Eksperthjælp: 1. lægeundersøgelse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

328 visninger
0 svar
0 synes godt om
4. august 2016

Karen Bøhrnsen

Hej.
Jeg er så vidt jeg ved sidst i 9. Uge og 3!vil være i 11. Uge ved første læge besøg. Hvad kan jeg forvente sker? Er der nogle spørgsmål jeg skal forberede mig på eller noget jeg skal spørge om der inde hvis jeg ikke får det at vide?
Det er min første graviditet og den var ikke planlagt men heller ikke uønsket. Jeg kommer til at være alene under graviditeten da min mand er igang med at afslutte sit studie i Finland.
Har du eventuelt nogle gode råd til mig?
Mvh M

Karens svar

Kære M

Tillykke med din graviditet!

1. lægeundersøgelse ligger omkring uge 8-10. Man får tilbudt at få taget en blodprøve, en doubletest, der sammen med nakkefoldsscanningen i uge 11-12, kan beregne risikoen for at får en barn med kromosomfejl. Lægen vil også undersøge blodtryk, stixe urinen og udfylde en vandrejournal og svangrepapirer. Vandrejournalen følger den gravide, og svangrepapirerne sender lægen videre til fødestedet.

Vandrejournalen er et stykke papir, hvor lægen, jordemoren og andre kan notere, når de har foretaget en undersøgelse af den gravide. Man får selv en kopi af vandrejournalen første gang, lægen undersøger graviditeten, og man skal altid have den med til læge, jordemoder og på fødegangen. Det er også en god ide at tage vandrejournalen med på ferie.

Svangrepapirerne et værktøj og et kommunikations-led mellem egen læge og fødestedet, som får oplysninger til brug for risikoopsporing. Hvis man f.eks. har en nær slægtning med sygdom, kan det være, der skal tages forholdsregler eller foretages ekstra undersøgelser.

Nogle læger tilbyder også at lave en gynækologisk undersøgelse ved første lægebesøg for at se og mærke, om alt er, som det skal være, og det kan også være, man bliver podet for forskellige sygdomme.

Jeg vil anbefale dig at søge viden om graviditet og fødsel - søg gerne på nettet, men du skal sikre dig at informationerne stammer fra jordemødre, læger eller andre profesionelle. Undgå at at læse om de dårlige graviditets og fødselshistorier. Det kommer til at farve dine egne forstillinger alt for meget.

Følg også gerne dit eget fødesteds fødselsforberedelse og find også gerne graviditetshold, du kan følge.

Nu, din mand er i Findland, vil jeg anbefale dig at finde en tæt veninde aller et andet familie medlem, du kan dele din graviditet med, dele de små daglige oplevelser - få nogle fælles minder med.

Held og lykke med din graviditet ;-)

Venlig hilsen

Karen Bøhrnsen

Jordemoder og ammekonsulent

www.jordemoder.net

like og del: https://www.facebook.com/jordemoder.net/

Karen tilbyder i brevkassen personlig og individuelt tilpasset vejledning i graviditet, fødsel, barsel og ikke mindst i amning.

Se Karens hjemmeside: www.jordemoder.net

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+