Eksperthjælp: Ingen appetit til aftensmad

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

698 visninger
0 svar
0 synes godt om
2. september 2016

Sarah John

Hej Sarah. Jeg har en datter på snart 17 måneder. Hun spiser som regel rigtig godt i løbet af dagen, både herhjemme og i dagplejen. Vores problem er aftensmaden. Hun spiser for det første ikke rigtigt noget kød eller fisk om aftenen, og heller ikke det vilde af grøntsager. Hun smager ofte generelt på tingene, men vrænger lidt på hovedet og spytter det derefter ud igen. Kartofler og fx broccoli og blomkål som hun var rigtig glad for tidligere gider hun slet ikke rigtigt nu. Hun vil gerne have pasta og ris og den slags, men det skal være uden eksempelvis kødsovs. Hun er til gengæld glad for sovs, ketchup og diverse dyppelse, som hun vil spise med gaflen eller fingrene. Og hun elsker brød i div. afskygninger. Jeg er efterhånden ved at være lidt fortvivlet, da jeg snart ikke ved hvad vi skal gøre, og også fordi hendes far er ret kræsen.. Serverer vi rugbrød om aftenen så spiser hun en stor portion, men vi vil ikke vænne hende at hun altid bare kan få rugbrød. Vi er enige om, at hun må spise det vi serverer, og hun spiser jo ellers godt til de andre måltider. Men jeg tænker jo alligevel, at hun må være sulten, og jeg vil jo heller ikke sulte hende, også fordi hun er en ret aktiv pige. Og jeg bliver altså lidt fortvivlet da jeg tænker om hun har brug for jerntilskud? Jeg prøver virkelig at variere vores kost, og jeg vil jo hendes bedste. Ser frem til dit svar Mange hilsner Anne Marie

Sarahs svar

Hej Anne Marie,

Tak for dit spørgsmål.

Det er slet ikke usædvanligt at børn er selektive i deres madvaner i perioder. Hvis din datter trives, tror jeg du skal se tiden lidt an. Hvis hun er glad, vokser og har energi til leg, skal du ikke være bekymret hvis hun i en periode spiser mindre til aftensmaden og slet ikke, hvis hun spiser godt i løbet af dagen :-) Du kan også overveje, om hun er lidt for træt til at spise om aftenen og du alternativt skal servere et lille større sent eftermiddagsmåltid i form af lidt udskårne grøntsager eller andet, som alligevel vil indgå i jeres aftensmåltid. Eller om I skal spise 30 minutter tidligere end I plejer, hvis I kan :-)

Jeg vil anbefale, at I bliver ved med at tilbyde hende varieret mad, men acceptere, hvis der er noget hun ikke har mod på at spise. Du kan tænke på, at servere de retter hun godt kan lide et par gange om ugen, mens du resten af ugen forsøger dig med retter I selv gerne vil have. Prøv at være opmærksom på altid at servere noget velkendt på tallerken, sammen med det nye. Når du fx ved at hun godt kan lide pastaskruer, kan du prøve at servere det med en kødsauce ved siden af, så hun selv kan dyppe skruerne heri, eller servere med en anden dyppelse fx hummus.

Medmindre hun er småtspisende, synes jeg ikke du skal begynde at give hende vitamin eller mineral tilskud. Hvis din datter ikke er så glad for kød ved aftensmåltidet, kan du være opmærksom på hun får andre proteiner i løbet af dagen – måske i form af leverpostej og kødpålæg på rugbrødsmadderne til frokost – så behovet for protein bliver dækket ad den kanal. Fisk er også en god proteinkilde, og indeholder også en masse andre gode sager. Du kan bruge alle mulige slags fiskepålæg som fx makrel på dåse. Kød er en god kilde til protein og jern. Hvis man ikke spiser kød, er der dog andre gode kilder til proteiner. Bælgfrugter er en god kilde til protein, så det kunne være en god idé at servere. Bælgfrugter er fx bønner, linser og kikærter. Andre gode kilder er æg, mælk, nødder, havregryn, brød, kerner, korn som også indeholder protein, tørret frugt, grønne grøntsager (spinat, grønkål og broccoli), tofu, og miso.

Jeg håber at dette kan hjælpe dig lidt.

Venlig hilsen

Sarah John

God mad giver glade maver og trygge forældre. Derfor ønsker vi i Semper, at dit barn får den bedste mad, og at du får den bedste viden om ernæring, og hvad der er godt for den lille mave. På Sempers hjemmeside finder du alle vores varianter, opskrifter, tips, og gode råd om barnets mad det første år. Og finder du ikke svar på dit spørgsmål, kan du spørge os om alt, der har med dit barns udvikling og ernæring at gøre. Vi er klar til at hjælpe dig, når der er noget, du gerne vil vide mere om.

Se Sarahs hjemmeside: www.semper.dk

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.