Anonym skriver:
Hej alle jer skønne kvinder.
Nu skal i høre, jeg er lige fyldt 20år og har været sammen med min kæreste, som er 37år, i 2 år cirkus. Efter jeg mødte ham har jeg været helt skruk! Har aldrig tænkt på børn før, men nu, shit! Vi har det rigtig godt sammen, og aldersforskellen har aldrig været et problem.
Det seneste år har jeg desværre været gået ned med angst og depression, og det hele var ret så forfærdeligt. Nu er jeg heldigvis i bedring og er nu startet i praktik og det hele køre nogenlunde på skinner.
Jeg havde lavet en aftale med mig selv, at jeg skulle være mindst 20. Nu er jeg 20, og nu kommer det hele meget tæt på. Og spørgsmålene kommer, er jeg klar? skal vi vente? min kæreste bliver også ældre? hvad med min angst? hvad siger min forældre? osv. I kender dem måske? hehe. Min søster og andre tætte har hele tiden sagt at de synes jeg virker klar og afklaret.
Min kæreste har ingen børn og vi har egentlig heller ikke snakket om det, endnu. Så jeg skal jo også har snakket med ham først. Jeg er så evig bange for den samtale.
Håber i forstår min situation. Jeg tror bare jeg har brug for råd og erfaringer fra jer? Både med hensyn til, ung-mor-titlen, fortid med angst og den "alvorlige snak" med kæresten?
Knus fra mig
Jeg kender følelsen. Jeg blev også hamrende skruk da jeg var 20. Det slog mig virkelig som en hammer. Nu er jeg 24 år, gravid og er faktisk stadig i en situation, hvor jeg ville råde min kommende datter til at vente. Jeg har taget det risky valg, fordi jeg er så skruk, at jeg ikke kunne lade være.
Jeg vil dog alligevel sige vent. For der er alligevel nogle ting i din situation, som er en del anderledes end min egen (som jeg som nævnt i forvejen synes er risikabel) og hvor mine alarmklokker ringer.
Jeg er alligevel 4 år ældre end dig - og hold op hvor er der sket meget udvikling på de 4 år (og der sker helt sikkert også en masse på de 4 næste år).
Da jeg blev gravid havde jeg 2 færdiggjorte bacheloruddannelser og et optagelsesbrev til min kandidat, som jeg når at færdiggøre et semester af inden barsel. Du er i praktik, hvilket lyder lidt "shaky" mht fremtidsplaner/tjek på hvad du vil med livet ud over at være mor.
Vi har fælles en stor opsparing (pga lejlighedssalg), som kan fungere som økonomisk buffer og en kæreste som stort set er færdiguddannet på sin kandidat med studiejob, som betaler det samme som et almindeligt fuldtidsjob. Ved self ikke om I har styr på det - men igen lyder praktik ikke som et specielt godt økonomisk fundament.
Jeg har en kæreste, som er 30 år og som er mega klar på at være 50-50 omkring barn og husholdning og som i øvrigt er fuldstændigt indstillet på at acceptere de potentielle nedture i parforhold osv, som et barn giver. Vi har snakket og forventningsafstemt i LANG tid inden beslutningen blev taget.
Ovenstående er jo ikke forudsætninger for at give et barn tryghed og kærlighed eller en god opvækst. Men jeg er overbevist om, at det vil øge chancen for, at baby-eventyret bliver en nogenlunde succes. Derudover synes jeg at 20 og 37 lyder ret vildt. 17 år i sig selv er jo ikke voldsomt, men du har næsten lige været et barn og han har været voksen i evigheder? Ved godt at dette er subjektivt. Men jeg har dårlige erfaringer både fra mig selv og veninder med den slags forhold, hvor gran voksne mænd gider meget unge piger (du var 18, da i startede og nede i et sort hul - her ringer mine alarmklokker også).