Højtlæsning af krimi for 1-årig - skader vi ham?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. juli 2016

lineog4

Decembermor2015 skriver:

Men vel mere børnevenlige end en krimi :-)

Det ved jeg nu ikke - i hvertfald ikke fra 4eren og frem. 

Men jo Jo nesbø er hjerteskærende chiller, men en Blædel krimi fx er i min optik mindre "farlig" end Harry Potter men i et voksenunivers som ikke passer til børn. Ville jo heller ikke læse Mr Grey højt for min 5 årige  og intet farligt i den.

jeg synes personligt vi er så hurtige til at lukke ungerne ind i voksenuniverset og forstår ikke hvorfor, hvorfor Harry Potter når de er 4, twillight når de er 7 og broen når de er 10 år. Bøger og fortællinger er ikke kun kategoriseret ud fra hvad der er svært at læse men også hvilke emner de omhandler. Sidespring men en kæphest 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. juli 2016

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Decembermor2015 skriver:

Men vel mere børnevenlige end en krimi :-)

Det synes jeg faktisk ikke. Slet ikke fra Flammernes Pokal og frem. 

Anmeld Citér

23. juli 2016

Babs12

lineog4 skriver:

Nej men de kan mærke vores sindsstemning og det kan være jeg er svagpisser men he læst mange krimier i mit liv og fx snemanden for det første måtte jeg læse den til ende da jeg først var begyndt (kan slet ikke lydbøger og oplæsning er for langsomt), og jeg var så skide bange og ville ikke have kunne gemme det for et barn. 

Og udover det så er jeg egentlig ikke sikker på vi som forældre altid opdager hvad vires børn forstår og ikke forstår - i en helt anden boldgade i hvert fald aldersmæssigt har jeg børn i indskolingen der har overhørt, set eller... Og se kommer med de vildeste fortolkninger og bange tanker af noget helt igennem uskyldigt - har givet mig en lærestreg om jeg skal tænke mig om når det handler om hvad jeg taler om mens mine børn er der

Jeg synes ikke jeg bliver bange når jeg læser krimier, måske derfor at jeg tager så let på det. 

Anmeld Citér

24. juli 2016

amkjaer

Jeg ville ikke læse en krimihøjt for min 1 årige (13mdr) for han forstår tydeligt hvis vi spørger om alm ja/nej spørgsmål og svarer også 90% rigtigt på simple ja/nej samt forstår og handler på fx "gå hen og kys far" "hvor er hundene" osv. Så jeg tror de forstår langt mere end vi regner med så ville ikke tænke at tage chancen og tror også som andre skriver at de reagerer på vores frygt selv de små tegn vi ikke opdager vi afsender.

Anmeld Citér

24. juli 2016

AogA

Lisette W skriver:

Min kæreste og jeg har i flere år skiftes til at læse højt om aftenen, en tradition vi er forsat med efter vi har fået vores søn. Min kæreste læser nu højt når vi putter vores søn. Det er så hyggeligt når vi alle tre ligger sammen i vores seng og putter, efterfølgende ligger vi vores søn i sin egen seng hvor han for det meste sover hele natten.

Vi er i gang med Jo Nesbøs krimier, og de er lidt barske, og nu er vi begyndt at diskutere hvornår vi bør stoppe. Vi er igang med snemanden, hvor morderne bygger en snemand uden foran det hus hvor han vil myrde husets mor. Hvornår forstår de små hvad der læses højt? Hvornår bør vi stoppe? - Vi vil jo helst ikke lære ham at snemænd er uhyggelige og betyder at mor bliver tortoret til døde af en psykopat

Vi læser ofte børne-bøger for ham, men dem gider han sjældet, og finder for det meste nået andet at lave, men "voksen-bøgerne" dem vil han gerne lytte til  

Jeg synes også i skal til at stoppe nu. Hvor gammel er han? Der er jo stor forskel på en der lige er blevet et år, og børn der f.eks. er 22 måneder. Der sker så meget i opfattelsen og forståelsen fra 1 til 2 år, så en 1-årig er et vidt begreb. Men personligt husker jeg mine første svage minder fra jeg var cirka halvandet, og min ældste søn på 4 år husker også svage minder fra en ferie hvor han var 15 måneder (det var en familieferie så han husker for eksempel at vi fløj med farmor og farfar, og boede i en lejlighed ved siden af farmor og farfar, og at der var en svimmingpool hvor der var en løve som sprøjtede vand) 

Man ved ikke hvad børn opfatter, og hvad de kommer til at huske. Tænker at i kan skabe en angst i ham uden at tænke over det, selvom han selvfølgelig ikke ved hvad mord er endnu 

Anmeld Citér

24. juli 2016

lineog4

Babs12 skriver:

Jeg synes ikke jeg bliver bange når jeg læser krimier, måske derfor at jeg tager så let på det. 

Det gør jeg normalt heller ikke, men kan huske jeg med snemanden var adrr... Ligesom jeg var med America psycho, pg har faktisk lige læst en hvor jeg også måtte kigge væk fra siden ej og nu kan jeg ikke huske hvilken for har haft bogmarathon på campingpladsen og har indhentet det forsømte med en stor bunke bøger i denne uge 

men jeg tænker egentlig mest man vel ikke læser voksenbøger for et barn (når de begynder at forstå) hverken krimier, Mr Grey genren, socialrealisme eller....! 

Vi sad i en helt anden sammenhæng og talte om vores mellemste søn og jeg ved jeg var på Bornholms Middelaldercentret da han var 1 år og 9 mnd og jeg ved vi talte om en del af tingene og han spurgte til nogle ting, kort efter var vi Calabria og han var bange for stromboli en vulkan, han kunne lege rollelege med sin søster (som hun styrede med hård hånd) og ikke mindst legen med fuld tale om motorcyklen, gå i supermarked, lægge hjelmen i kasse, købe mad, tage hjelmen og køre hjem. Egentlig bare et eksempel på hvor meget en der er 1 år og 9 mnd kan, og derfor formodentlig også forstår en del af ordene i en voksen bog/samtale - derfor er det supervigtigt vi voksne tænker os om og ikke tror de små intet forstår

Anmeld Citér

24. juli 2016

modesty

Lisette W skriver:

Min kæreste og jeg har i flere år skiftes til at læse højt om aftenen, en tradition vi er forsat med efter vi har fået vores søn. Min kæreste læser nu højt når vi putter vores søn. Det er så hyggeligt når vi alle tre ligger sammen i vores seng og putter, efterfølgende ligger vi vores søn i sin egen seng hvor han for det meste sover hele natten.

Vi er i gang med Jo Nesbøs krimier, og de er lidt barske, og nu er vi begyndt at diskutere hvornår vi bør stoppe. Vi er igang med snemanden, hvor morderne bygger en snemand uden foran det hus hvor han vil myrde husets mor. Hvornår forstår de små hvad der læses højt? Hvornår bør vi stoppe? - Vi vil jo helst ikke lære ham at snemænd er uhyggelige og betyder at mor bliver tortoret til døde af en psykopat

Vi læser ofte børne-bøger for ham, men dem gider han sjældet, og finder for det meste nået andet at lave, men "voksen-bøgerne" dem vil han gerne lytte til  

Jeg ville stoppe cirka nu :-)

Men I kan jo bare finde en bog som ikke indeholder mord og vold osv

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.