iPanik skriver:
Måske jeg skal uddybe min "ikke klar til at blive forælder"...
Barn 1 kom til verden da jeg var 22 og mente jeg kunne klare alt i verden. Det kunne jeg desværre ikke og jeg ser ikke knægten i dag.
Barn 2 kom til verden i 2013 og HER var jeg klar - Men efter fødslen fik moderen en fødsels depression der gjorde at jeg det efterfølgende år måtte stå med alt og tage tidligt hjem fra arbejde i tide og utide fordi hun ringede og græd at hun ikke kune klare det.
Dybt sørgeligt og naturligvis ikke en ønskesituation for noget par og slet ikke for en nybagt mor der burde nyde det hele.
Min dag var typisk at stå op med barnet, gøre det klar, lave morgenmad, vække mor og sende hende i bad og spise med den lille imens. Herefter kunne hun "overtage" og jeg kunne gøre mig klar til job.
Så snart jeg kom indenfor døren i hjemmet, så blev den lille placeret i mine arme og var der til jeg skulle stå for putningen (og madlavningen hver anden dag). Herefter var der 2 timers voksentid og så gik mor i seng hvorefter jeg kunne gøre flasker klare så der var styr på alt til dagen efter - og så skulle natflasken også lige gives ved midnat ca.
Sådan stod det på i 1 års tid hvor jeg undervejs fik at vide jeg ikke kæmpede nok. Til sidst var der ikke mere luft i ballonen.
Et år efter igen valgte moderen at flytte til den anden ende af sjælland med sin nye kæreste og hvis jeg ville opretholde mit eksisterende samvær med den lille, så måtte jeg følge efter - hvilket jeg gjorde. (Vi har en 10-4 ordning)
Dette med det resultat at jeg i dag har 1½ time hver vej til og fra job i bil, mod 7 minutter på cykel før.
Min nuværende kæreste er på nuværende tidspunkt på vej ud af en arbejdsrelateret stress periode der har varet i 6 mdr. og jeg frygter oprigtigt at vi ender i en situation hvor det hele ramler for os.
Hvis hun vælger at få den lille, så er det ikke kun os det rammer, men derimod 3 personer.
Så det er med dén bagage at jeg siger jeg ikke er klar til at påtage mig rollen med en lille ny endnu.
Og derfor jeg helt fra start i forholdet sagde at der var nogle ting jeg gerne ville have på plads før vi tog det skridt.
(Ville blot uddybe hvad jeg baserer det på - men stadig ikke sikkert det giver mening i andres hoveder end mit
)
Da jeg mødte min mand var han alligevel blevet enlig far men en lille dreng på 3 år. Det var gået fra en mor der stadig ammede til en mor der gik og ville realisere sig selv - hvis jeg overhovedet sagde barn så havde han panik i øjnene og så ud som han ville løbe sin vej.
Jeg var kun 18 år og ville slet ikke selv have børn på det tidspunkt og vidste jo ikke dette var manden for livet. Da vi havde kendt hinanden i knapt 7 år kom snakken om børn op pga tanker om huskøb, bilkøb mm. Og jeg vidste der jeg ville børn i mit liv. Men som du havde min mand en bagage der gjorde han ikke jublede ved tanken.
Jeg fortalte det var vigtigt for mig og er var bedst vi begge meldte klart ud og gav hinanden friheden om ikke vi havde samme drømme om fremtiden. Efter en betænkningstid kom han og fortalte jeg skulle love ham nogle ting; jeg skulle love han ikke blev enlig far, at hvis forholdet ikke holdt så var jeg på banen mindst lige så meget som ham, jeg skulle love ham jeg aldrig påstod han havde belemret mig med et barn og jeg skulle love ham vi altid kunne samarbejde om det at være forældre. Okay han skulle så også tro på det jeg lovede og jeg var heldig det gjorde han. Vi har nu kendt hinanden i 24 år, har 4 børn sammen.
Jeg ved godt din kæreste ikke kan love dig at undgå fødselsdepression, men måske var der andre sikkerhedsnet I kunne sætte op sammen så du følte dig mere sikker, måske var der nogle aftaler I kunne lave på forhånd så du følte dig mere sikker.
Forresten er vores 4. Barn ikke et såkaldt ønskebarn. Min mand ønskede absolut ikke flere børn, men den lille mand kom, så og sejrede sin fars hjerte.
Anmeld
Citér