Eksperthjælp: 6 år og problemer med udtalen af K og G-lyde

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.119 visninger
0 svar
0 synes godt om
1. august 2016

Helle Hansen

Hej Helle.
Jeg har har skrevet til dig en gang før omkring min datter.hun bliver 6 i næste uge og skal starte i skole efter sommerferien.
Hun har længe haft problemer med, at sige sige K og G. Jeg har har øvet forskellige ting med hende i samarbejde med børnehaven.
Nu kan hun faktisk godt udtale de forskellige ord med K og G hvis hun koncentrerer sig.Men det er blevet en " dårlig " vane for hende, at udtale det forkert. Eller det er kodet forkert ind i hendes hjerne.( hvis man kan kalde det det.) Så hele dagen når der er fart på og gang i den siger hun det stadig forkert. Jeg ved ikke helt hvordan jeg uden, at rette på hende hele tiden kan hjælpe hende med ændre det.
Vi har prøvet, at optage en masse ord og hun kan med det samme høre hvilke ord hun udtaler forkert.
Børnehaven siger, at hun sagtens kan.problemet er fordi hun har for travlt og snakker meget hurtigt.

På forhånd tak...

Helles svar

Kære Bella,

Tak for dit spørgsmål. Du er langt fra den eneste forælder, som har denne udfordring. Det lyder rigtig godt at din datter kan høre, når ordene er udtalt med en anden lyd end k/g, og det lyder også rigtig godt at hun er i stand til at udtale lydene i ordene korrekt, når i har fokus på det. Som du selv nævner kan det blive en vane, og som med alle andre vaner kræver det en fokuseret indsats at ændre en sådan vane. I har allerede været i gang, og det er et godt udgangspunkt i har skabt. Jeg forstår din bekymring om hele tiden at skulle rette på din datter. I kan gøre flere ting, som kan imødekomme dette. fx kan i i en periode fokusere på udvalgte ord, som er hyppigt forekommende i hverdagen, og evt. vigtige for din datter at kunne udtale korrekt. Afsæt tid hver dag til at øve disse ord. Du kan også aftale med din datter at du i et givent tidsrum fx 10-15 minutters samtale hver dag husker hende på at udtale k/g-lydene korrekt.

Jeg håber du kan bruge mit svar,

De bedste hilsner

Helle

Helle svarer på spørgsmål om dit barns sproglige udvikling, om hvor man kan søge hjælp, hvis ens barn har brug for en talepædagogisk indsats, om sprogstimulering mm. Helle holder desuden foredrag om børns tidlige sproglige udvikling i mødregrupper og på barselscafeer.

Se Helles hjemmeside: www.sprogligudvikling.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.