Højtlæsning af krimi for 1-årig - skader vi ham?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. juli 2016

Ciss

Hvad med at prøve en anden type højtlæsningsbog? Ikke en småbarnsbog,  måske noget i stil med Niels Holgersons forunderlige rejse eller Mormor og de 8 unger eller H. C. Andersens eventyr.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. juli 2016

PT

Profilbillede for PT
Når forandringens vinde blæser, bygger nogle læhegn, mens andre rejser vindmøller

Jeg læste ofte voksenbøger og krimier for min datter, da hun var lille, for det var altså bare mere interessant end billedbøger og Peter Pedal. 

Men på samme måde som alt voksenfjernsyn og nyheder blev slukket i dagstimerne, da hun blev 1, stoppede jeg også med de bøger, da det var min personlige grænse for, hvornår det måske ville skræmme hende eller forstå ordene, der blev læst. 

Som en anden siger, så er Harry Potter eller måske nogle andre lignende bøger en ide? Hyggeligt for jer alle tre uden det bliver kedeligt

Anmeld Citér

23. juli 2016

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Decembermor2015 skriver:

Jeg ville måske læse nogle andre voksenbøger for ham, men uden mord og vold. Hvis han ikke gider børnebøger, men jeg synes det er en hårfin grænse for enten normaliserer man jo mord ellers skræmmer man den bette purk. Jeg siger ikke det er sådan hos jer, men det ville fx være situationen herhjemme hvad vi gjorde det samme.

Hvad med ringenes herre? Eller Harry Potter bøgerne?

Harry Potter ville da være lige så skræmmende som Jo Nesbø for et lille barn. Masser af vold, død og uhyggelige væsner. 

Anmeld Citér

23. juli 2016

Mor og meget mere

Jeg er meget i tvivl om, hvornår et lille barn vil begynde at forstå en dyt af det læste. Jeg tror, jeg ville gå bort fra krimigenren, men til hvad? Socialrealisme er bestemt heller ikke altid for børn, og de fleste fantasy-bøger har også uhyggeligt indhold. Måske skulle I udskyde læsestunden til efter hans sengetid. Jeg tvivler på, I skader ham nu, men jeg kan ikke afgøre, hvornår han vil begynde at forstå mere, end godt er. 

Anmeld Citér

23. juli 2016

Diosa85

lineog4 skriver:

Bare et enkelt spørgsmål har du læst snemanden? Og i det hele taget jo nesbø? For jo dårligt producerede tegnefilm kan være voldsomme og der er man i spørgsmålet om det levende billede versus det talte ord. 

Men Jo Nesbø er en helt eminent krimi forfatter der for mig til at måtte kigge væk fra siderne ligesom hvis jeg så væk fra skærmen. Det er så gennemtænkt chiller i en thriller og hygge eller ej, mit hjerte ville banke og jeg ville krumme tæer når det blev læst op eller jeg ville stjæle bogen og skynde mig at læse videre 

og vente til han selv siger til, betyder jo han skal have så meget sprog og abstraktionsniveau så han rent faktisk forstår han bliver bange for historien. Vil sige det er der en del der ikke engang kan i 1. klasse, men det betyder ikke det ikke kan danne billeder pg fantasier.

Har ikke noget at sige til det med at læse højt for voksen krimier til små børn. Det må være ens egen sag. 

Men skal da helt sikkert selv læse den her Jo Nesbø snemanden hvis den er så slem som du siger  

Anmeld Citér

23. juli 2016

Mor og meget mere

Diosa85 skriver:

Har ikke noget at sige til det med at læse højt for voksen krimier til små børn. Det må være ens egen sag. 

Men skal da helt sikkert selv læse den her Jo Nesbø snemanden hvis den er så slem som du siger  

Læs hele serien fra begyndelsen! Det er fantastisk læsning, og man forelsker sig i hovedpersonen ��

Anmeld Citér

23. juli 2016

Diosa85

Mor og meget mere skriver:

Læs hele serien fra begyndelsen! Det er fantastisk læsning, og man forelsker sig i hovedpersonen ��

Skulle lige til at skrive om det var sådan en serie hvor man skal starte for begyndelsen pga sammenhæng 

gider ikke lave samme fejl som jeg gjorde med Camilla Läckberg. Vidste ikke det var en serie så startede med 3'eren

Anmeld Citér

23. juli 2016

Soonmom

Jeg ville ikke læse voksenbøger op for børn,  dem kan de læse når de selv er gamle nok til at opsøge dem og læse dem, ligesom jeg heller ikke ville lade mit barn se nyheder

Anmeld Citér

23. juli 2016

Decembermor2015

Harry Potter ville da være lige så skræmmende som Jo Nesbø for et lille barn. Masser af vold, død og uhyggelige væsner. 

Men vel mere børnevenlige end en krimi :-)

Anmeld Citér

23. juli 2016

lineog4

Jeg er meget i tvivl om, hvornår et lille barn vil begynde at forstå en dyt af det læste. Jeg tror, jeg ville gå bort fra krimigenren, men til hvad? Socialrealisme er bestemt heller ikke altid for børn, og de fleste fantasy-bøger har også uhyggeligt indhold. Måske skulle I udskyde læsestunden til efter hans sengetid. Jeg tvivler på, I skader ham nu, men jeg kan ikke afgøre, hvornår han vil begynde at forstå mere, end godt er. 

Hvis man gerne vil have der lidt monotone og noget man ikke får hjertebanken af så kan man da starte med alle vi børn i bullerby  

Jeg tænker egentlig det på ingen måde handler om hvad man læser op men måden man gør det på og man har en tendens til mere monoton løsning med en voksenbog en med en børnebog så tror det er der humlen er. 

Personligt ville jeg nok vælge selv at fortælle og ikke læse, men det er fordi jeg tænker det er lettere at skabe den rolige stemning med fortælling....

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.