Anonym skriver:
Det er også der jeg er i min tanker. Ikke fordi at alt skal gå op i "noget for noget" men hvor føles det bare øv..
Min nærmeste familie er vi bare ikke mange, og vi kan max blive 30 i alt.
Jeg har én veninde som jeg ønsker skal med (vi skrev vores bachelor sammen) og ved ikke om de andre vil kigge skævt til mig, at hun bliver inviteret og ikke dem?
Vil jo helst ikke såre nogle.. Det er svært.
For mig er noget for noget slet ikke en brik i overvejelserne. Nogle har store familier, andre har små. Har man en lille familie, men er social og udadvendt er vennerne ofte en slags forlænget familie, som er med til alle livets fejringer.
Vil man have et bryllup med fx 100 gæster, er vi nogle, der uden problemer kunne fylde pladserne med familiemedlemmer, som er en fast del af ens liv. Det er simpelthen svært at få klemt venner og kolleger ind, da de 'skubber' familiemedlemmer ud af pladserne.
Hvis du har en lille familie og gerne vil have, at venner tager del i din store dag, ville jeg invitere dem uden tanke på, om de havde inviteret mig til deres bryllupper. Du er med til at definere dine egne venskaber. Du kan tolke dine veninders 'manglende' invitationer til dig som afvisninger og gengælde deres afvisninger af dig. Så lader du dem og dine (fejl)tolkninger (måske har de store familier, måske hader de (eller deres mand) store fester, måske betalte deres forældre gildet og havde medbestemmelse over gæstelisten, måske, måske, måske...) styre dine venskaber.
Eller du kan agere, som du mener er det rigtige for dig og liv. Hvis du mener, at du ikke bryder dig om noget for noget, hvorfor så lade dig fastlåse af det princip?