Eksperthjælp: Tyggetræning 8 måneder

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

402 visninger
0 svar
0 synes godt om
16. august 2016

Sarah John

Hej! (Kom lige til at sende for tidligt lige før...) Men mit spørgsmål går på min søn på 8 måneder. Vi har været i gang med skemad siden 5 måneder, og det er gået nogenlunde fint, med de op og nedture der sikkert følger med. Han er ikke typen der sluger alt råt, og kan godt blive sur og frustreret undervejs. Når han får grød og grov mos, spiser han det fint. Men når vi giver ham små stykker mad i hånden, kniber det lidt mere. Han er glad for at sidde og lege med maden, og det får han selvfølgelig lov til. Han er også dygtig til at putte mad i munden, og tyggeevnen kan jeg se bliver bedre og bedre. Men i en periode har han bare haft for vane at han ikke synker maden, men lige så stille lader det sive ud af munden igen. Så tager han et nyt stykke mad som bliver tygget godt og så siver ud igen (Han spytter det ikke ud). Er det helt normalt? Jeg har ikke set andre børn gøre det samme, og jeg bliver lidt i tvivl om han får nok at spise når det ikke bliver sunket. Nogle ting glider dog ned, fx torskerogn, fiskefrikadeller, helt blød frugt som ferskner osv. Men brød, kogte grøntsager i små stykker, ost, kogte æg og pastaskruer og lignende ting vil han ikke synke. Har du nogle tips til hvad vi kan gøre for at han stadig får noget ned, men også bliver udfordret mht. kosten? Vi kan jo ikke fortsætte med kun at give ham skemad

Sarahs svar

Hej "ninibadini",

Tak for dit spørgsmål.

Hvor er det dejligt at høre, at din dreng er så godt i gang med skemaden, og at han spiser så mange forskellige slags mad :-)

Det er helt normalt, at det er mere udfordrende for det lille barn at spise mad der skal tygges. Det skal trænes, og det lyder som om han er godt på vej, når du skriver, at du kan mærke at tyggeevnen bliver bedre og bedre. For at hjælpe ham i gang med tyggemaden, kan det være en god idé at give ham maden i siden af munden, så han ikke først skal bruge tungen til at flytte maden ud i siden af munden, men kan gå i gang med at bearbejde maden med det samme.

Du kan overveje, om der er nogle typer af mad, som sætter sig i ganen og han derfor ikke kan komme til at synke. Det kan fx godt ske, når barnet spiser brød, hårdkogt æg og lignende. Så vil det være helt naturligt, at maden lige så stille kommer ud igen. Derfor vil jeg tro, at det er et spørgsmål om tid og øvelse, før han får knækket den sidste kode med hensyn til den mad der skal tygges :-)

Jeg håber, at dette kan hjælpe dig :-)

Venlig hilsen

Sarah John

God mad giver glade maver og trygge forældre. Derfor ønsker vi i Semper, at dit barn får den bedste mad, og at du får den bedste viden om ernæring, og hvad der er godt for den lille mave. På Sempers hjemmeside finder du alle vores varianter, opskrifter, tips, og gode råd om barnets mad det første år. Og finder du ikke svar på dit spørgsmål, kan du spørge os om alt, der har med dit barns udvikling og ernæring at gøre. Vi er klar til at hjælpe dig, når der er noget, du gerne vil vide mere om.

Se Sarahs hjemmeside: www.semper.dk

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.