Eksperthjælp: Graviditet og natarbejde

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

603 visninger
0 svar
0 synes godt om
1. september 2016

Karen Bøhrnsen

Hej.

Jeg har for et par dage siden endelig fået positiv graviditetstest! Det er længe ventet efter 3 inseminationer og det lykkedes nu i 2. Ivf forsøg. Jeg har endometriose så det har været svært.

Jeg er meget bange for, at det skal ende med abort. Det skyldes, at jeg tidligere har haft en missed abortion, hvor jeg begyndte at bløde i uge 7. Pletblødte ca 14 dage indtil fuldstændig abort. Jeg har nu job hvor jeg har skiftende arbejdstider inkl. 16-17 timers vagter om natten. Ikke altid mulighed for hvile. Ved sidste abort arbejdede jeg under lignende forhold. Er der kendskab til at dette kan øge
abortrisikoen og kan man kræve at få omlagt arbejdet til dagarbejde? Det er jo ikke sjovt for mine kollegaer, men kan næsten ikke bære hvis jeg igen skal få abort. Jeg tror ikke mit arbejde har politik på området, og er bange for at fremstå "arbejdssky", men er samtidig også utroligt nervøs for at komme til at ødelægge graviditeten.

På forhånd tak for hjælpen.
Med venlig hilsen
Den nervøse natarbejder

Karens svar

Kære nervøse natarbejder 

Først engang tillykke med din graviditet.

Enkeltstående nattevagter øger ikke risikoen for spontan abort. 

En undersøgelse fra Århus Universitet har dog vist at faste nattevagter (mere end 14 om måneden) fordobler risikoen for spontan abort. Undersøgelsen, der er en del af forskningsprojektet "Bedre sundhed for mor/barn", tager udgangspunkt i over 40.000 gravide. 420 af de gravide havde fast natarbejde, og 11 af dem fik spontan abort.

Forskning har desuden vist at nattevagter kan organiseres, så de giver mindst muligt gene, ikke kun for gravide, men også for resten af arbejdspladsen. Se mere om det det i Branche-arbejdsmiljørådets pjece: Natarbejde, hvad gør det ved dig - og hvad gør du ved det?

Jeg håber du kan få en dialog op med din arbejdsplads og din leder, så du ikke bliver alt for belastet af dit arbejde. Du kan evt. foreslå at få lavet en Arbejdspladsmiljø-vurdering (APV). Den kan dog nok ikke nå at komme i stand i din graviditet, men vil kunne komme fremtidige gravide på din arbejdsplads til gavn.

Venlig hilsen

Karen Bøhrnsen

Jordemoder og ammekonsulent

like og del: https://www.facebook.com/jordemoder.net/

Karen tilbyder i brevkassen personlig og individuelt tilpasset vejledning i graviditet, fødsel, barsel og ikke mindst i amning.

Se Karens hjemmeside: www.jordemoder.net

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+