HPV vaccine - kondylomer?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. juli 2016

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Hvis man har været smittet med kondylomer inden vaccinen (man får ikke altid synlige udbrud) hjælper vaccinen ikke på netop det.

Den forbygger kun :-)

Jeg har aldrig haft det før. :-) 

men jeg har fået tid hos lægen på mandag så det lige kan tjekkes for en sikkerheds skyld :-)

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. juli 2016

Spireren

Altså vi er enig om HPV vaccinen skal som hovedregel beskytte mod livmoderhalskræft kondylomer er en kønssygdom som klamydia altså jeg har dem og er i behandling og er blevet HPV vaccineret... Der er altså ingen sammenhæng imellem de 2 ting...

Anmeld Citér

29. juli 2016

Jeia

Spireren skriver:

Altså vi er enig om HPV vaccinen skal som hovedregel beskytte mod livmoderhalskræft kondylomer er en kønssygdom som klamydia altså jeg har dem og er i behandling og er blevet HPV vaccineret... Der er altså ingen sammenhæng imellem de 2 ting...

Det er den samme virus, men forskellige typer, der kan give kondylomer og livmoderhalskræft. Om vaccinen også beskytter mod kondylomer, afhænger af vaccinen. Der findes en to-valent vaccine, der beskytter mod typerne 16 og 18, som er de typer der hyppigst forårsager livmoderhalskræft. Men der er også andre typer HPV der kan give livmoderhalskræft. Der er også en fire-valent vaccine, der udover typerne 16 og 18 også beskytter mod typerne 6 og 11, som er de typer der hyppigst giver kondylomer.

Det er vist den to-valente der bliver brugt i børnevaccinationsprogrammet pt. Men trådstarter kan være vaccineret med den fire-valente, og derfor være rimeligt godt beskyttet mod kondylomer, hvis hun ikke er smittet med en anden type HPV eller har været smittet med 6 eller 11 inden vaccinationen. 

Anmeld Citér

29. juli 2016

Spireren

Jeia skriver:

Det er den samme virus, men forskellige typer, der kan give kondylomer og livmoderhalskræft. Om vaccinen også beskytter mod kondylomer, afhænger af vaccinen. Der findes en to-valent vaccine, der beskytter mod typerne 16 og 18, som er de typer der hyppigst forårsager livmoderhalskræft. Men der er også andre typer HPV der kan give livmoderhalskræft. Der er også en fire-valent vaccine, der udover typerne 16 og 18 også beskytter mod typerne 6 og 11, som er de typer der hyppigst giver kondylomer.

Det er vist den to-valente der bliver brugt i børnevaccinationsprogrammet pt. Men trådstarter kan være vaccineret med den fire-valente, og derfor være rimeligt godt beskyttet mod kondylomer, hvis hun ikke er smittet med en anden type HPV eller har været smittet med 6 eller 11 inden vaccinationen. 

Nå men trådstarter skal ikke blive nervøs hvis det er kondylomer for jeg har fået den 4-valente, min datter vil få den den 2-valente om ikke mange år... (irellevant men føler lidt du skriver som om jeg er teenager!)

Især hvis det kun er en enkelt kondylom, jeg havde desværre gået med mine i noget tid, fordi læge først siger det er hudflapper så de var begyndt at gro oven på hinanden. Det kan være en lang behandlings process men ikke noget slemt. 

Anmeld Citér

29. juli 2016

Anonym trådstarter

Spireren skriver:

Jo det er der altså. HPV vaccinen beskytter mod en type kondylomer. Men andre typer dækker den ikke. Det fik jeg at vide af min læge i morges da jeg ringede og spurgte.

Men hvis du har kondylomer, kan du så fortælle om det gør ondt nogle steder? Og hvordan behandlingen foregår hvis det er oppe i selve skeden? 

Anmeld Citér

29. juli 2016

Anonym trådstarter

Jeia skriver:

Jeg har fået 4 valent vaccinen. Betyder det så at jeg ikke burde kunne få kondylomer eller misforstår jeg noget?

min læge sagde bare i morges at vaccinen dækker mod nogen af dem men ikke alle. 

Har aldrig haft det før og har der ret dårligt med det. Sådan at jeg går og har ondt i underlivet lige pludselig og nederst i maven som om jeg skal have min mens hele tiden. Er hele tiden mange for det er alvorligt :-(

Anmeld Citér

29. juli 2016

Spireren

Anonym skriver:

Jo det er der altså. HPV vaccinen beskytter mod en type kondylomer. Men andre typer dækker den ikke. Det fik jeg at vide af min læge i morges da jeg ringede og spurgte.

Men hvis du har kondylomer, kan du så fortælle om det gør ondt nogle steder? Og hvordan behandlingen foregår hvis det er oppe i selve skeden? 

Det gjorde ikke ondt nogen steder med mindre de var irriteret...

Behandlingen forgår sådan at der bliver duppet en væske på som er ætsende det skal sidde i 4 timer mener jeg en alm behandling er og så skal det skylles af igen og det fortages nogle gange med nogle dages mellemrum eller en uges mellemrum eller mere...

I mit tilfælde var det så slemt at min læge henviste mig til hudlæge for at det kunne gøre det mere intenst de både frøs og duppede dem... den alm behandling er slet ikke slem... når de bliver froset er det lidt mere ubehageligt bagefter...

Anmeld Citér

29. juli 2016

Anonym trådstarter

Spireren skriver:

Det gjorde ikke ondt nogen steder med mindre de var irriteret...

Behandlingen forgår sådan at der bliver duppet en væske på som er ætsende det skal sidde i 4 timer mener jeg en alm behandling er og så skal det skylles af igen og det fortages nogle gange med nogle dages mellemrum eller en uges mellemrum eller mere...

I mit tilfælde var det så slemt at min læge henviste mig til hudlæge for at det kunne gøre det mere intenst de både frøs og duppede dem... den alm behandling er slet ikke slem... når de bliver froset er det lidt mere ubehageligt bagefter...

Okay men dine må så sidde udvendig ikke? 

Jeg har ikke en eneste udvendig kun den ene indvendig så kan jo ikke smører den hver 4 time og skylle efter

får ofte ondt i underlivet og nederst del af maven de sidste par dage. Men tænker det nok mest er psykisk 

Anmeld Citér

30. juli 2016

Jeia

Anonym skriver:

Jeg har fået 4 valent vaccinen. Betyder det så at jeg ikke burde kunne få kondylomer eller misforstår jeg noget?

min læge sagde bare i morges at vaccinen dækker mod nogen af dem men ikke alle. 

Har aldrig haft det før og har der ret dårligt med det. Sådan at jeg går og har ondt i underlivet lige pludselig og nederst i maven som om jeg skal have min mens hele tiden. Er hele tiden mange for det er alvorligt :-(

Det er rigtigt som din læge siger. Hvis du er smittet med en anden type HPV, kan du desværre godt få kondylomer. Eller hvis du er blevet smittet med type 6 eller 11 inden vaccinationen, det kan rigtig lang tid efter smitte før eventuelle symtomer kommer. 

Men det er jo slet ikke sikkert, at det er en kondylom. Og selv om kondylomer er generende, er de ikke farlige. Det er ikke dem, der giver livmoderhalskræft. 

Anmeld Citér

30. juli 2016

Spireren

Anonym skriver:

Okay men dine må så sidde udvendig ikke? 

Jeg har ikke en eneste udvendig kun den ene indvendig så kan jo ikke smører den hver 4 time og skylle efter

får ofte ondt i underlivet og nederst del af maven de sidste par dage. Men tænker det nok mest er psykisk 

Jeg havde en inde i endetarmen... når den sidder som du siger den gør så hjælper lægen dig med at få det på...

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.