Jeg har selv været ramt af depression i mine unge år, og begyndte så småt at få det bedre et halvt års tid efter jeg mødte min kæreste som 20-årig. Kort efter jeg mødte ham begyndte jeg også at blive skruk og pressede lidt på med, at jeg godt kunne se os få en baby indenfor de næste par år.
Min kæreste var ikke afvisende, men det var meget vigtigt for ham, at jeg skulle være fuldstændig ude af mit sygdomsforløb - aftalen blev, at vi kunne smide præventionen, når jeg havde været rask og medicinfri i et år.
Jeg var 24 da jeg fødte min datter, så det tog alligevel et par år for mig, at komme helt ovenpå. I den tid blev jeg også mere afklaret med hvad jeg ville i forhold til uddannelse, hvilket indebar et skift fra én videregående uddannelse til anden, og blev i det hele taget mere moden og lærte rigtig meget om mig selv.
Efter fødslen havde jeg en hård periode, hvor jeg lige skulle omstille mig til forældrerollen (jeg er som du hypersensitiv, og kan være udfordret på visse punkter), men jeg undgik heldigvis fødselsdepression, som man ellers er i risikogruppen for, når man tidligere har lidt af depression.
Set i bakspejlet er jeg rigtig glad for at vi ventede de par år ekstra det tog for mig, at blive fuldstændig psykisk stabil. At få et barn er bare hårdere end man overhovedet kan forestille sig, og hvis man i forvejen har nogle udfordringer rammer det altså dobbelt hårdt.
Og lige en ekstra note i forhold til uddannelse, så ved jeg ikke hvor du står henne i forhold til det, men jeg vil virkelig anbefale, at man kommer godt i gang med det inden man får børn - især hvis man kan være lidt udfordret af manglende psykisk overskud. Jeg oplevede ihvertfald, at det var langt sværere at være "på" hele dagen i skolen, når jeg også skulle være det med barn derhjemme, og jeg var glad for, at jeg kun havde et halvt år tilbage af studiet efter barsel. Dette er baseret på mine egne erfaringer med, at det kan være en udfordring at gå i skole, når man er hypersensitiv - jeg trives langt bedre i mit nuværende job, hvor jeg kan sidde og fordybe mig i egne opgaver, end jeg nogensinde gjorde i skolen.