HPV vaccine - kondylomer?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.178 visninger
25 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
28. juli 2016

Anonym trådstarter

Er der nogen der ved dette;

jeg gik HPV vaccine programmet igennem for 6 år siden. Så kan jeg vel ikke smittes med kondylomer nu? 

Udfra hvad jeg kan læse mig frem til ser det ikke sådan ud. Men er alligevel i tvivl efter lige at have mærket en lille bule på skedevæggen ved onani. 

Kontakter selvfølgelig læge i morgen 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. juli 2016

Anonym trådstarter

Slet ingen?

Anmeld Citér

29. juli 2016

Mo9ca

Er sakset fra  diskret-behandling.dk

Er kønsvorter (kondylomer) farlige?

Kønsvorter kan være rigtig ubehagelige, men de er normalt ikke farlige. Oplever du dog ukontrollerede blødninger fra vorterne skal du søge læge. Blokerer vorterne åbningen til urinrøret, således at vanladning ikke er muligt, skal du ligeledes søge læge.

Det er en myte at kønsvorter kan udvikle sig til livmoderhalskræft. De typer af HPV virus som forårsager kønsvorter er ikke de samme som forårsager livmoderhalskræft. Det er dog muligt at smittet med begge typer af HPV. Er du bekymret, så kontakt egen læge.

Så kondylomer har ikke rigtig noget med HPV programmet at gøre. Du er stadig beskyttet mod livmoderhalskræft men ikke kønsvorter (hvis det vel at mærke er det du har fundet forneden).

Mvh. M

Anmeld Citér

29. juli 2016

Mo9ca

Mo9ca skriver:

Kønsvorter kan være rigtig ubehagelige, men de er normalt ikke farlige. Oplever du dog ukontrollerede blødninger fra vorterne skal du søge læge. Blokerer vorterne åbningen til urinrøret, således at vanladning ikke er muligt, skal du ligeledes søge læge.

Det er en myte at kønsvorter kan udvikle sig til livmoderhalskræft. De typer af HPV virus som forårsager kønsvorter er ikke de samme som forårsager livmoderhalskræft. Det er dog muligt at smittet med begge typer af HPV. Er du bekymret, så kontakt egen læge.

Så kondylomer har ikke rigtig noget med HPV programmet at gøre. Du er stadig beskyttet mod livmoderhalskræft men ikke kønsvorter (hvis det vel at mærke er det du har fundet forneden).

Mvh. M

Ps. En bule i skedevæggen kan være alt muligt andet end kondylomer. Havde selv en for år tilbage (da jeg ikke var seksuelt aktiv). Det var en hævet lymfe som forsvandt efter noget tid.

Mvh. M

Anmeld Citér

29. juli 2016

Anonym trådstarter

Mo9ca skriver:

Mvh. M

Hmm på flere andre sidder og på vaccinationskortet står der bare at den også kondylomer. 

Må hellere få ringet til lægen Idag og blive tjekket uanset hvad. 

Har aldrig haft det før. Så har ingen forstand på det 

Anmeld Citér

29. juli 2016

Mo9ca

Anonym skriver:

Hmm på flere andre sidder og på vaccinationskortet står der bare at den også kondylomer. 

Må hellere få ringet til lægen Idag og blive tjekket uanset hvad. 

Har aldrig haft det før. Så har ingen forstand på det 

Har heller ikke selv haft det. Gik bare ind på den øverste side da jeg googlede kondylomer og dér stod det lidt længere nede på siden.

Det er nok en god ide at komme til lægen. Både så du kan få svar på dine ? men også for at få tjekket om det overhovedet er det du mistænker.

Held og lykke med det.

Anmeld Citér

29. juli 2016

GrønStjerne

Der er nogle former af HPV vaccinen der beskytter mod kondylomer, men uanset hvad skal du ringe til lægen.

En vaccine er ikke en garanti mod at du ikke kan blive smittet.

Anmeld Citér

29. juli 2016

Jeia

Anonym skriver:

Er der nogen der ved dette;

jeg gik HPV vaccine programmet igennem for 6 år siden. Så kan jeg vel ikke smittes med kondylomer nu? 

Udfra hvad jeg kan læse mig frem til ser det ikke sådan ud. Men er alligevel i tvivl efter lige at have mærket en lille bule på skedevæggen ved onani. 

Kontakter selvfølgelig læge i morgen 

HPV-vaccinen beskytter mod nogle typer HPV, mener det er mod type 6 og 11 (kondylomer) samt 16 og 18 (der kan medføre livmoderhalskræft). Så hvis du er smittet af en anden type af samme virus, kan man få kondylomer. Der er også flere andre typer, der kan medføre livmoderhalskræft, så husk smearprøven selv om du er vaccineret. 

Anmeld Citér

29. juli 2016

Anonym trådstarter

Tak skal i have. Jeg bliver helt sikkert undersøgt. :-)

Anmeld Citér

29. juli 2016

Anonym

Hvis man har været smittet med kondylomer inden vaccinen (man får ikke altid synlige udbrud) hjælper vaccinen ikke på netop det.

Den forbygger kun :-)

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.