.

Mvh NyMorPåVej

Karens svar

Kære NyMorPåVej

Ja, hvor er det spændende, om der kommer to streger på testen om ikke ret længe.

Du må  gerne fortsætte dine gode motionsvaner, hvis du bliver gravid. Du skal blot ikke intensivere yderligere.

Som udgangspunkt er motion godt for gravide - der er en lang række fordele ved at være aktiv i graviditeten - fysisk aktive gravide har færre komplikationer under fødslen, føder i gennemsnit fem dage før inaktive kvinder, har nemmere ved at føde og har typisk et kortere fødselsforløb.

Det  er dog vigtigt, at du hele tiden mærker efter og reagerer på, når din krop siger fra. Du bliver mere blød i dine led, når du er gravid og skal passe på med at overstrække dine led. Du skal reager på smerter i ryg og lænd, som kan være tegn på overbelastning. Og du skal i særdeleshed reagere på plukveer. Du må gerne have plukveer, når du dyrker motion - plukveerne skal blot gå væk igen, når du hviler dig. Plukveerne må ikke gøre ondt og tage til i intensitet og hyppighed. 

Hvis du oplever, at din krop siger fra, kan langt de fleste fysik aktive gravide "sadle om" og cykle eller svømmetræne. 

Læs mere her om Sundhedsstyrelsen anbefalinger om motion: https://sundhedsstyrelsen.dk/da/sundhed-og-livsstil/fysisk-aktivitet/anbefalinger/gravide

Venlig hilsen

Karen Bøhrnsen

Jordemoder og ammekonsulent

like og del: https://www.facebook.com/jordemoder.net/

Karen tilbyder i brevkassen personlig og individuelt tilpasset vejledning i graviditet, fødsel, barsel og ikke mindst i amning.

Se Karens hjemmeside: www.jordemoder.net

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.