Højtlæsning af krimi for 1-årig - skader vi ham?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.135 visninger
26 svar
57 synes godt om
23. juli 2016

Lisette W

Min kæreste og jeg har i flere år skiftes til at læse højt om aftenen, en tradition vi er forsat med efter vi har fået vores søn. Min kæreste læser nu højt når vi putter vores søn. Det er så hyggeligt når vi alle tre ligger sammen i vores seng og putter, efterfølgende ligger vi vores søn i sin egen seng hvor han for det meste sover hele natten.

Vi er i gang med Jo Nesbøs krimier, og de er lidt barske, og nu er vi begyndt at diskutere hvornår vi bør stoppe. Vi er igang med snemanden, hvor morderne bygger en snemand uden foran det hus hvor han vil myrde husets mor. Hvornår forstår de små hvad der læses højt? Hvornår bør vi stoppe? - Vi vil jo helst ikke lære ham at snemænd er uhyggelige og betyder at mor bliver tortoret til døde af en psykopat

Vi læser ofte børne-bøger for ham, men dem gider han sjældet, og finder for det meste nået andet at lave, men "voksen-bøgerne" dem vil han gerne lytte til  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. juli 2016

lineog4

Lisette W skriver:

Min kæreste og jeg har i flere år skiftes til at læse højt om aftenen, en tradition vi er forsat med efter vi har fået vores søn. Min kæreste læser nu højt når vi putter vores søn. Det er så hyggeligt når vi alle tre ligger sammen i vores seng og putter, efterfølgende ligger vi vores søn i sin egen seng hvor han for det meste sover hele natten.

Vi er i gang med Jo Nesbøs krimier, og de er lidt barske, og nu er vi begyndt at diskutere hvornår vi bør stoppe. Vi er igang med snemanden, hvor morderne bygger en snemand uden foran det hus hvor han vil myrde husets mor. Hvornår forstår de små hvad der læses højt? Hvornår bør vi stoppe? - Vi vil jo helst ikke lære ham at snemænd er uhyggelige og betyder at mor bliver tortoret til døde af en psykopat

Vi læser ofte børne-bøger for ham, men dem gider han sjældet, og finder for det meste nået andet at lave, men "voksen-bøgerne" dem vil han gerne lytte til  

Ærligt jeg aner ikke hvornår de begynder at forstå men jeg ville ikke læse voksenbøger og slet ikke snemand som er en af de krimier der gav mig flest kuldegysninger højt for en på 1 år også fordi jeg vil have lov at gyse og blive bange og krumme tæer og det skal mine børn da ikke være vidne til. 

Lyder som en enormt hyggelig aften rutine at høre historie alle 3, men tænker at lige nu handler det ikke om jeres søn ikke kom høre børnebøger men voksenbøger, det handler om den messende læsning i en voksenbog kontra den mere opsplittede læsning med en børnebog - lige nu kunne i læse højt af telefonbogen. Men tænk om nogle ord fæstner sig? Så ærligt ville overveje hvornår jeg stoppede især når det er bøger som snemanden mm.

Anmeld Citér

23. juli 2016

Loa

Lisette W skriver:

Er det seriøst? 

Nu ved jeg ikke hvor meget en 1 årig omfatter af det man læser - men jeg ville da aldrig læse voksen krimier for et barn 

Hvorfor ikke læse Peter Pedal eller andet meget mere passende for ham?

Anmeld Citér

23. juli 2016

Babs12

Der er da det sejeste! Jeg tror ikke at der er eb præcis stopdag, men I kan jo mærke når det bevæger sig derhen af.

Et barn ved jo slet ikke hvad mord er. 

Anmeld Citér

23. juli 2016

Decembermor2015

Jeg ville måske læse nogle andre voksenbøger for ham, men uden mord og vold. Hvis han ikke gider børnebøger, men jeg synes det er en hårfin grænse for enten normaliserer man jo mord ellers skræmmer man den bette purk. Jeg siger ikke det er sådan hos jer, men det ville fx være situationen herhjemme hvad vi gjorde det samme.

Hvad med ringenes herre? Eller Harry Potter bøgerne?

Anmeld Citér

23. juli 2016

Ms.Momo

Profilbillede for Ms.Momo
så fik jeg to fredagsbørn; Victor 11.01.08 og Elise 11.04.14

Min veninde børn gad heller ikke billedbøger, så hun læste Peter Pan og lignende bøger til de lidt større børn...

Anmeld Citér

23. juli 2016

lineog4

Babs12 skriver:

Der er da det sejeste! Jeg tror ikke at der er eb præcis stopdag, men I kan jo mærke når det bevæger sig derhen af.

Et barn ved jo slet ikke hvad mord er. 

Nej men de kan mærke vores sindsstemning og det kan være jeg er svagpisser men he læst mange krimier i mit liv og fx snemanden for det første måtte jeg læse den til ende da jeg først var begyndt (kan slet ikke lydbøger og oplæsning er for langsomt), og jeg var så skide bange og ville ikke have kunne gemme det for et barn. 

Og udover det så er jeg egentlig ikke sikker på vi som forældre altid opdager hvad vires børn forstår og ikke forstår - i en helt anden boldgade i hvert fald aldersmæssigt har jeg børn i indskolingen der har overhørt, set eller... Og se kommer med de vildeste fortolkninger og bange tanker af noget helt igennem uskyldigt - har givet mig en lærestreg om jeg skal tænke mig om når det handler om hvad jeg taler om mens mine børn er der

Anmeld Citér

23. juli 2016

Kløver

Jeg ville ikke gøre det men jeg ser  feks heller ikke voksen film som er uhyggelige osv eller nyheder når børnene er vågne 

Anmeld Citér

23. juli 2016

Kildebakken

Jeg ville blive ved indtil han selv reagerer og siger at det er for uhyggeligt eller i fornemmer at det påvirker ham negativt. Mange børneeventyr er jo også ret uhyggelige fx HC Andersen og mange af de universer som særligt drenge er optaget af handler om frygt og gennem legen lærer de at håndtere den. Lige nu er højtlæsning noget særligt mellem jer voksne og dette bånd tror jeg at han fornemmer og det er derfor at han elsker jeres hygge stund. Han lærer at mor og far er optaget af skønlitteratur og man kan dele det i fællesskab. Det lyder da bare fedt. Jeg tror at dårligt producerede tegnefilm og dem er der mange af, som et barn sidder alene og sluger er langt mere "skadeligt". 

Anmeld Citér

23. juli 2016

lineog4

Kildebakken skriver:

Jeg ville blive ved indtil han selv reagerer og siger at det er for uhyggeligt eller i fornemmer at det påvirker ham negativt. Mange børneeventyr er jo også ret uhyggelige fx HC Andersen og mange af de universer som særligt drenge er optaget af handler om frygt og gennem legen lærer de at håndtere den. Lige nu er højtlæsning noget særligt mellem jer voksne og dette bånd tror jeg at han fornemmer og det er derfor at han elsker jeres hygge stund. Han lærer at mor og far er optaget af skønlitteratur og man kan dele det i fællesskab. Det lyder da bare fedt. Jeg tror at dårligt producerede tegnefilm og dem er der mange af, som et barn sidder alene og sluger er langt mere "skadeligt". 

Bare et enkelt spørgsmål har du læst snemanden? Og i det hele taget jo nesbø? For jo dårligt producerede tegnefilm kan være voldsomme og der er man i spørgsmålet om det levende billede versus det talte ord. 

Men Jo Nesbø er en helt eminent krimi forfatter der for mig til at måtte kigge væk fra siderne ligesom hvis jeg så væk fra skærmen. Det er så gennemtænkt chiller i en thriller og hygge eller ej, mit hjerte ville banke og jeg ville krumme tæer når det blev læst op eller jeg ville stjæle bogen og skynde mig at læse videre 

og vente til han selv siger til, betyder jo han skal have så meget sprog og abstraktionsniveau så han rent faktisk forstår han bliver bange for historien. Vil sige det er der en del der ikke engang kan i 1. klasse, men det betyder ikke det ikke kan danne billeder pg fantasier.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.